Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: ABS Antispin och Antisladd ur funktion, NG9-3 -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6

    ABS Antispin och Antisladd ur funktion, NG9-3 -08

    Hej,
    Jag har en 9-3 2.0t Sc där ABS lampan lyser och Antispin och Antisladd felmeddelande visas vid start. Det hela började i måndags när jag startade bil och de ovan angivna pluss check engin visades. Vid körning så fungerade inte heller färddator och tripp samt odometer. Jag får inget klick när jag sätter i nyckeln i tändningslåset.

    Har haft ett liknande problem med min förra bil, en 9-3 1.8t Sc 08. Då lös ABS plus fel på Antispin och Antisladd lite då och då först för att en varm sommardag inte starta alls med samtliga felmeddelande enligt ovan. Testade då med att ta bort säkringar och relä för motorstyrning med resultatet att jag fick igång bilen. Ett Batteri senare och alla problem var borta.

    Testade med samma 'medicin' på min nuvarande och det släckte alla varningar. Efter ca 15 km så tändes ABS lampan med varning för Antispin och Antisladd igen. Även denna gång med resultat att odometer och tripp samt färddator slutar fungera. I morse så när jag ställde bilen en kort stund för att sedan flytta den så tändes check engin igen när jag startade bilen.

    Kan det vara batteriet som är på väg att ge sig igen? Läste någonstans att just 9-3an är känslig för för låg batterispänning.

    Mvh
    Peter

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Läst denna tråd och ser några likheter eller tips som även gäller dig?

    Men ett friskt batteri är en självklarhet, möjlighet att kolla konditionen?
    Läst ur felkoder?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6
    Har kollat batteriet med ett gammalt analogt bilteamainstrument och det går ned till lite över 10 volt vid start och går sedan upp till strax över 14 när motorn är igång. Vad det verkar så är iaf inte batteriet bytt då de tidigare ägarna har lämnat kvar alla papper från service och annat.

    Har inte möjlighet att läsa ut felkoder då jag inte har någon tech2 och inte känner någon som har heller.

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Om det är originalbatteriet så sjunger det säkert på sista versen efter 8 år. Så länge brukar inte bilbatterier hålla i moderna bilar med mycket elektronik. Snarare hälften...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Hur var vädret ute? Minusgrader och is eller plusgrader och slask/blött?

    Jag misstänker kablage till höger bakhjul/abs-sensor. Förmodligen pyttepyttesmå hål i kablaget orsakat av stensprut. Detta ger abs och antisladdfelet.
    Hastighetssignalen tas även från detta hjul och det skulle förklara även rattlås och mätare.

    Kolla efter småsmå hål med ärg i. När du har uteslutit batterifelet.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av eaglesport Visa inlägg
    Har kollat batteriet med ett gammalt analogt bilteamainstrument och det går ned till lite över 10 volt vid start och går sedan upp till strax över 14 när motorn är igång. Vad det verkar så är iaf inte batteriet bytt då de tidigare ägarna har lämnat kvar alla papper från service och annat.

    Har inte möjlighet att läsa ut felkoder då jag inte har någon tech2 och inte känner någon som har heller.
    Begge disse verdiene skulle tilsi at batteriet ikke er helt ille. Saab test av batteriet er at spenningen skal være >9,6 V med startmotor igang, og i vår 9-3 er den 10,2 - 10,4 V - registrert med eSID2. Slike målinger vil selvfølgelig variere med hvor kald motor-/omgivelsestemperaturer er, og jeg har ikke kontrollert dette ved lave utetemperaturer. Ladespenning som går (nonenlunde raskt) opp til >14 V peker i samme retning; ved tilfelle av et utladet batteri vil den gå opp over litt tid.

    Måling med et analogt multimeter kan være bedre enn med et billigt digitalt meter, da "samplingtiden" i dette kan medvirke til at spenningstopper /-bunner ikke registreres. Jeg bruker bare analogt multimeter.

    I tilfelle du har tilgang til et batteri som du vet er godt, eller har mulighet for å lade det som står i med ekstern lader, er det jo en tanke å prøve dette.

    Hastighetsinformasjonen hentes fra venstre hjulsensor bak, omdannes til hjulhastighet (pulser) av TCS/ESP/ABS styringsenhet som sender dette til motorstyringsenheten som omdanner dette til hastighet. Det er ikke uvanlig med feil i den første enheten, men utlesing av ev. feilkoder er nok et første steg å ta. En eSID2 ville gi deg en slik mulighet, samt til å slette slike, og registere start- og ladestrøm - og mye mer.
    Senast redigerat av Norrbagge den 2016-02-11 klockan 16:38. Anledning: Ortografi
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Om det är originalbatteriet så sjunger det säkert på sista versen efter 8 år. Så länge brukar inte bilbatterier hålla i moderna bilar med mycket elektronik. Snarare hälften...
    Vad jag kan se så ser det ut som att det är originalbatteriet. Papper på allt som den som ägde bilen innan mig har gjort finns och han köpte den när den var tre år och hade gått 5000mil. Nu har den gått ca 16700mil...

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Hur var vädret ute? Minusgrader och is eller plusgrader och slask/blött?

    Jag misstänker kablage till höger bakhjul/abs-sensor. Förmodligen pyttepyttesmå hål i kablaget orsakat av stensprut. Detta ger abs och antisladdfelet.
    Hastighetssignalen tas även från detta hjul och det skulle förklara även rattlås och mätare.

    Kolla efter småsmå hål med ärg i. När du har uteslutit batterifelet.
    Det var plusgrader och småfuktigt.

    Jag hade också misstänkt något med abs-sensor om det inte hade varit för att även check-engine tändes samtidigt.

    Ska byta batteriet i morgon för att utesluta det. Sedan är det ju alltid tryggt att veta att batteriet är fräscht. Kvarstår problemet så får jag gå vidare med att kolla kablaget. Men, tänkte på att du skriver att hastighetssignalen tas från höger bakhjul. Är det för färddator och ESP bara då eller även för själva hastighetsmätaren också? För den fungerar som den ska!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Begge disse verdiene skulle tilsi at batteriet ikke er helt ille. Saab test av batteriet er at spenningen skal være >9,6 V med startmotor igang, og i vår 9-3 er den 10,2 - 10,4 V - registrert med eSID2. Slike målinger vil selvfølgelig variere med hvor kald motor-/omgivelsestemperaturer er, og jeg har ikke kontrollert dette ved lave utetemperaturer. Ladespenning som går (nonenlunde raskt) opp til >14 V peker i samme retning; ved tilfelle av et utladet batteri vil den gå opp over litt tid.

    Måling med et analogt multimeter kan være bedre enn med et billigt digitalt meter, da "samplingtiden" i dette kan medvirke til at spenningstopper /-bunner ikke registreres. Jeg bruker bare analogt multimeter.

    I tilfelle du har tilgang til et batteri som du vet er godt, eller har mulighet for å lade det som står i med ekstern lader, er det jo en tanke å prøve dette.

    Hastighetsinformasjonen hentes fra venstre hjulsensor bak, omdannes til hjulhastighet (pulser) av TCS/ESP/ABS styringsenhet som sender dette til motorstyringsenheten som omdanner dette til hastighet. Det er ikke uvanlig med feil i den første enheten, men utlesing av ev. feilkoder er nok et første steg å ta. En eSID2 ville gi deg en slik mulighet, samt til å slette slike, og registere start- og ladestrøm - og mye mer.
    Jag kommer som sagt börja med att byta batteriet även om det tyder på att det inte vid mitt testtillfälle inte var helt dåligt. Har dock upplevt det som att det ibland dippar något mer. Jag har, tyvärr, inte något annat batteri att testa med.

    Jo, jag är väl medveten om att ett analogt instrument kan vara bättre en ett billigt digitalt.

    Kvarstår mina problem efter batteribytet så blir nästa steg att få felkoderna utlästa.

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Informasjonen ifm. tripptelleren kommer fra venstre - OG høyre hjulsensorer, blir omdannet til hjulhastighet av TCS/ESP/ABS styringsenhet og går til motorstyringsenheten (ECM) som omdanner dette til veistrekning.

    Odometer har altså venstre hjulsensor som pulsgiver i felleskap med trippteller.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6
    Jag bytte batteriet i fredags och har sedan dess inte fått några felkoder.

    Nu har det ju varit torra vägar här, förutom vid saltning... Så lite tidigt att säga att det var just batteriet det var fel på. Avvaktar tills det blir blöta vägar nästa gång och om det återkommer då så blir nästa steg att kolla kablaget!

    Tack all för er hjälp!!!
    Med vänlig hälsning
    Peter

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Hur var vädret ute? Minusgrader och is eller plusgrader och slask/blött?

    Jag misstänker kablage till höger bakhjul/abs-sensor. Förmodligen pyttepyttesmå hål i kablaget orsakat av stensprut. Detta ger abs och antisladdfelet.
    Hastighetssignalen tas även från detta hjul och det skulle förklara även rattlås och mätare.

    Kolla efter småsmå hål med ärg i. När du har uteslutit batterifelet.
    Har råkat ut för detta två gånger. Det plingade ihop till en hel melodi när det ena efter det andra la av. Har för mig att hastighetsmätaren också dog. Bägge gångerna var det kablaget som var skadat.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    63
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Hur var vädret ute? Minusgrader och is eller plusgrader och slask/blött?
    För mig har ABS och anti-spinn funkat hela vintern, så länge det är minusgrader ute. Men när det blir plus, och även när jag har stått i något shopping-garage ett tag, plingar det till. Gärna efter ca fem minuter. Försvinner när jag startar om bilen och kan då funka utan problem resten av körningen.

    Jag har sluppit check engine-lampan, och hastighetsmätaren har bara lagt av en gång.

    Tur att det var jättekallt på besiktningsdagen :-/ och att det är just när det är minusgrader som ABS:en bäst att ha.

    Jag ska också kolla kablaget, bra tips! Och batteriet. Innan jag skickar iväg boxen på lödning :-(

    M
    Saab 9-5 Aero 2004, B235R Kombi

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    En del av det kanske är is/frusen fukt kontra vatten. Isen smälter i parkeringshus och när det blir plusgrader, så blir det ledningsproblem.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Antisladd ur funktion NG9-3 -07
    Av NotAnotherSheep i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2021-02-17, 18:18
  2. [LÖST] Antisladd ur funktion NG9-3
    Av manganish i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-12-14, 23:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •