Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Byta bakre bromsbelägg OG9-3

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Tack så mycket för svaren! Slipar lite lite och testar att banka ner dom.
    Saab 9-3SE 2.0t -00

  2. #22
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Slipa så att dom går fritt, INTE banka ner.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #23
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062
    Slipandet kommer ju av sig självt när bilen väl börjar rulla men det kan ju leda till överhettning ofc vilket inte är bra. I min rekommendation att använda rätt typ av "våld" är ju inte att svinga med Thors hammare för att få ned de i oken, men kan hålla med om att har man rätt grejer att slipa med, by all means
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    103
    Se även till att rengöra där beläggen ska sitta. Blir ofta massa skit som sitter kvar där

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Allt gick som smort och nu sitter allt som det ska! Väldigt dålig bromsverkan dock och pedalen sjunker till botten. Luft i systemet? Fick ställa bilen och bege mig till jobb men får lufta imorgon. Aldrig gjort det förut men det är en ganska simpel operation vad jag har hört?
    Saab 9-3SE 2.0t -00

  6. #26
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062

    Byta bromsbelägg 9-3 -00

    Härligt att höra SaabHbg!
    Du har definitivt luft i systemet. Jag har hittat till ETCG på Youtube som gör jäkligt mkt olika videor för DIY
    Här har du en video som kan vara till hjälp (han kan bli långrandig..I know..men i hans nyare videor har han slipat lite på sin presentationsteknik) : http://youtu.be/V5O_pbC8R2E

    Lycka till! Tips, enklare att vara två om du har möjlighet men går absolut att vara ensam.
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Tack så mycket! Bra och enkel video du länkade!
    Jag kollade runt lite i WIS också för att säga vad den säger om bromsvätska. Vid byte av bromsvätska står det att man ska tappa ut bromsvätska ur kopplingen? Hur kommer det sig? Borde man göra det nu i samband med bromsarna då kanske?
    Saab 9-3SE 2.0t -00

  8. #28
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062
    Den bifogade filen går inte att öppna (för mig iaf).

    Det låter som att det är en liten felskrivning där, alt. menar de något annat med ordet "kopplingen". För det finns två sätt att tappa ut vätska/lufta bromssystemet. Antingen gör man det via den enkla vägen och tar "bleeder valve"/luftningsventilen, eller så gör man det via "kopplingen" där själva bromsledningen/kabeln ansluter till bromsoket för att förse det med bromsvätska, men det sistnämnda är mycket krångligare då du inte har lika lätt att fånga upp bromsvätskan som rinner ut (som är frätande för bilens lack för övrigt, samt skadligt för miljön, så fånga upp vätskan på något sätt, i en flaska t.ex.) samt det är mycket svårare att se om det kommer ut några luftbubblor. Så jag skulle inte rekommendera den vägen.

    Kan inte se någon nytta med att hålla på med kopplingen (clutch) när du ska hålla på med bromsarna, det de kan mena är väl att det är bra att byta den vätskan när du ändå gör ett slags servicejobb, men då kan du ju passa på att byta filter och motorolja å...å...ah du förstår var jag vill komma med det här
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Här är bilden. Men skitsamma egentligen, blev bara lite fundersam.

    Nu är bromsarna luftade och ja det var luft, och inte så lite heller. (se bild

    Nu biter dom som dom ska och det känns tryggt att köra igen!

    Dags för nya SAAB- projekt! Precis vad sambon älskar hehe

    Bromsvätska luft.jpg

    Utan detta forum hade jag inte klarat detta, tackar ödmjukast för alla engagemang och nördighet.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-19 klockan 13:20. Anledning: §7.1 WIS bild raderad
    Saab 9-3SE 2.0t -00

  10. #30
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062
    Ja okej nu ser jag, förstår förvirringen. Jag får inte riktigt klart för mig när det gäller 'Manuell växellåda' å sambandet med luftning av bromsar, men som bilden visar, lyfta systemet, glöm inte fylla på, det får absolut inte ta slut i huvudbehållaren för bromsvätska, då är det bara börja om..lite onödig info eftersom du redan fått allt att funka.

    Det är inte alltid det uppskattas där hemma, men en säker bil med bra bromsverkan är mycket bättre än en utan, å när man kan göra det själv = billigare blir nog alla glada i slutändan.

    Lycka till med framtida projekt, kör försiktigt!

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •