Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Byta olja i automatlådan 6 vxl NG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296

    Byta olja i automatlådan 6 vxl NG9-3

    Hej!

    Servade bilen idag, vanlig service plus byte av oljan i automatlådan.
    Har en NG9-3 MY07 B284 med 6 vxl automat.

    Fick prisuppgift på 2400 kr i telefon innan jag lämnade in den för växellådsoljebytet, men tyckte att det var konstigt billigt när jag hämtade den idag. (nä, blev tillräckligt dyrt ändå...)

    Bifogar bild på kostnaden: service.jpg

    Billigt är ju alltid bra, men räknar man ihop just oljebytet får jag det till 1654 kr (plus ev tätning på några tior). ( 895,50 + 427,68 )x1,25 moms). Blir orolig att det inte är korrekt gjort, men tittar jag i WIS så ser det ut som att det är rätt olja och mängd ifyllt. Har läst att det ju är extremt viktigt att det är rätt olja i denna låda etc. Ni som är duktigare på mig än detta, ser det korrekt ut?
    Jag bjuder på bilden på hela fakturan, så ser alla hur lurad man blir (nä, skämt o sido, har alltid servat på Bil & Traktor och upplever dem som mycket seriösa, men inte billigast).

    Mvh
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Jag kan bara se 3 liter olja till automatlådan på den där fakturan, det borde gå åt 7-8 liter för att göra ett helt byte.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Tack för svaret!
    Men krävs det verkligen det? Enligt detta jag hittade i WIS ser det ut som att det går åt 2,55 l på en B284 vid oljebyte. Total mängd olja vid 75 grader är 6,7 liter.
    Bifogad fil 3659

    Sen behövs tydligen 0,2+0,4 liter fyllas på igen då man gör nivåkoll, se följande bild (PUNKT 10 & 16):
    Bifogad fil 3660

    Har de ful-bytat 3 liter - så det som bör göras är att byta "all" olja - totalt 6,7 liter?
    ELLER - har de gjort rätt, då det enligt WIS är 2,55+0,2+0,4 liter som går åt?

    Vill ju gärna att det är rätt gjort - då det känns "lite" lagom viktigt att det är rätt oljemängd etc i lådan för hållbarheten. Har ju tänkt behålla bilen i många år framöver.

    Om du läser det här Micee (eller någon annan duktig mekaniker) och vill svara (du jobbar ju på auktoriserad verkstad förstår jag), hur skall de gå till?
    Senast redigerat av Moderator den 2018-07-02 klockan 11:07. Anledning: Skärmdumpar från WIS ej tillåtet
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  4. #4
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234
    Det SaabJohan är ute efter är att man inte byter ut all olja i lådan. Utan man får bara ut det som är i själva växellådan och inte oljan som finns i momentomvandlaren, slangar, kyl.

    Man tömmer bara ut oljan som är i lådan monterar avtappningspluggen, fyller på med 3liter olja i oljepåfyllningen. Monterar pluggen för oljepåfyllningen, startar motorn och låter den gå på tomgång tills växellådstempen blir 70-80grader. Då ska man lossa den lilla oljepluggen på avtappningen för att se om nivån är rätt. Så går oljebytet till. Men man får som sagt inte ut all gammal olja.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Det SaabJohan är ute efter är att man inte byter ut all olja i lådan. Utan man får bara ut det som är i själva växellådan och inte oljan som finns i momentomvandlaren, slangar, kyl.

    Man tömmer bara ut oljan som är i lådan monterar avtappningspluggen, fyller på med 3liter olja i oljepåfyllningen. Monterar pluggen för oljepåfyllningen, startar motorn och låter den gå på tomgång tills växellådstempen blir 70-80grader. Då ska man lossa den lilla oljepluggen på avtappningen för att se om nivån är rätt. Så går oljebytet till. Men man får som sagt inte ut all gammal olja.
    Ok! Tack för svaret! Då känner jag mig lite lugnare. Finns värre saker att oroa sig för uppenbarligen...

    Mvh
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Det är bara 5 växlade automater man sköljer, även vissa 4 växlade.
    Hinner inte med allt.....

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av fredde1 Visa inlägg
    Det är bara 5 växlade automater man sköljer, även vissa 4 växlade.
    Ja det stämmer men är man lite petig är det ju inte fel att skölja den sexväxlade heller. Känns lite sådär att bara göra ett delbyte och lämna kvar så stor andel gammal olja.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    212
    Gjorde detta på samma ställe sept förra året på min 95 med den 5 vxl Aut lådan -
    och japp, 7 liter olja går det åt på den

Liknande ämnen

  1. Spola/skölja/byta olja i automatlådan OG9-5 5-steg
    Av Plexx i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2021-12-08, 10:50
  2. Vilken olja till automatlådan? OG9-5 5vxl
    Av lindquist83 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-10-11, 00:19
  3. konstig olja i automatlådan !?
    Av hackers_co i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-15, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •