Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Kamkedjebyte NG9-5 (2010 - 2012)

  1. #21
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 618
    De 2(3) Aero6or som min polare bytt på hade alla gått under 6000 mil med service enligt bok eller bättre. Sämst var nog 9-4an för den hade väl knappt rullat 2000 mil när kedjan var tvungen att bytas.

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 456
    det låter ju värre än oilsludgeproblematiken... Sitter inte motorn i någon annan GM konstruktion? Opel?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: VW Golf VII SC GT 2017, VW 1200 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW "split" 1950, VW 1200 1962, Golf VII SC 2014,2016

  3. #23
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 618
    Massor av GM-bilar har samma motor, och alla har samma problem.
    Här har du 29 sidor av folk med problem med 3,6-varianten:
    http://www.gminsidenews.com/forums/f...roblems-99141/

  4. #24
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 243
    Medlem#
    5129
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Inte generellt. Min som exempel gick bara 1500 mil från föregående kedjebyte och var nyservad (2 månader innan) när den byttes igen.
    Byttes "hela" paketet då inkl. allt runt ikring?
    Eller gjordes det ett mindre byte? Byter man inte alla slitna delar så tenderar även de nya att slitas
    ut fortare än om allt hade bytts.
    Till mitt garage: Garaget

  5. #25
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 456
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Massor av GM-bilar har samma motor, och alla har samma problem.
    Här har du 29 sidor av folk med problem med 3,6-varianten:
    http://www.gminsidenews.com/forums/f...roblems-99141/
    Fattar inte hur man kan släppa en sådan motor, detta MÅSTE ju vara känt från utvecklingssidan??? Sludgen var ju ändå nåt som kanske inte uppstod när man körde motorer i cell eller i bil, då det ofta händer efter många starter och dåligt skött intervall... Men om det med fräsch olja och "normalt" med kallstarter uppträder efter 1500 mil???
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: VW Golf VII SC GT 2017, VW 1200 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW "split" 1950, VW 1200 1962, Golf VII SC 2014,2016

  6. #26
    Steg 4 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    4 071
    Medlem#
    8163
    Detta var i samma veva som GM konkade, så jag kan tänka mig att räknenissarna hade ganska stor makt över budgeten...
    /Johan

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 084
    Medlem#
    7998
    GM konkade väl ändå inte?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-05 klockan 08:25. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 SS Vector -04, VW Passat SC -18

  8. #28
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 618

  9. #29
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    Byttes "hela" paketet då inkl. allt runt ikring?
    Eller gjordes det ett mindre byte? Byter man inte alla slitna delar så tenderar även de nya att slitas
    ut fortare än om allt hade bytts.
    Vid första bytet så byttes "allt". Fakturan var på en bit över 30kkr. 1500mil senare var kedjan sträckt och en annan del(i metall) som jag inte minns namnet på hade brustit helt.

  10. #30
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 243
    Medlem#
    5129
    Vet du om det är "lätt" att kolla om kedjan är sträckt?
    Jag har hört att det är jättesvårt och att man i princip måste lyfta ur motorn för att mäta.

    Den delen som brustit går den att byta med motorn i?
    Är det något som bör/måste bytas i förebyggande syfte?
    Till mitt garage: Garaget

  11. #31
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    Vet du om det är "lätt" att kolla om kedjan är sträckt?
    Jag har hört att det är jättesvårt och att man i princip måste lyfta ur motorn för att mäta.

    Den delen som brustit går den att byta med motorn i?
    Är det något som bör/måste bytas i förebyggande syfte?
    Ingen aning men verkar konstigt om man ska behöva lyfta ur motorn för att kolla en sån sak. Min lyfte de inte ur men jag har 2L Biopower och det kanske är en helt annan sak med V6:an.

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Dieslarna är de enda som håller. Det verkar som att kamkedjan håller högst 10000 mil på både A20 och A28. Troligen så kommer inga bensin-ng9-5 finnas kvar om ett par år för ingen kommer ha råd med ett sånt där kamkedjebyte var 10000:e mil.
    Är de inte samma bensin motor i 9-3 griffin också, tänker på 220hk varianten då främst? Undrar då jag är på jakt efter en sådan men inte jätte sugen på kedjebyte..

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 873
    Medlem#
    6973
    Samma motor i 9-3 Griffin, ja.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #34
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 243
    Medlem#
    5129
    Lägger upp denna info både här och i tråden Blocket annonser;
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1494895

    Kan vara bra att ha som konsumentupplysning.

    -Saab Aero XWD Turbo6 med tidigare problem, känner inte till om de är åtgärdade eller ej men ställ fråga om Ni är spekulant:
    KXJ660


    https://www.grondalsbilmotor.se/bila...xj660-saab-9-5
    Senast redigerat av Loffe den 2018-09-29 klockan 11:32.
    Till mitt garage: Garaget

  15. #35
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    Lägger upp denna info både här och i tråden Blocket annonser;
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1494895

    Kan vara bra att ha som konsumentupplysning.

    -Saab Aero XWD Turbo6 med tidigare problem, känner inte till om de är åtgärdade eller ej men ställ fråga om Ni är spekulant:
    KXJ660


    https://www.grondalsbilmotor.se/bila...xj660-saab-9-5
    Konrad's gamla ?

  16. #36
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 243
    Medlem#
    5129
    >amazingjoey, stämmer.
    Till mitt garage: Garaget

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    460
    Medlem#
    8887
    ingen som har en beskrivning av hur ett kedjebyte på ng 9-5 t4 går till?



    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  18. #38
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 243
    Medlem#
    5129
    Uppdatering ang KXJ660

    Bilförsäljarbolaget GBM (Gröndals Bil & Motor) fick den inte, som tur var, såld.
    De mörkade kedjeproblemet och satte ut den på annons igen.

    Efter som den inte gick att sälja samt flera mail från Saab entusiaster lämnades den på verkstad som konstatarade, åter igen, att kedjan behövdes bytas.
    (Den första verkstaden som konstaterade kedjan var Bilkompaniet i Luleå).
    Verkstaden köpte loss bilen, GBM gjorde en förlust.
    Vet inte namnet på denna verkstad (som nu ska åtgärd kedjan).

    Kanske kommer den ut på annons igen men då förhoppningsvis med ny kedja.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Loffe den 2018-11-20 klockan 10:36.
    Till mitt garage: Garaget

  19. #39
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 740
    Medlem#
    8758
    Ramlade på denna från en verkstadsägare på Youtube om V6:ans kamkedjor.

    De intressanta punkterna var dels att de, enligt honom, som kom inför kamkedjebyte nä'stan alltid hade låg oljenivå (i praktiken en uppmaning att se till att oljenivån alltid är nära max), dels att GM kommit med en modifierad packning i vevhusventilationen som ska minska oljetörsten (bra?):

    Why GM 3.0 and 3.6 V6 Timing Chains Fail
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #40
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 205
    Medlem#
    6770
    Jag har aldrig varit under ventilkåporna på 2,8 liters V6’a i våra Saabar, är det samma design på vevhusventilationen där som i den 3 liters som är med i Pete’s garage?

Liknande ämnen

  1. Köpa NG9-5 2010-2012?
    Av saigon i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 76
    Senaste inlägg: 2017-05-25, 17:45
  2. Bränsleförbrukning ng9-5 Aero Turbo6 XWD (2010-2012)
    Av Loffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2016-08-07, 14:48
  3. ng9-3 2012-bakluckelist på 2004-2010
    Av Roger #2378 i forum Utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-02-18, 09:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •