Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Problem med SRSlampa, tuta och rattknappar OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    Problem med SRSlampa, tuta och rattknappar OG9-5

    Hej, hoppas jag hamnat rätt Jag har problem med min saab 9-5, -00 2.0t
    Kopplingen gick sönder för ca 2 år sedan och den blev då stående, jag fick den av min bror om jag ville fixa den..
    Sagt och gjort så fixade en kompis den åt mig.. bytte kopplingssats och slavcylindern.
    Nu när jag fick hem den så lyser airbaglampan, tutan funkar inte och inte heller knapparna till stereon som sitter på ratten..

    Jag har kollat säkringar och relä, även plockat bort batteriet (och köpt nytt då det var slut).. Har även haft en kupévärmare i bilen utifall det varit pga fukt då den stått så länge.

    Lampan lyser direkt jag startar bilen för att försvinna i några sekunder och sen tänds den igen.

    Har googlat mig till kontaktrullen? Vad tror ni?
    Är helt ny på det här så vågar inte hålla på med airbag, vad kostar det att byta på verkstad?
    Tech 2?
    Fick tips att släcka felkoderna men det hjälper ju inte om inget funkar...

    Ursäkta novellen

    Mvh Sarah
    Senast redigerat av Lilja00 den 2016-02-10 klockan 14:53.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Hej Sarah och Välkommen till STCS

    Noveller är mycket bättre än för kortfattade inlägg och du har postat i rätt avdelning.
    Edit: (Redigerar du din profil och lägger in ort så är det lättare att få hjälp av någon med Tech2 då det finns folk som har sådan hemma.) Toppen, nu ser vi var i geografin behovet av Tech2 hjälp finns.
    Och Tech2 tror jag underlättar felsökningen i ditt fall och du är nog inne på rätt spår om kontaktrullen.

    Att lossa airbagen är enkelt om man bara är försiktig och har kopplat loss batteripolen, lossar man ratten behöver man också vara försiktig för den ivrige rycker loss kablar när ratten lossas.

    Att försöka släcka felkoder innan åtgärd är lönlöst, speciellt på Airbag som inte går att släcka på det sättet, det krävs en Tech2
    Edit: I Falun & Hedelmora finns det privatpersoner med Tech2 som syns på kartan men det kan finnas fler som inte är med på den.
    Här kan du efterlysa hjälp med Tech2 om du inte vill prova med en vanlig bilverkstad
    Eller kolla med bixprotman?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-10 klockan 15:33.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Tack för hjälpen!

    Nu har jag ändrat till Gävle
    Killen som hjälpte mig med kopplingsbyte sa att han kunde hjälpa mig felsöka men då med Obd2 tror jag.. funkar det att felsöka med det? Men att jag måste ha tech2 till att släcka felkoderna sen? samtidigt så har han sagt att han ska höra av sig när han har tid men inte hört något och jag vill få ordning på bilen snart.. (haft körkort i 1 månad men ingen bil.. kliar i fingrarna)

    Såg någonstans att detta kan vara pga kopplingsbytet? Jag vet ju inte alls hur det funkar men att man måste göra något med rattstången som gör att detta fel kan uppkomma?
    I min världen så borde ju han då ordna felet igen. Annars får jag hitta någon annan bara.
    Har inga problem med att få skit under naglarna men utan rätt verktyg och att det just är airbagen gör mig lite nojig

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Det låter som kontaktrullen eller någon av dess kontakter. Det är det som är gemensamt för tuta, rattknappar och airbag.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    OBD2 hjälper föga i detta fall utan det är Tech2 som gäller, dels för felsökningen med även för att till slut nollställa felkoder och SRS lampan.
    Detta har förmodligen inget med kopplingsbytet att göra om han inte gjort något ingrepp i det elektriska.
    Och det blir inte så skitigt under naglarna med meckande på det elektriska kring ratten :-)
    Och som även Vfr understryker så är du på rätt spår ang. kontaktrullen
    Kika i mitt inlägg ovan för det finns folk i din närhet med Tech2

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Har lämnat bilen hos mammas granne nu som ska byta kontaktrullen så fort jag fått hem den (fick köpa en billigt här ifrån)..

    Nu när vi hade tändningen på så hördes det dock som något med elen bakom höger framljus.... inte så det är lampan men något där bakom. Han ska kolla det ikväll. Suck. Tips på vad det kan vara?
    Det drog ur batteriet så bär vara något elektroniskt.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Höger sida om man sitter i bilen..
    Låter som ett surrande ljud.

    Googlat som en tok men hittar inget.. vet inte ens vad som finns där. :P
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-11 klockan 16:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Men hör du ljudet skarpt inne i bilen, så borde du höra ljudet bra när du öppnar huven. Då kan du lokalisera surret.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Hörs om man har dörren öppen.. när tändningen sätts på hörs ett surr bakom höger lampa (sett från om jag skulle sitta i bilen).
    Tänkte om någon hade någon aning..
    Jag har aldrig hållt på med bilar så jag har ingen aning.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-11 klockan 16:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Kanske hamnat skräp i kupefläkten, den hade ju blivit stående ett bra tag? Jag fick in lite barr o höll på att bli tokig på ljudet.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Låter som mer elektroniskt, och eftersom det verkade dra ur batteriet tänker jag.. får spåna vidare, tack för att ni funderar med mig

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Är det fläkten så kanske det tystnar om man trycker på "OFF" ?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Screenshot_2016-02-11-12-55-56.jpg

    Längst ner till vänster, därifrån låter det.. under den där tjocka slangen/röret. Noll koll på vad det är.. Bakom lampan och under den liksom.


    Obs bild lånad från Google.

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Magnetventilen för EVAP
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Magnetventilen för EVAP
    En vacker dag kommer jag skicka en back bira till Herman och andra som ens orkar lyssna på dylikt dravel.

    /Lufto

    2 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Vill du vara med och dela ?

    Bitter och Kränkt eller Helvete :-D

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-11 klockan 20:10. Anledning: hmm, autocorrect
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Eller Gud (?) och vara sig själv för en stund med Norrland.

    /Lufto

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    God's Finger menar du?, det är inte så dum den heller men Bitter & Kränkt är trevligare


    Tillbaks till topic: Den "tjocka slangen" är 2st slangar mellan luftfilter (den bilden du visar har bara en slang och LMM sedan till det ett "öppet filter") och inloppet till turbon, mitt på den sitter LMM (Luft Masse Mätaren) och den skall inte låta, under slangen precis bakom blinkers sitter en magnetventil som ingår i EVAP (tankurluftningssyetemet) och den är normalt tyst men det kan väl ticka när den öppnar stänger men det har jag nog aldrig hört.

    Lyssna om du kan lokalisera ljudet och stäng då av ACC helt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    En vacker dag kommer jag skicka en back bira till Herman och andra som ens orkar lyssna på dylikt dravel.

    /Lufto
    Och du borde få en som ens orkar kommentera sånt här dravel.. är inte det här jag ska ställa frågor?

    /Sarah

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack för förklaringen Herman!

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Men batteriproblemet är väl inte kvar sen du bytte eller? För batteriet behöver ju bytas ibland. Våra saab:ar drar slut på dessa ibland på 3+ år beroende på körning osv.
    Låter det fram till du startar bilen, eller stänger av tändningen? Eller tystnar det efter en liten stund?
    Men som Herman skriver så låter ACC rätt mycket, som man inte alltid hör när bilen är startad. Så vid tändning så tryck OFF på ACC panelen och se om det blir skillnad.
    Med tändningen igång så startar ju en del saker och systemkontroller som bensinpump osv. Så det behöver inte vara något allvarligt.

    Se till att fixa de första problemen så jobbar vi vidare därifrån sen
    /Chrille

Liknande ämnen

  1. Problem med tuta och rattknappar OG9-5
    Av Cam7272 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2023-07-05, 23:41
  2. Problem med tuta och knapparna på ratten
    Av Denson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 19:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •