Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Turbo livslängd? 9-3 og -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -

    Turbo livslängd? 9-3 og -99

    Hej, jag kör en Saab 9-3 og -99 ltt 154hk som gått 31 000 mil och undrar egentligen bara om det är möjligt att den gått så långt utan att någonsin bytt turbo? Jag har lästa andra forumtrådar där vissa säger att en sån turbo klarar ungefär 22 000 mil innan den säckar ihop och min Saab/Opel-verkstad tog en titt på den och sa att den 99% aldrig hade bytts ut. Jag har absolut inga problem som helst med bilen och motorn går helt fantastiskt, men jag undrar bara om det teoretiskt faktiskt är möjligt att min turbo klarat 31 000 mil? Vad har ni andra för erfarenheter av detta? :-)

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Nørrebro København Danmark
    Inlägg
    27
    Medlem#
    9992
    Min erfaring er, turboerne på T5 maskiner hilder længere end på T7 motorer Jeg har haft 2 NG900 der begge har kørt over 300000km med samme turbo. Jeg har solgt begge og har faktisk lige hørt, den ene har fået skiftet turbo efter 370000 km.

    Venlig hilsen

    Claus
    Venlig hilsen Claus Lind fra Danmark
    Glad ejer af 2001 9-3t nu T 3dør (Projekt)
    Glad ejer af 2005 9-3 1.8t Sports Sedan
    Proekt Opel Gommodore A 1969 coupe med 305cui Chevrolet V8

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519
    Inte alls omöjligt eller ovanligt,just den motortypen du har i bilen är nästan skottsäker om den sköts på rätt sätt. I nästan alla fall av motor-ras beror det på misskötsel,tex att oljean inte byts i tid,olja av dålig kvalitè,för lite olja,respektlös varmkörning,respektlös avkylning osv osv.

    Om du fortsätter att sköta om den bilen så kommer turbon hålla många mil till.

    /M

    1 användare gillar detta inlägg


    Akta skinnet!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av ClausSAAB Visa inlägg
    Min erfaring er, turboerne på T5 maskiner hilder længere end på T7 motorer Jeg har haft 2 NG900 der begge har kørt over 300000km med samme turbo. Jeg har solgt begge og har faktisk lige hørt, den ene har fået skiftet turbo efter 370000 km.

    Venlig hilsen

    Claus
    Jaha mycket intressant! :-) Ja T5 motorn är ju tåligare än T7 men har de verkligen olika turbo-modeller??

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Inte alls omöjligt eller ovanligt,just den motortypen du har i bilen är nästan skottsäker om den sköts på rätt sätt. I nästan alla fall av motor-ras beror det på misskötsel,tex att oljean inte byts i tid,olja av dålig kvalitè,för lite olja,respektlös varmkörning,respektlös avkylning osv osv.

    Om du fortsätter att sköta om den bilen så kommer turbon hålla många mil till.

    /M
    Tack för svaret! Ja absolut, en misskött bil mår ju aldrig bra. Bytte alla oljor på den vid förra servicen efter jag köpte pärlan för några månader sedan, går som en klocka! :-)

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Eltejp Visa inlägg
    Jaha mycket intressant! :-) Ja T5 motorn är ju tåligare än T7 men har de verkligen olika turbo-modeller??
    Ja, det är olika. Sedan ska det även tilläggas att en turbos livslängd beror inte bara på turbon i sig, utan även på motorn som den används till. Två identiska turboaggregat monterade på två olika motorer kommer utsättas för olika mycket slitage.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    9000 2,3T -96

    Originalaggregat (Garrett T25) höll 415984 km och byttes 2015-08-15. Garanterat originalturbo då kompressorhuset var gjutet/stämplat 1996 samt att det inte fanns något tidigare i servicehistoriken om turbobyte och bilen köptes 2004 med rätt exakt 21 000mil på mätarn och har sedan dess haft samma ägare.

    Turbon dog antagligen pga övervarvning från skenladd (bränd magnetventil) i okänt antal mil, laddade 1,4bar som skenade ibland så laddtrycksspärren gick i så inte så konstigt den blev trött.

  7. #7
    Farsans bil är en Saab 9-5 från 01 184hk modellen, där turbon gått 37000mil. Väldigt mycket släpvagns körning. Den går ju inte som vid 20k mil längre men den tar sig framåt

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    9000 2,3T -96

    Originalaggregat (Garrett T25) höll 415984 km och byttes 2015-08-15. Garanterat originalturbo då kompressorhuset var gjutet/stämplat 1996 samt att det inte fanns något tidigare i servicehistoriken om turbobyte och bilen köptes 2004 med rätt exakt 21 000mil på mätarn och har sedan dess haft samma ägare.

    Turbon dog antagligen pga övervarvning från skenladd (bränd magnetventil) i okänt antal mil, laddade 1,4bar som skenade ibland så laddtrycksspärren gick i så inte så konstigt den blev trött.
    Se där! :-) Mycket kul att höra att de är långlivade! Var den motorn chippad eller? Kan tänka mig att det sänker livslängden även om det också är så många andra faktorer som spelar roll såklart.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av leolulz Visa inlägg
    Farsans bil är en Saab 9-5 från 01 184hk modellen, där turbon gått 37000mil. Väldigt mycket släpvagns körning. Den går ju inte som vid 20k mil längre men den tar sig framåt
    37k är ju riktigt bra!

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Eltejp Visa inlägg
    Se där! :-) Mycket kul att höra att de är långlivade! Var den motorn chippad eller? Kan tänka mig att det sänker livslängden även om det också är så många andra faktorer som spelar roll såklart.
    Rullat med steg2/3 (T5 Suite) och 3" sedan typ 34 000mil skulle jag uppskatta

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Turbo livslängd 9-5 Aero
    Av Indalsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-05-09, 16:55
  2. Magnetkoppling livslängd på 9k
    Av Mussla i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-14, 16:46
  3. Hur lång livslängd på turbo
    Av ctg_putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 17:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •