Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Effektförlust?????

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhultsmaffian
    Inlägg
    855

    Effektförlust?????

    Någon som vet om det blir någon effektförlust, vid byte till 2,5"avgas jämfört med 3" på en Saab 99 T16????

    Har lite tankar på att bygga om från 3" till 2,5", eventuellt 3" från turbon till första dämparen och 2,5" efter.....

    Några tankar/ideér???????


    MVH Bengan
    Färdig kört på bana.....
    Nu kan man vara flaggvakt istället...
    ELLER

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Beror väl lite på effekten ur motorn men har du inte över 300 hk så gör de väl ingen skilnad vad jag vet.
    Har du ingen katalysator på bilen så har du ju inte den som dämpar heller.
    Men de låter nog helt okej att ha 3" första biten och sen 2,5".
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Hammarby Sjöstad
    Inlägg
    332
    Vad gäller framröret ger det förmodligen en viss effektökning att ha 3", men efter det spelar det en försumbar roll vid "normala" trimningsnivåer eftersom avgaserna då har hunnit kallna (tar inte lika stor plats).
    Saab 9-3 SC 2.0T Vector
    2007 - svart - automat - original

  4. #4
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    3" downpipe och sen en övergång till 2,5" borde funka fint om fullflödesdämpare används. Till 9-5 påstås det systemet räcka en bra bit över 300 hk iaf, så varför skulle det inte göra det till en 99:a?

    Mvh Stoffe

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    3" downpipe och sen en övergång till 2,5" borde funka fint om fullflödesdämpare används. Till 9-5 påstås det systemet räcka en bra bit över 300 hk iaf, så varför skulle det inte göra det till en 99:a?

    Mvh Stoffe
    Det har väl inte med bilmodellen att göra, snarare med effekten, avgastempen och längden på röret...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhultsmaffian
    Inlägg
    855
    Det låter som om man åker på att bygga ett nytt avgas nu i sommar då....
    Och jag som har lovat "tantan" att inte skruva förän i vinter, detta blir skoj!!!!!!
    Färdig kört på bana.....
    Nu kan man vara flaggvakt istället...
    ELLER

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    På en turbomotor kan man inte dra nytta av "exhaust scavenging" efter turbinen, det finns mao inga vinster möjliga genom att utnyttja GASHASTIGHET (inte mottryck).

    Ett avgassystem ska ge så lite tryckfall som möjligt, detta innebär att maximal diameter är att föredra. Dock minskar vinstrna i takt med ökad diameter och det finns också andra faktorer som påverkar såsom diameterförändringar, böjar osv.

    Avgastemperaturen faller mindre än vad man kan tro, nu rör det väl sig dock om ett system utan katalysator men annas så stiger temperaturen över katalysatorn.

  8. #8
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    [quote=mågis]
    Citat Ursprungligen postat av "Stoffe #2959":2za5wvnp
    3" downpipe och sen en övergång till 2,5" borde funka fint om fullflödesdämpare används. Till 9-5 påstås det systemet räcka en bra bit över 300 hk iaf, så varför skulle det inte göra det till en 99:a?

    Mvh Stoffe
    Det har väl inte med bilmodellen att göra, snarare med effekten, avgastempen och längden på röret...[/quote:2za5wvnp]Självklart har det inte med bilmodellen att göra, men det är effektivt som riktmärke.
    Det finns SAABar med 350 hk med 3" framrör och 2,5" halvsats. Att 99:an sen har kortare avgassystem och ingen katt försämrar inte direkt saken.

    Med tanke på att det rimligt vis inte är önskvärt med vare sig högre eller lägre avgastemp på en 99T16 än en 9-5 Aero med samma effekt så borde inte det heller sätta käppar i hjulet för en sådan jämförelse. Men om du anser att mitt råd inte är tillämpligt i hans fall så kanske du kan komma med egna erfarenheter som överträffar mina?

    4 the record ska sägas att jag själv ägt en 99T16. Men jag begriper väl inte sånt...

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    [quote=Stoffe #2959][quote="mågis":156udk10]
    Citat Ursprungligen postat av "Stoffe #2959":156udk10
    3" downpipe och sen en övergång till 2,5" borde funka fint om fullflödesdämpare används. Till 9-5 påstås det systemet räcka en bra bit över 300 hk iaf, så varför skulle det inte göra det till en 99:a?

    Mvh Stoffe
    Det har väl inte med bilmodellen att göra, snarare med effekten, avgastempen och längden på röret...[/quote:156udk10]Självklart har det inte med bilmodellen att göra, men det är effektivt som riktmärke.
    Det finns SAABar med 350 hk med 3" framrör och 2,5" halvsats. Att 99:an sen har kortare avgassystem och ingen katt försämrar inte direkt saken.

    Med tanke på att det rimligt vis inte är önskvärt med vare sig högre eller lägre avgastemp på en 99T16 än en 9-5 Aero med samma effekt så borde inte det heller sätta käppar i hjulet för en sådan jämförelse. Men om du anser att mitt råd inte är tillämpligt i hans fall så kanske du kan komma med egna erfarenheter som överträffar mina?

    4 the record ska sägas att jag själv ägt en 99T16. Men jag begriper väl inte sånt... [/quote:156udk10]

    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av mågis

    Drömmer faktiskt fortfarande om min gamla 99:a. Blir kanske en sån som hobbyprojekt senare...

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    [quote=Stoffe #2959]
    Citat Ursprungligen postat av "mågis":1odndrd7

    Drömmer faktiskt fortfarande om min gamla 99:a. Blir kanske en sån som hobbyprojekt senare... [/quote:1odndrd7]

    Lätta järnet stoffe. Och en kortmotor. Så är det klart
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    [quote=Stoffe #2959]
    Citat Ursprungligen postat av "mågis":3dljktim

    Drömmer faktiskt fortfarande om min gamla 99:a. Blir kanske en sån som hobbyprojekt senare... [/quote:3dljktim]

    Det förstår jag, lider av samma problem...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Effektförlust med AC igång?
    Av Manick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-08, 11:55
  2. Effektförlust E75 VS E85?
    Av Manick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 21:30
  3. BF-98 vs BF-95 effektförlust?
    Av Apex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 16:26
  4. Effektförlust över 4000 rpm! Why!!!?
    Av Lightning Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-16, 00:29
  5. Effektförlust vid växling
    Av festiz021 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-04, 10:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •