Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: CD-spelare Saab 9-3 og bara att byta??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -

    CD-spelare Saab 9-3 og bara att byta??

    Hej! Ska nu till våren köpa en ny fungerande CD-spelare och byta ut den gamla defekta till min 9-3 og. Är det bara att helt enkelt byta ut modulen och sätta tillbaks den gamla Cd-spelarmodulen eller måste man installera nytt slutsteg och sånt eller? :o

  2. #2
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Om det är som på 9-5an (vilket jag tror) behövs det lite mer än så iom att originalstereo skickar lågnivå till befintligt slutsteg. Sen så är tydligen högtalarna av den balanserade typen. Aldrig riktigt förstått mer än att det blir konstigt ljud om man inte skickar lågnivå till slutsteget. Lösningen är att du skaffar en huvudenhet med lågnivåutgång på (har väl alla idag tror jag). Helst med fyra stycken 2xfront och 2xrear. Vi har inte det och kan numera inte "fejda" bak o fram iom att jag fick splitta de två utgångarna till fyra. Till detta behöver du en adapter som lirar med bilens kablage. Välsorterade billjudsfirmor har dem men jag höll på o baxna när jag insåg vad de tog betalt för dem och vad de faktiskt innehöll. Tror det var runt femhundringen så jag plockade fram lödkolven efter en tripp till Kjell o Co. Avsevärt billigare kan jag säga.

    Förstod du nånting eller vill du ha mer info?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Intressant men jag menar att jag ska byta ut mot en original stereo, glömde nämna det :/
    Senast redigerat av Moderator den 2020-09-04 klockan 12:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Om du vill ha kvar originalstereon så är lättast att köpa en bättre beg, komplett enhet på någon skrot. Se till att du får den "urgift" eller med papper på chassienummer på bilen den suttit i. Därefter kan vem som helst som har en TECH2 hjälpa dig att gifta in den i bilen. Og9-3 har nämligen stöldskydd i form av att enheterna känner till varandra och på så vis gör enheten obrukbar vid stöld.
    Systemet är inte helt bombsäkert dock och har man TECH2 och uppgift om tidigare chassienummer löser man det lätt.
    Det går såklart också bra att bara byta själva CD-mekaniken inne i enheten, då behövs inget ingifte, men det känns som rätt mycket jobb i förhållande, men har man ingen möjlighet till TECH2 så har man inte.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Jaha mycket intressant! Jo jag har ju som sagt tänkt att köpa original, men står chassinumret på den lilla stålskylten i under motorhuven? Vad är Tech2?
    Btw tack för alla tips! :-)
    Senast redigerat av Moderator den 2020-09-04 klockan 12:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Tech 2 är SAAB:s diagnossystem/programmeringsverktyg som alla auktoriserade verkstäder o en del andra har.

    Här hittar du chassienumren.

    http://www.saabworkshop.com/index.ph...p&article_id=8
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Gillar den inte CD eller har den gått sönder helt? finns ju t ex rengöringsskivor du kan köra i den om det är att den läser skivor dåligt.

    Annars så är 9-3 ganska enkel att byta ut till någon eftermarknadsstereo om man vill. Troligen något mer kostsamt än att få igång en begagnad originalstereo men med lite roligare möjligheter vad gällande funktioner och ljud och sådär. Du får väl återkoppla om du ändrar dig och kommer in på det spåret så kan vi hjälpa dig med det.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Tog just isär en og9-5 enhet idag, ska öva på att löda fast line-in i telefon-punkterna på moderkortet.
    Hade og9-3 samma cdspelarenhet som 9-5kan du få min billigt, nån kanske kan svara om det var skillnad på dem. Så jobbigt var det inte att ta loss den, tog mig 5min från start.

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Observera att telefon-ingången bara är mono. Eller du tänkte löda in dig istället för CD-spelaren?

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Okay? Det var ju inte jättebra, skönt att ha en reservstereo att leka med. Såg inga kommentarer om monoljud för det är ju förstås inte ok. Ljudkvaliteten sägs tvärtom bli mkt bra. Tittat på denna: http://saabworld.net/showthread.php?t=28000

    Mono borde innebära ljud bara på en sida va?

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Nej mono betyder samma ljud på båda sidor i normalfallet, det duger till P1 morgon
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Eltejp Visa inlägg
    Jaha mycket intressant! Jo jag har ju som sagt tänkt att köpa original, men står chassinumret på den lilla stålskylten i under motorhuven? Vad är Tech2?
    Btw tack för alla tips! :-)
    Dersom det er bare selve CD-driven som er defekt, så kan du bytte over den fra en begangnad til din originale hovedenhet uten at du behøver Tech2 etterpå. CD-driven er enten Clarion eller Pioneer. Pass på å kjøpe en identisk lik hovedenhet. Bak fronten finner du noen få skruer og et par kontakter, det gjort på noen minutter.
    Senast redigerat av MortenW den 2016-02-10 klockan 23:16.

Liknande ämnen

  1. GPS som MP3 spelare i Saab 9-3 -04
    Av brainstorm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 22:14
  2. Plocka ur/byta CD-spelare i 9-3 -06
    Av ZooZ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •