Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 96

Ämne: Val av ny tändkassett

  1. #61
    Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen. Jag köpte en TK på biltema när jag blev strandad ute i skogen. Den höll 250 mil. Köpte en till från biltema akut för att ta mig hem. Höll 200 mil och hade spruckit i kolven. Köpte en riktig på Mekonomen som jag har kört 4000 mil med nu och den rullar fortfarande.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  2. #62
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av silver80 Visa inlägg
    Slänger i kasetten och bilen går som ett skott (9-5 Aero 00a) . Den här aldrig gått bättre. Hade i kasetten i en vecka och var nöjd. Inga felkoder eller start problem.
    Det låter som att kassetten saknade (fungerande) spikdetektering om den gick "bättre" (annars borde det inte finnas någon skillnad alls). Dvs. om så var fallet, så spikade troligen motorn frisk med Kina-kassetten, vilket nästan garanterat leder till kolvras på sikt i en Aero.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #63
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    katalysatorn kan också vara i farozonen så det kan bli dyrt att vara 'dumsnål'


    Värt att upprepa
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    De är en dålig idé att sätta i även om man får dem gratis. För man kommer ändå att få skaffa en riktigt. Om nu inte följdskadorna skrotar bilen... Läs sista postningen i FAQ:en: http://forum.saabturboclub.com/showt...95#post1385295

    Och en vän till oss fick just en Biltema-kassett gratis (i samband med att hans original sade upp sig) vilken uppenbart (från motorgången) gav precis den typ av misständningar som inte kan vara bra för katalysatorn, detta utan att tända motorlampan. Han ersatte den med en fungerande begagnad ganska omgående.

  4. #64
    Sugmotor Magnus Rosbergs avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Piratkopia tändkassett

    Hej.
    Vet att det skrivits hyllmeter om tändkassetter på detta forum, men slänger ändå ut en fråga.
    När jag bytte tändstift så upptäckte jag att det var mycket olja i utrymmet där de sitter, främst så var tändstift nr2 till brädden fyllt med olja och tändstiftet var inte ordentligt åtskruvat.
    Fick lämna in bilen någon dag senare efter att det ena tankbandet gått av. Motorlampan började lysa så snart jag köpt bilen, alltså när jag vred om nyckeln första gången efter betalning.
    Jaja, har ju bara haft en Saab som den inte lyst på, så jag får väl lämna in den för en service snart, tänkte jag.
    Efter att jag bytt tändstift så slocknade motorlampan. Den tändes efter någon dag igen.
    Påpekade detta när jag hämtade bilen efter att tanken satt som den skulle.
    -Det är nog tändkassetten, trodde han på verkstaden.
    Man kunde köpa en billigare om man inte planerade att ha kvar bilen, men att original ändå var bäst.
    Dum som man var så köpte jag en tändkassett av märket Stark hos autodoc.
    41% rabatt och ordinarie pris ca 3,500 kr.
    Trodde i min enfald att jag köpt en bättre TK tills jag började läsa här i forumet, samt upptäckte att ordinarie pris hos autodoc var 2,200 kr.
    Min fråga är hur farligt är det att köra med denna TK tills jag får råd med en originalkassett?
    Har någon annan erfarenhet av just Starks TK, eller annat från denna firma?
    Har provat att kontakta Stark om just denna TK då den inte finns på deras egen hemsida, men har inte fått något svar.
    Har ju inte så mycket till val än att köra med denna TK tills jag får pengar till en ny senare i veckan.
    Var förbi Autocenter/Adbil idag och de skulle ha 4,600 kr för en original TK och Saab verkstaden i Nybro har semesterstängt två veckor till.
    Planen är att köra ner till Speedparts och hämta en som är av originalkvalité om så krävs.
    Enda pluset är att motorlampan slocknat och den drar betydligt mindre bensin.
    1 Saab og 9-3 -01(såld)
    2 Saab og 9-5 Aero -04 (såld)
    3 Saab og 9-3 Vector -07 (såld)
    4 Saab og 9-5 BioPower -06

  5. #65
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Jag skulle åka förbi en skrot och köpa en begagnad original omgående om jag inte hade råd med en ny.

    Det kan gå precis hur illa som helst med katalysatorn och en piratkassett, det faktum att motorlampan slocknar betyder inte nödvändigtvis något på en piratkassett eftersom katalysatorskadliga misständningar ofta döljs av felaktiga signaler. Orsaken till katalysatorhaveri är ofta just piratkassetter som släpper förbi bränsle så katalysatorn bränner sönder - även om det inte inträffar med varje piratkassett.

    Om den gamla kassetten var original och den inte ger uppenbara problem så skulle jag stoppa tillbaka den - även om den ger fel så kommer den att varna med blinkande CE om den ger katalysatorskadliga tändstörningar.

    Anledningen till att (original) tändkassett tänder CE-lampan i slutet av sin livsläng är för att den inte klarar marginaltest - men så länge det bara är P1312 och P1334 som kommer vid avslag (och syns nästa gång man startar bilen) så går det att köra med kassetten. Tänds CE under drift är det en annan sak. För att marginaltestet ska fungera krävs att förbränningssignalerna från tändkassetten är korrekta.

    Jag gissar att bilen du köpte bara startades 2 ggr innan du köpte den, eftersom P1312 och P1334 syns först vid tredje starten (två detekteringar i rad) efter att man nollat felkoderna, så din kassett var i så fall antagligen trasig redan från början men att säljaren nollat felkoderna (exempelvis genom att koppla ur batteriet eller säkring 17).

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #66
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Och är kasetten lite "halvdålig" kan det ju behövas ännu fler starter innan den ger felkod, troligen för att den börjar om att räkna efter ett korrekt test ?

    Jag köpte ju en begagnad kasett på tradera flrut, den dröjde till 6 starter (om jag minns rätt) innan den gav 1312 och 1334.. fick köpa en till kasett och den sitter i fortfarande - utan felkoder.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #67
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Rosberg Visa inlägg
    Hej.
    Vet att det skrivits hyllmeter om tändkassetter på detta forum, men slänger ändå ut en fråga.
    När jag bytte tändstift så upptäckte jag att det var mycket olja i utrymmet där de sitter, främst så var tändstift nr2 till brädden fyllt med olja och tändstiftet var inte ordentligt åtskruvat.
    Fick lämna in bilen någon dag senare efter att det ena tankbandet gått av. Motorlampan började lysa så snart jag köpt bilen, alltså när jag vred om nyckeln första gången efter betalning.
    Jaja, har ju bara haft en Saab som den inte lyst på, så jag får väl lämna in den för en service snart, tänkte jag.
    Efter att jag bytt tändstift så slocknade motorlampan. Den tändes efter någon dag igen.
    Påpekade detta när jag hämtade bilen efter att tanken satt som den skulle.
    -Det är nog tändkassetten, trodde han på verkstaden.
    Man kunde köpa en billigare om man inte planerade att ha kvar bilen, men att original ändå var bäst.
    Dum som man var så köpte jag en tändkassett av märket Stark hos autodoc.
    41% rabatt och ordinarie pris ca 3,500 kr.
    Trodde i min enfald att jag köpt en bättre TK tills jag började läsa här i forumet, samt upptäckte att ordinarie pris hos autodoc var 2,200 kr.
    Min fråga är hur farligt är det att köra med denna TK tills jag får råd med en originalkassett?
    Har någon annan erfarenhet av just Starks TK, eller annat från denna firma?
    Har provat att kontakta Stark om just denna TK då den inte finns på deras egen hemsida, men har inte fått något svar.
    Har ju inte så mycket till val än att köra med denna TK tills jag får pengar till en ny senare i veckan.
    Var förbi Autocenter/Adbil idag och de skulle ha 4,600 kr för en original TK och Saab verkstaden i Nybro har semesterstängt två veckor till.
    Planen är att köra ner till Speedparts och hämta en som är av originalkvalité om så krävs.
    Enda pluset är att motorlampan slocknat och den drar betydligt mindre bensin.
    Tips 1: Köp aldrig från autodoc och speciellt inte okända märken. Deras reaor är fejk Reaor.
    Tips 2: Köp direkt från speedparts eller maptun, en ny borde inte ligga mer än 3.200kr. Kör ENDAST ORGINAL:
    https://www.maptunparts.se/motordela...b-9-3-9-5.html
    Tips 3: Är orginal för dyr för dig eller en bil du inte tänker äga länge så Köp en 3.7E begagnad ifrån bildelsdatabasen. Den borde hålla några år till.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  8. #68
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    ..Eller vilken begagnad 3.7 som helst egentligen, men E är bäst förstås.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #69
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Det kryllar av TK3.7E på skroten för ca tusenlappen (orkar du ligga och bevaka kan du komma undan billigare än så). Välj en som ser fin ut och där etiketten med tillverkningsdatum syns så vet du hur gammal den är. Det är visserligen lite jobb att klicka sig igenom alla bilder på lagabasen och hitta vilka som är TK3.7E, men det är värt att lägga ner den tiden. Eftersom de flesta saabar vid det här laget har hunnit byta tändkassett under sin livstid säger inte skrotbilens ålder eller miltal särskilt mycket om tändkassettens skick.

    Jag köpte en fabriksny original TK3.7E till min bil 2013 (för 13000 mil sedan) och den tuggar på utan minsta tillstymmelse till problem.
    Senast redigerat av jellybear den 2023-07-12 klockan 14:29.

  10. #70
    Sugmotor Magnus Rosbergs avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Nu är snart problemet löst. Imorgon åker jag till Kalmar och köper en ny orginalkassett hos en Saab verkstad och återförsäljare av delar.
    Mekonomen skulle ha 4,600 kr för en "orginal", men svängde in till Smålandmotor innan jag kom till Mekonomen.
    Så nu är förhoppningsvis problemet löst.
    Faktum är att även om det var en piratkopia, så tycks bränsleförbrukningen gått ner och bilen går bättre.
    Dessutom så är Autodoc avinstallerad från min telefon och det blir inga fler köp därifrån.

    1 användare gillar detta inlägg


    1 Saab og 9-3 -01(såld)
    2 Saab og 9-5 Aero -04 (såld)
    3 Saab og 9-3 Vector -07 (såld)
    4 Saab og 9-5 BioPower -06

  11. #71
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471
    Original är original ny som begagnad när det kommer till tändkassett.

    Här är lite strul som kan hända med bla fel tändkassett.

    "The Green" Saab 900 T16 -92 & og9-5 "Griffin" 2009
    https://r.tapatalk.com/shareLink/top...ink_source=app

    2 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #72
    Sugmotor Magnus Rosbergs avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Nu sitter det en original TK i Saaben och motorlampan tändes inte. Passade på att beställa tid för ventilkåpepackningsbyte när man ändå var där, för den läcker lite olja. Inga större mängder, men det är lika bra att mota Olle i grind.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    1 Saab og 9-3 -01(såld)
    2 Saab og 9-5 Aero -04 (såld)
    3 Saab og 9-3 Vector -07 (såld)
    4 Saab og 9-5 BioPower -06

  13. #73
    Sugmotor Magnus Rosbergs avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Har som motto att alltid byta ut viktiga delar till nya, finns ju inga garantier på att delen gått x antal mil när man köper på en skrota.
    1 Saab og 9-3 -01(såld)
    2 Saab og 9-5 Aero -04 (såld)
    3 Saab og 9-3 Vector -07 (såld)
    4 Saab og 9-5 BioPower -06

  14. #74
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 253
    Lite kuriosa,
    men jag har ju några tändkassetter som gett felkoderna bl.a. P1312 och P1334.
    Stoppat i dom för att läsa ur felkoderna på dom men nu med Denso IQ22 stift
    så verkar jag inte få felkoderna .... skumt. Får puttra vidare och se hur det går.

  15. #75
    IQ stiften är mycket mer lättdrivna, så därför får du inte felkoderna. Du får lite mer ut av din TK men den kommer fallera totalt oavsett i snar framtid

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  16. #76
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Lättdrivna ? ..den får du gärna förklara..

    Däremot verkar det i hög grad temperaturberoende när man får felkoder.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #77
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Antar att lättdrivna betyder att de drar mindre ström, vilket ställer mindre krav på 400V-konvertern. Vilket betyder att kassetter där elektrolytkondensatorn på dess utgång börjat bli dålig klarar att att vara tillräcklig bra lite längre.

    Tillägg: Det bör också betyda att elektrolytkondensatorn förbrukas långsammare med Denso IQ22/IQ24-stiften. Livslängden på elektrolytkondensatorer rent generellt är kraftigt beroende av rippelström, och effekten blir allt mer uttalad vid höga temperaturer. Så livslängden på tändkassetterna kan mycket väl öka så mycket att de är ekonomiskt lönsamma pga mindre mängd tändkassettsbyten ... fast man måste nog köra 10-20k mil till med bilen innen det ger utslag.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2023-07-16 klockan 15:16.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #78
    Sugmotor Magnus Rosbergs avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Liten uppdatering efter TK bytet. Enligt SID så drar bilen betydligt mindre bränsle. Förstår om det inte är exakt vad som förbrukas när man har en 17 år gammal bil, men den torde åtminstone ge en fingervisning om åt vilket håll den bär.
    Igår nollställde jag bränsleförbrukningsmätaren efter att bilen var varm och vi låg på landsväg. 5,3l/100km när den var som lägst mot över 7,0l/100km med den trasiga, 6,4l/100km med pirat TK.
    Hade kört upp nästa all bensin och provade med etanol bara för att se ifall det blev något bättre ös i bilen, och det blev det verkligen.
    Fick nästan lite Aerokänsla när turbon laddade ordentligt och ljudet från motorn var som ljuv musik.
    Nu är inte planen att den skall tankas med etanol, utan det blir 98 som vanligt, men skall ändå göra ett extra oljebyte efter att packningen är bytt, så jag vet vilken olja som finns i motorn.
    Tack för all hjälp med mitt problem.
    1 Saab og 9-3 -01(såld)
    2 Saab og 9-5 Aero -04 (såld)
    3 Saab og 9-3 Vector -07 (såld)
    4 Saab og 9-5 BioPower -06

  19. #79
    Rekommenderar att du inköper Denso IQ22 eller IQ24 tändstift. De fungerar sjukt bra å bilen går riktigt mjukt och fint!

    Den får NGK stiften att kännas som en traktor

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  20. #80
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    På våran B207 -09 blev det inte minsta lilla skillnad med IQ24. Den är precis som innan bytet, ingen skillnad ens på soppaförbrukningen.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Fjäder i tändkassetten har hoppat ut
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 21:20
  2. Gäller åtgärdsprogrammet av tändkassetter till V6/B308?
    Av Aero2002 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 12:54
  3. Upprepade tändkassettproblem T7
    Av Akervall i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-09-03, 00:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •