Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: FAQ: Installera dashcam i Saab 9-5

  1. #1
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719

    FAQ: Installera dashcam i Saab 9-5

    Att skaffa en dashcam är en bra och billig försäkring som kan vara till stor hjälp om man råkar ut för en olycka som orsakas av en annan bil. Jag har installerat en Mobius-kamera i min Saab 9-5, och dokumenterade detta i en film.



    Glöm inte att jag också startat en dashcam-kanal för Saaben, den heter Trionic Dash.

    1 användare gillar detta inlägg


    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  2. #2
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Ett spännande ämne! Har kollat runt lite. Hur fungerar det med tillstånd osv?

    Hade nämligen en diskussion med en svåger ang dessa kameror och skoteråkning. Om man möter 2 personer med hund efter vägen så går det ju att identifiera dessa osv.

    Hamnar det under denna paragraf? (http://www.lansstyrelsen.se/skane/sv...-och-svar.aspx)

    "Uppsatt utan att manövereras på platsen
    Det innebär att det inte krävs tillstånd för till exempel lösa kameror som man bär med sig som till exempel hjälmkameror eller fotokamera."

    Har kikat i http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-..._sfs-2013-460/ men inte hittat något nyttigt.

    Lite av en gråzon detta. Kan då bilen bakom mig i kön polisanmäla mina burnouts? Hmmm....


    Edit: Ursäkta kapningen av en faq. Moderator får väl radera mitt inlägg.

    2 användare gillar detta inlägg


    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  3. #3
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Ja, lagtexten är en gråzon, jag tog med flit inte upp de frågorna i filmen.

    Jag säger så här: eftersom jag kör fruktansvärt mycket bil på E4 (13 mil enkel väg till jobbet) så har jag varit nära att drabbas av olyckor flera gånger. Dessa nästan-olyckor har varit pga. andra personers körning, själv kör jag defensivt. En dashcam kan vara till stor hjälp vid en utredning eller ett försäkringsärende efteråt.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Datainspektionen säger ajabaja, domstolarna säger vi ser inte problemet. Datainspektionen överklagar, domstolarna ser fortfarande inget problem. Det hela har, vad jag vet, inte kommit hela vägen i någon instans. Detta gör att just nu är det troligen laglöst land när det gäller kameror i bilen.

    OT: De som kört in i mitträcket på din youtubefilm, tror du de varit distraherade av bubblan på stolpen tro?

    2 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Precis, även om lagen i bokstav är oklar verkar de flesta se mellan fingrarna. Titta bara på hur många svenska dashcam-kanaler som dykt upp.

    Vad gäller olyckan så är det precis efter en utfart, du ser kanske att de även står en parkerad bil vid innerfilens vägren. Kanske någon som gick ut i (den mycket snöiga) ytterfilen och då fick sladd? Det var -9C och rejält halt den dagen, men viktigast var att ingen skadade sig.

    1 användare gillar detta inlägg


    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Fråga, är det du som sitter om för hand vrider på kameran?

    Dels strider det väl mot?

    "Uppsatt utan att manövereras på platsen
    Det innebär att det inte krävs tillstånd för till exempel lösa kameror som man bär med sig som till exempel hjälmkameror eller fotokamera."

    Och det gör väl att din uppmärksamhet skiftas från att vara förare till att få så bra film som möjligt?

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Car Mechanics har nyss testat dashcams, bäst var nya rac 05

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    19
    använder en lukas 7900 med stor framgång i min 9-3:a. och otroligt nog har jag fått användning för den för drygt 1,5 år sedan. Utan kameran hade jag och motparten fått betala varsin självrisk, men då jag filmat händelsen.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Men om det är rena Vilda Västern när det gäller tolkning av lagen och tillämpande av dito, så borde väl inte filmerna få gälla som bevisning vid ev mål? Eller är det bara försäkringsbolagen som är glada att filmerna finns och använder dom.

    Tänker mig att jag kör som en biltjuv, krockar. Den andra föraren har filmbevis, allt är mitt fel. Försäkringsbolaget finner mig skyldig. Jag däremot överklagar och drar tvisten upp i rätten (Tingsrätten kanske). Där borde isf filmen inte kunna räknas som bevisning. Eller har jag fel?

    Ursäkta, blev lite OT nu.
    Bra film förresten Etnoy!!!

    2 användare gillar detta inlägg


    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Man borde tolka det som att man ska vara närvarande när man filmar t.ex hjälmkamera , dashcam.
    "Övervaknings" kamera så är man inte närvarande vid inspelning....

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    19
    som jag har förstått det kan man åberopa fri bevisprövning, då det gäller som bevis vid rättegång förutsatt att rätten godkänner beviset - dock är det upp till åklagare att vid ett senare tillfälle åtala då bevismaterialet exempelvis kan vara filmat på ett sätt som enligt lagboken inte är tillåtet. ex. du har monterat en kamera som filmar på offentlig plats. så tolkar jag det i alla fall.

  12. #12
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Målet med en dashcam är att den ska vara hemlig. Därför ska man först se filmen själv innan man tar fram den till åklagare/försäkringsbolag. Som sämst är man i samma sits som med kamera, som bäst är har man stor fördel i ett ärende. Det är min motivering till att ha kamera.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  13. #13
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    självklart manövreras ju kameran på platsen. den manövreras i samband med att bilen manövreras.

    kamerainspelningen startas och stoppas genom att vrida på tändningen, också från kamerans plats.

    Har svårt att se hur man skulle klassa en dashcam som fast installerad övervakningskamera.

    Jag har också en dashcam, kan vara värdefullt nån gång

    såhär sitter min, sitter med en tripodskruv genom kåpan till regnsensorn, mellan kameran och kåpan sitter några mm bränsleslang då den blev lite stabilare så, agerar bara distans



    Syns inte alls från förarplatsen och syns knappt för passageraren.

    enkel att plocka bort om det behövs och tappar inte positionen, jag brukar dock aldrig plocka bort den. Att plocka ut minneskortet går jättebra från förarplatsen om man viker innerspegeln åt höger.

    Ström tar jag från den automatisk avbländbara spegeln, till ett litet spänningsagg som hade lösa kablar för 12v in och två usb typ A ut.

    Klippte dock bort usb-kontakterna och lödde min micro-usb kabel direkt. blev lite för trångt att få plats med grejerna annars.

    Spänningsagget ligger ovanför innertaket till höger om tak-konsollen, den lilla utbuktningen precis innan solskyddet. Kanske finns mera utrymme att lägga bakom taklampan eller nått om man inte har taklucka som det är på min.

    3 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Utmärkt inlägg, Simon. Jag tror jag kopierar din montering med skruv genom kåpan.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  15. #15
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    Utmärkt inlägg, Simon. Jag tror jag kopierar din montering med skruv genom kåpan.
    Tänk på att inte montera den helt i centrum bara om du inte har en 90 graders micro usb, min sitter lite till höger så att usb-kabeln går precis vid sidan om armen till spegeln.

    var lite trixigt att komma fram till vart man skulle sätta hålet också så att den inte pekar i himlen eller mot instrumentpanelen vit markeringspenna eller nån annan icke svart markeringspenna rekomenderas

    jag använde en svart, det var lite svårt att se ^^

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av jlu09§0 Visa inlägg
    som jag har förstått det kan man åberopa fri bevisprövning, då det gäller som bevis vid rättegång förutsatt att rätten godkänner beviset - dock är det upp till åklagare att vid ett senare tillfälle åtala då bevismaterialet exempelvis kan vara filmat på ett sätt som enligt lagboken inte är tillåtet. ex. du har monterat en kamera som filmar på offentlig plats. så tolkar jag det i alla fall.
    Man behöver inte åberopa något, det är rätten själv som avgör om bevisets innehåll är relevant. Något godkännande av bevisen som lagliga förekommer inte i svensk rätt (med undantag av vissa typer av sekretessbelagt material, typ rikets säkerhet, men då rör det sig om en annan process där själva framläggandet är brottsligt behandlas, inte i sig hur man använder bevisen.)

    Som du säger, om inspelningen är olaglig är det en annan process, och dels kommer den efteråt, dels gäller det i den processen utöver att visa att inspelningen var olaglig, även vem som gjorde den och att det förelåg uppsåt.

    Om Dashcams är lagliga är såvitt jag vet aldrig avgjort i domstol, dvs. det är en gråzon. Rimligen borde det vara tillåtet (dels är bilen inte fast, dels manövreras den rimligen på platsen), men alldeles oavsett så är anden redan ute flaskan, det kommer vara väldigt svårt att upprätthålla ett förbud, och troligen kommer försäkringsbolagen i så fall att lobba för en lagändring.

    Så, vi har dashcams på alla bilarna, Blueskysea G1W-C med sugkopp, billiga och tillräckligt bra om man stoppar i Transcend flash (funkar av någon anledning inte tillförlitligt med Sandisk flash).

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Jag fortsätter FAQ-tråden med en uppdaterad installationsvideo för Mobius-kameran. Denna gång snor jag ström från backspegeln för att slippa ha hängande kablar.

    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Bra uppdatering, jag kommer apa efter hur du installerade din kamera i del 2 till min egna kamera! Du jobbar inte i Linkeboda by any chance? Tyckte jag kände igen lite terräng i ett av klippen..
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  19. #19
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Jajamän, på universitetet Lycka till med kameran, det är bra grejer!
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  20. #20
    Grundladd jonascdts avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    140
    Köpte en från kina. 87 spänn... funkar den åxå.

Liknande ämnen

  1. carcam / dashcam
    Av Fredrik / 1941 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2019-05-12, 20:33
  2. Installera AUX OG9-5
    Av Ahlgren88 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2014-12-14, 22:07
  3. Installera aux ingång NG9-3
    Av Stoffe08 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-10, 12:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •