Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: AUX ingång NG 9-3 Bose 300

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882

    AUX ingång NG 9-3 Bose 300

    Precis införskaffat mig en ng 9-3 biopower med Bosse 300W.

    Ljudet är bra tycker jag när man lyssnar på radio. Går att spela riktigt högt.

    Dock när jag kopplar in mig via 3.5 mm AUX ingången till min Iphone 5S så går det inte att spela lika högt? Det går att spela relativt högt (maxljud telefonen samt stereon) men det är inte i närheten av hur högt man kan spela med på radion.

    På min og 9-3 har jag lött in AUX i orginalradion och där kan jag spela "oändligt" högt när jag kör AUX.

    Finns det någon lösning på detta så att jag kan pumpa på ordentligt med mitt Bossesystem med telefonen inkopplad?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    En sån här, http://www.elgiganten.se/product/lju...FanOcgodQeQOAw
    Samt en 30-pin till aux.

    Alternativt blåtand till aux, kolla i den här tråden, http://forum.saabturboclub.com/showt...parrot-bose300
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Tack!

    Hur kommer det sig att man behöver denna "krångliga" sladdlösningen på Iphone? Varför är det skillnad mot 3.5mm jacket?

    Gällande bluetooth. Då min Iphone inte stödjer APT-x så kommer väl en vanlig gammeldags dongel göra jobbet.

    Jag har en Parrot handsfree monterat i bilen, Parrot ck3200 men denna har ju inte stöd för A2DP. Kanske jag ska satsa på en nyare Parrot isf för att inkludera musikstreaming? Borde väl vara "bolt on" istället för den varianten jag har nu.

    Förresten... har man CD växlare i bilen? Fanns det på ng 9-3? Vart sitter den isf? På 9-5orna finns det ju en fin fin dongel att koppla in sig på där, då får man ju rattknapparna till att fungera me. Någonting som är möjligt för ng 9-3?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Alright.

    Väldigt synd att AUX-ingången sitter monterat på själva stereon och inte i mittkonsolen (som dom gjorde först..?) Blir ju inte så jättetjusigt att sätta en dongel med laddkabel och 3.5mm kabel där framme, man vill ju ha det dolt.

    Känns som ett "relativt" stort ingrepp att dra auxkabel till mittkonsolen.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Tack!

    Hur kommer det sig att man behöver denna "krångliga" sladdlösningen på Iphone? Varför är det skillnad mot 3.5mm jacket?
    3.5mm jacket är ju tänkt för headset, inte som line-out

    1 användare gillar detta inlägg


    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Marieholm, Skåne
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Tack!

    Hur kommer det sig att man behöver denna "krångliga" sladdlösningen på Iphone? Varför är det skillnad mot 3.5mm jacket?

    Gällande bluetooth. Då min Iphone inte stödjer APT-x så kommer väl en vanlig gammeldags dongel göra jobbet.

    Jag har en Parrot handsfree monterat i bilen, Parrot ck3200 men denna har ju inte stöd för A2DP. Kanske jag ska satsa på en nyare Parrot isf för att inkludera musikstreaming? Borde väl vara "bolt on" istället för den varianten jag har nu.

    Förresten... har man CD växlare i bilen? Fanns det på ng 9-3? Vart sitter den isf? På 9-5orna finns det ju en fin fin dongel att koppla in sig på där, då får man ju rattknapparna till att fungera me. Någonting som är möjligt för ng 9-3?
    Cd växlaren är inbyggd i HU på ng9-3.
    Tror det ska finnas en knapp till vänster det står change på om den har det.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo Visa inlägg
    3.5mm jacket är ju tänkt för headset, inte som line-out
    På Iphone alltså? Får inte riktigt ihop det varför det funkar så bra att koppla 3.5mm uttaget på telefonen direkt till Aux in på og 9-3 stereon?

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Hade samma problem med min Galaxy S4, Fruns Iphone 6 funkar kalas.
    Jag har löst det genom att köpa en blåtandsdongel som jag "gömt" i facket framför växelspaken,där finns även ström till den.
    Nackdelen är kabeln,den har jag bara monterat som vanligt i intaget på panelen.

    Tydligen är det nåt med stereon hur den kan ta emot signaler från olika typer av mjukvaraor.

    /M
    Akta skinnet!

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Ja nu när jag tänker efter så hade jag nog problem med att få upp ljudnivån när jag använde en samsung galaxy i OG 9-3:an.

    Vad kör du med för dongel lillen761?

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Biltemas,billig och bra.

    Skickat från min E6653 via Tapatalk
    Akta skinnet!

  11. #11
    Länk?

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Biltemas,billig och bra.

    Skickat från min E6653 via Tapatalk

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Gick in till biltema och köpte bara,vet inte ens vad den heter mer än biltemas?
    Kan kolla däremot,men då kommer svar imorgon.

    Skickat från min E6653 via Tapatalk
    Akta skinnet!

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Jag köpte denna igår men har inte hunnit testa än http://www.biltema.se/sv/Kontor---Te...ik-2000033499/

    Någon som vet om det är märkbar skillnad på A2DP ljudkvalitén mot att använda lösniningen med adapter för 30-poliga uttaget på Iphone?

    Såg att det fanns en rätt schysst lösning med både USB uttag och 3.5mm uttag på laddkabeln - då hade man ju fått två i ett lösning. Undrar dock om det kommer att bli problem med generatorbrus i hötalarna med denna lösning? Har det problemet på gamla 9-3:an med egenlödd AUX (brusar och viner när jag har laddkabeln inkopplad samtidigt som hörlurarutgången).

    EDIT: någon som har provat om den billigare adaptern från Kejll & Company fungerar (http://www.kjell.com/se/sortiment/te...-30-pin-p94579). Står visserligen att det inte fungerar till video och ljud men tänkte att det kanske hör ihop med HDMI eller något, kanske ljudet fungerar till en 3.5mm adapterkabel?
    Senast redigerat av manganish den 2016-02-12 klockan 13:08.

Liknande ämnen

  1. Bose ljud
    Av E-H i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-04-09, 23:36
  2. Bose baslåda
    Av Liljeblad i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-09-17, 22:03
  3. Bose reservhjulsbas
    Av Fritteboy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-09-11, 21:15
  4. Vad för högtalare 9-3 SC -07 med 300w (ej bose)
    Av Johnken i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 10:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •