Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Tech2 programmera ESP

  1. #1

    Tech2 programmera ESP

    Bilen i fråga är en SAAB 9-5 Kombi 2.0t BP -05

    Jag har skruvat på 314mm bromsar fram och 300mm bak

    Nu vill ju jag tala om det för bilen, men det blir problem. (Jag vet att 9-5:an inte finns utrustad med 314 från fabrik)

    När jag ska konfigurera ESP inställningarna med Tech2 möts jag av denna text.

    [INFORMATION]
    FÖR ATT ERHÅLLA RÄTT FUNKTION I
    ESP, SÅ SKALL DET PROGRAMMERAS EFTER
    STORLEKEN PÅ DE BAKRE BROMSSKIVORNA.
    16" BROMSSKIVOR BAK ÄR VENTILERADE
    VILKET 15" BROMSSKIVORNA INTE ÄR.
    [OBSERVERA!]
    PÅ BILAR MED SPECIALCHASSIE
    (T.EX. POLISBILAR) SÅ KAN
    BROMSSTORLEKEN SOM VISAS I
    "NUVARANDE INSTÄLLNING" VARA FELAKTIG.
    IGNORRERA VAD TECH2 VISAR I DET FALLET
    OCH PROGRAMMERA ENLIGT INSTRUKTIONEN
    OVAN.

    Givetvis så fungerar det inte att välja 16" bromsarna för mig.
    Men om jag går in i DICE och ändrar mitt chassinummer så att det blir en AERO
    kan jag välja 16" bromsar i ESP programmeringen.
    Fixat tänkte jag och startade bilen. Men nej ABS lampan tändes fort.

    Får felkod C0551 Styrdon ej programmerad
    Lyckas inte få bort denna felkod.

    In i DICE igen och ändra tillbaka till mitt chassinummer och
    välja tillbaka till 15" i ESP Felkoden försvinner.

    Någon som har någon idé?

    Är det så att man måste ändra chassinummer i T7 för att lyckas eller kan man komma runt det?

    Tacksam för lite hjälp

    //Gustaf
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-25 klockan 06:00. Anledning: Löst

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220
    Hej,

    Det är för att binär filen i trionic7 också har en inställning för vilken sorts bromsar den förväntar sig.
    T7suite har en funktion för att ändra binärkoden till en inställning som matchar DICE.
    Det som behöver göras är att läsa ur nuvarande binär, ändra inställningen och skriva tillbaka mjukvaran.
    Jag har skrivit funktionen, känner inte till några fall när det misslyckats.

    "Vem som helst" med en supportad CAN enhet (snik ELM327 funkar oftast, lawicel, combiadapter) och t7suite, kan hjälpa dig med detta.

    /Mattias Claesson
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Jag har samma problem som dig att min bil från början inte har haft ESP över huvud taget, det har varit en snik linear 2.0t med TCS, hur som helst så monterade jag aerobromsar för några år sedan och har nu med hjälp av en suverän guide här på forumet eftermonterat ESP. Jag har tvingats programmera bilen med 15" bromsar och kan säga att systemet fungerar ju ändå. Så det jag undrar är ju om det verkligen spelar någon roll? Jag får inte några felkoder med 15" inställningen trots att jag har 16".
    Saab 9-5 2003 2,3T

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220
    Felkod får man bara om inställningen/binärerna inte stämmer mellan de olika enheterna. Saab verkar ha tyckt att det är viktigt att inställningen matchar.
    Utan att testa hur bilen beter sig vid ESP ingrepp med större bromsar än specificerat så är det svårt att bilda sig en uppfattning.
    Det är inte helt lätt att testa på ett kontrollerat sätt såvida man inte fångar beteendet på log, dock är väglaget just nu gynnsamt....

    Vi verkar vara överrens om att anta att 16" inställningen är närmast 314mm bromsarna.
    Hirsch skeppade ju 345mm bromskit utan att mig veteligen göra special, så marginal finns väl?

    Om det är trionic7 som ger er felkod, och det finns en beprövad fix, så är det väl bara att göra?
    Det är inget hack utan man byter helt enkelt ut till en byte med rätt värde.

    /Mattias
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Hirsch 345mm bromskit var väl för Aero och 2,3t biopower som redan hade 16" bromsar?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220
    Stämmer, det är därför det vore önskvärt att välja ESP och 16", om man har större bromsar och ESP monterade.
    Jag inbillar mig att TCS kan bli lite hård om den tror att det sitter 15" och istället är det fetare saker.

    /M
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-16 klockan 12:40. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Som sagt så hade jag TCS innan och efter bytet från 15" till 16" bromsar så märkte jag ingenting. Nu med ESP och 16" bromsar fast programmering på 15" så griper systemet in jättefint och bilen är väldigt lätt att kontrollera, brukar ofta provocera bilen ordentligt för att vara säker på att ESP reglerar som det skall. Så jag är väldigt tveksam till att det spelar så stor roll men jag kan ju ha fel.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-16 klockan 12:40. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2003 2,3T

  8. #8
    Nu har jag lyckats med att läsa ut min T7 bin fil med min Kina ELM för 35kr. 15 min tog den på sig att läsa ut bin filen över p-bussen "snabb" nej "billigt" ja

    Har laddat in bin filen i T7suite. Är det så enkelt att som att öppna Actions / Frimware information ändra till önskat chassinummer spara binfilen och ladda över den till bilen?

    //Gustaf Hagberg

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Så länge det är din egna .bin så testa Skulle satsa en 10:a på att det låser sig.

    Ett annat chassinummer lär ha ett annat Immobilizer-nr


    /Lufto
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-25 klockan 05:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Jag har ju tillgång till tech2. Så det går ju att programmera immobilizern. Eller menar du att det hänger sig i flashen?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-25 klockan 05:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Välj Actions>>ESP Calibration och ändra.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Tusen tack, det är lätt när man vet hur man ska göra.
    Nu gick det fint att ändra i ESP:n till 16" bromsar.
    Problem löst!

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-25 klockan 05:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220
    Kul när folk rapporterar tillbaka när det fungerade!

    /M

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-25 klockan 06:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

Liknande ämnen

  1. Tech2 hur programmera in stol NG9-3
    Av Mendi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 12:26
  2. Tech2 tips vid aerokonvertering 9-5 och open sid mha tech2?
    Av Perho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 12:21
  3. Programmera om Dimljus Tech2 9-5 M99
    Av krang i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 18:15

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •