Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: NG9-3 hackar och misständer

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Exclamation NG9-3 hackar och misständer

    Hej!

    Jag har några problem med min Saab 93 Vector 03 med Steg 2 från Nordic. Ska berätta lite kort. Jag var och tvättade bilen för någon vecka sedan och när jag körde därifrån så hörde jag ett mjukt "bang" och där efter så började bilen "hacka" sig framåt och gick inte över 2K varv.

    Så jag skickade den till en verkstad men mekanikern sa att jag skulle ta det till någon Saab verkstad. Han sa att han fick en P1340 felkod och inte visste vad han skulle göra.

    Jag köper en OBD2 Adapter och så får jag upp P1340, P0300 och P0455 men P1340 dyker alltid upp. Jag är helt förvirrad över vad det är jag ska göra. Jag har beställt 4 st Tändspole och 1 Impulsegivare från Skruvat.se Satte dit de nya tändspolen men det hjälpte inte. Jag väntar fortfarande på att givaren ska komma.

    Jag har även bytt generator precis dagen innan detta hände.


    Här finns en video på symptomen

    Jag skulle uppskatta all hjälp jag får.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Hej och Välkommen till STCS Konstapeln


    Läs gärna igenom denna och denna tråd om du inte gjort det så uppdaterat jag rubriken på denna fråga så länge.

    Vet du om delarna du handlat från Skruvat är OEM eller piratdelar, det senare är tyvärr ingen bra idé
    Denna tråd kan också vara nyttig läsning Erfarenheter av Skruvat AB / Reservdelar24.se
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack!

    Jag har faktiskt ingen aning om det är OEM eller Pirat. Har faktiskt aldrig tänkt på det. Vet ej om detta hjälper men det står Professional Parts Sweden på själva Tändspole kartongen.

    Antar att det ska stå Mitsubishi - Saab på sjävla tändspolen då är det väl Legit? Får kika imorgon och se om det står det på de jag bytte med.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-07 klockan 22:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    "Professional Parts", eller förkortat ProParts, är en känd pirattillverkare av SAAB-delar. Eller snarare ökänd eftersom det inte brukar vara speciellt bra kvalite.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Med risk för att vara spare partisk så rekommenderar jag speedparts, snabba leveranser(no pun intended) som firmanamnet antyder, även nu när de har sån otrolig utförsäljning

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Nu tror jag du skojar lite med oss, snabba leveranser skulle vara trevligt men det är just det SP inte är synonymt med.
    Med anledning av utförsäljningen beställde jag 8/1 en hel massa bra å ha saker där allt fanns i lager, i fredags anlände paketen till Schenker terminalen efter otaliga mail till SP. Snabbt? Näe :-(
    Var det fraktfritt då som kampanjen under Januari utlovade? Näe :-(
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Har lagt två ordrar under januari, det första ett litet paket=fraktfritt och rabatt på det som inte var rea, hemma inom en vecka snabbt ja upp till polcirkeln
    andra paketet kommer snart, packades dan efter kvällen före order, frakten kostar då jag köpt ny dörrsida till cabben 😊
    det är fantastiska priser på slitagedelar till ex 9000, glöm Biltema!

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jo, jag säger glöm feltema jag också men har man en bil som står still säger jag Maptunparts eller Saab Service Center lokalt :-)
    Och det senare gäller nog Konstapeln

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Okej men, jag tänker ringa till Landrins imorgon och kolla om jag kan skicka bilen till de. Ska försöka kolla om jag kan göra återköp av tändspolarna.

    Impulsgivaren är också beställt från Skruvat, antar den är också pirat? Isåfall ska jag försöka byta den ändå eller skicka tillbaka?

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Låter som en bättre idé

    Har du läst tråden om Skruvat jag länkade till överst?
    Tänker på så att du inte får ett tillgodokvitto så du kan köpa andra piratdelar, antar att du vill ha pengarna tillbaka.
    Och jag säger heller inte att allt de säljer är pirat, men vissa delar är uppenbarligen pirat-/alternativ-/budgetdelar
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Jag läste den och kommer nu iaf undvika de och klart jag vill ha pengar tillbaka. Kommer tro att det lära kosta väldigt mycket och fixa bilen eftersom det verkar vara massa fel på den och allt kom på en och samma gång.

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Hoppas det löser sig för en vettig peng och berätta gärna här hur det slutar och ang. Skruvat ge din erfarenhet i den tråden.


    P.S. Editera gärna din profil med ort och din signatur med din bil :-)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Filen är fixad nu. Det var tändspolarna som orsakade allt. Killen på Landrins blev lite förvånad över att Skruvat har skickat pirat Tändspole. Laddluftslangen satt löst. Fixade den igår men den verkar ha lossnat igen. Men men, Pärlan är tillbaka iaf!

    Tack för hjälpen!

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg



    Saab 9-3 SS 03 med Steg 2 från Nordic

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581
    Hej! Har samma problem med min 9-3x att den misständer osv, är det någon som vet hur jag kan kolla vilken tändspole som är dålig? Bytte tändstift och kontrollerat läckage. Har ett steg 1 av Mackan installerat men det steget har inga symboler i sig i T8suite så jag kan inte utläsa vilken cylinder det knackar ifrån. Har även en wifi OBD2 läsare om det skulle fungera samt OP-COM.

    Marz

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2.0t Biopower hackar/misständer
    Av Tomten24 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-10-05, 18:21
  2. 99 turbo, hackar/misständer?
    Av Saab_Racing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-13, 11:49

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •