Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Fråga om länkarmar - spindelhus 9-5 2.0t -00.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503

    Fråga om länkarmar - spindelhus 9-5 2.0t -00.

    Har en 9-5 2.0t kombi -00 sedan tidigare, och köpte mig nu en likadan! Nr1 har gått 32k mil, den nya (nr2) har gått 10k mindre, har nya skivor och klossar runt om och har troligen en eller flera rasade ventiler... En händigare person hade rivit toppen och försökt rädda nr2, jag kommer istället ha den som läromotor i sommar inför att byta kedjesats på nr1.
    Vill gärna flytta bromspaketen från nr2 till nr1, tänkte först bara flytta över skivorna, men till min fråga:
    Länkarmarna på nr1 ser inte heller speciellt bra ut, har dock aldrig fått anmärkning på dem.
    Men skulle jag helt sonika kunna ta loss ett kombipaket av länkarm-spindelled-spindelhus-bromsskivor från nr2:s bägge sidor och montera dem på nr1, utan att ta isär de nyss nämnda delarna från varandra? Lär nog få göra en framvagnsinställning, men det måste jag väl ändå om jag byter länkarmar.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Det skulle kanske gå att göra så. Problemet är att vissa prylar sitter stenhårt fast om de inte varit demonterade de senaste åren. Det blir svårare att komma åt om man inte plockar ner delarna i vanlig ordning. När jag hade ner fjäderbenen första gången på min 9-3 -00 så var ett av dom större problemen att splines mellan nav och drivaxel satt stenhårt p g a rost. De använde inget fett när delarna monterades på fabriken.

    Enligt WIS knackar man loss drivaxeln från navet med en plasthammare. Det kan man glömma när delarna har suttit ihop länge utan fett som hindrar fastrostning. Första gången använde jag en kraftig avdragare för att dra loss naven från drivaxlarna. Avdragaren stöttades av en pallbock. Med en lång ringnyckel på avdragarens mutter bankade jag på ringnyckeln med en handslägga. Det gick åt en hel del kraft och många svordomar innen det släppte.

    Ett bättre sätt är att använda de långa skruvar som följer med hjullageravdragaren som Biltema med flera säljer. De tre skruvarna passar i hålen för hjulskruvarna i navet och trycker mot styrspindelhuset och kommer att tvinga loss navet när skruvarna dras växelvis.

    Hur man än gör för att dra loss naven om de inte lossnar från drivaxeln genom att knacka med en plasthammare så kommer man att slita sönder hjullagren. I så fall vill man nog ha delarna så demonterade som möjligt.

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...er-2000021491/ Det finns någon tråd här någonstans om något företag som sålde hjullagerverktyget billigare.
    https://www.maptunparts.se/styrsyste...0-9-3-9-5.html
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Ah, såklart. Har bara bytt spindelhus på en Peugeot 205, o då gled då drivaxlarna ur fint. Deras GTIer åt ju dock drivaxlar så de hann väl aldrig ärga fast. Nä, isåfall är det lite av en "väck ej den björn som sover"-situation med mina hjullager, har aldrig hört ett missljud från dem så det vore ju tråkigt att byta ut dem till ett hus med ett hjullager som jag själv slagit sönder vid demontering. Ska besikta om en månad, så får se om de anmärker på länkarmar eller annat då, annars blir det enbart bromsunderhåll på nr1. Tack för utförligt input!

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Det skulle ju kunna vara så att de hade slut på fettet vid monteringen av just min bil och att dina drivaxlar glider ur lätt svårt att tro dock
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Återkoppling med tips för nybörjaren, fick nedslag på bruksbilen (nr1) på besiktningen, rostiga länkarmar fram och dåliga stötdämpare bak. Kostade på mig nästan-nya länkarmar komplett med bussningar och allt, och tog fjäderbenen från nr2 som var i bra skick. Sagt och gjort tog det en 7timmar att byta allt, då monterade jag även mina gamla trötta fjäderben på nr2. Rullade igenom besiktningen utan anmärkning ska bara göra hjulinställning, inte för att jag märker nån skillnad mot hur det var förut.
    Tipset består mest i att skaffa nya monteringsskruvar till spindellederna, 4 av 6 gick av för mig pga rost så det var skönt att ha bestämt sig för att ersätta alla skruvar.

Liknande ämnen

  1. Skillnad spindelhus olika årsmodeller og900
    Av Trekmeister i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-06-16, 12:21
  2. Spindelhus 9-5 skillnad 98-01 & 02?
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 00:36
  3. Nya länkarmar og900?
    Av Schwartz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 12:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •