Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Knorrande/skrapande ljud fram saab 9-5 aut 08a

  1. #1

    Knorrande/skrapande ljud fram saab 9-5 aut 08a

    Hej,

    Jag har en saab 9-5 08a kombi 2,3t biopower automat med ca 18 000 mil på mätaren.

    Började med att jag upptäckte att ett stabiliseringsstag var dåligt och klonkade, bytte båda tillsammans med alla länkarmsbussningar för att kunna göra en fyrhjulsinställning och slippa snedslitna däck.
    Upptäckte att bilen knorrade/skrapade från vad som låter va från höger del av framvagnen. Hade bilen inne på undersökning hos de som bytte länkarmsbussningarna och gjorde fyrhjulsinställning. Svaret jag fick var att fjäderbenslagren var slut, det ville de ha 5000 för att byta. Tyckte det lät svindyrt så köpte nya lager själv och bytte, nu till problemet missljudet är fortfarande kvar.

    Ska försöka beskriva så noga jag kan när jag hör missljudet här nu.

    Det hörs när jag kör bilen sakta framåt och rattar fram och tillbaka så bilen gungar, kan även höras i rondeller eller när man kör över farthinder.
    Ibland hörs ljudet vid avsläpp från gaspådrag så att framvagnens fjädrar trycks ihop.
    Samma ljud hörs om jag står på tomgång och lägger i Drive eller Reverse...hörs lite tydligare vid Reverse.
    Har hänt att jag hört ljudet vid inbromsning till stillastående vid rödljus precis straxt innan man stannar helt.
    Om jag står stilla med neutralen i och rattar fullt åt båda håll så kan brukar det höras också.
    Tycker mig även när jag kör över t ex järnvägsräls eller skarvarna i mitt P-hus kunna känna dom i ratten som en knack eller slag eller vad man ska kalla det.

    Tror det va alla scenarior jag kan komma på som jag hör ljudet. Någon som har en aning om vad det kan vara? Är tacksam för alla idéer och erfarenheter som ni har här på forumet.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Hej! Börja med att byta momentstagsbussningen till powerflex. Köp den gula 330:- speedparts. Jag hade samma ljud i min. Det försvann efter byte. Den bussningen är väldigt lätt att byta. Brukar ramla ur, om den aldrig bytts. //

  3. #3
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Om du vill byta momentstagsbussningar så är det enkelt. Jag rekommenderar powerflex.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  4. #4
    Jag bytte momentstag och bussning igår och ljudet är är fortfarande kvar. Dock ej till powerflex utan en vanlig orginal, emn den borde ju funka direkt efter byte även om den inte är optimal känns det som

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kävlinge / Skåne
    Inlägg
    129
    kollat så du inte har glapp i någon spindelled för det kan medföra att det smäller och låter när hjulet ändrar sig
    9-5 Aero -02
    Ford T-bird V8 -94 Bmw 352 e36 coupe -94 Subaru Impreza WRX - 06 Subaru Impreza WRX STI - 18

  6. #6
    I samband med mitt byte av momentstaget så tittade jag även en gång till på gummit till koppen över axiallagret i fjäderbenet. Det gummit vart torrt och sprucket, med bilen upphissad så lät det som gummit mot metall när man vred höger framhjul för hand. Efter att sprutat i olja till min motorcykels kedja och därefter silikon spray så har missljudet minskat kraftigt. Det hörs nån enstaka gång när jag lägger i växel och det tror jag beror på att bilen vill lite framåt eller bakåt och därmed komprimerar fjädringen en gnutta. Ska byta "koppen" över fjäderbenet vid läge samt kolla spindellederna. Återkommer och uppdaterar den här tråden med alla min upptäckter och erfarenheter vartefter

  7. #7
    Efter att bytt koppen eller vad man ska säga som sitter över fjäderbenslagret så kunde jag tyvärr bara konstatera att missljudet är kvar. Är inget klonkande utan mer ett skrapade knorrande ljud som främst uppstår när jag svänger fram och tillbaka på ratten snabbt så bilen gungar eller t ex farthinder

Liknande ämnen

  1. Skrapande ljud höger fram i 60-80 Km/h Saab 9-5 -04
    Av zalsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-25, 12:34
  2. knorrande ljud aut vxl-låda vid tomgång
    Av jonny1974 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 08:37
  3. Knorrande ljud 9-5 2,3t (med video)
    Av t1mpa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 18:39
  4. Saab 9-5 2,3t skrapande ljud i framvagnen?
    Av far77 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 13:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •