Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kan inte stänga av larmet! 9000 B234E -97

  1. #1
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333

    Kan inte stänga av larmet! 9000 B234E -97

    Jag rev av dörrklädseln (höger fram) idag pga kärvande centrallås. Hade ur centrallåsmotorn och låste manuellt inifrån genom att trycka till staget till låsmekanismen inifrån, detta gick ju nu iom avplockad dörrklädsel. Kravlade ur bilen genom förardörren igen o försökte låsa resten med fjärren som nu bilen inte svarade på längre. Öppnade på nytt förardörren vilket aktiverade larmet som började tuta o tjuta. Jobbigt tänkte jag o öppnade huven o lyfte av minuspolen ifrån batteriet. Monterade tillbaka centrallåsmotorn och la på minuspolen igen. Då börjar det o pipa o tjuta igen och jag kan fortfarande inte avaktivera via fjärren. Provat att trycka fem ggr i snabb följd också iom att batteriet varit urkopplat ett tag. Och där är jag nu. För mörkt att felsöka idag då den står parkerad utomhus. Provade även mitt i larmandet o starta bilen vilket jag inte egentligen trodde funkade och mycket riktigt så har även startspärr hoppat in. Att tillägga så funkar inte larmdioden på bilen så jag kan inte se vilken status larmet har på blinkningarna heller.

    Kan jag ha skadat nåt i samband med att jag tog ur centrallåsmotorn? De delar jag vet hör till larmet i dörren är dörkontakten. Kan även motorn och ev. mikrobrytaren vid dörrlåset ha något med larmet o göra?


    /Dave
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  2. #2
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Vad gör följande magnetkontakt? Eller jag tror iaf det är en magnetkontakt.





    Och ja, jag vet att låset ser för JÄVLIGT ut! Det är just därför det ligger på köksbordet.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 260
    Magnet kontakten har bara med pictogramet (öppen dörr) att göra.
    Larmet går på dörrkontakterna (som också har med innerbelysningen att göra).
    När du larma av och på måste förardörren vara stängd.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-08 klockan 11:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Alla dörrar stängda och samtliga dörrkontakter testade med multimeter. Microbrytare fungerar uppenbarligen då centrallås fungerar (gäller båda sidor).

    För att få tyst på larmet har jag kopplat ur styrdonet till VSS:en och bytt till ECU med VSS deaktiverat. Istället för VSS styrdonet har jag ersatt det med följande plugg:





    Det var nu det började bli riktigt spännande! Tändningen verkar vara på hela tiden med inkopplad. Handbromsvarning vill inte slockna alls och bilen går o starta med nyckel men inte stänga av. Kan till och med ta ur nyckeln! Kunde knappt hålla mej för skratt! Enda sättet o döda motorn är att antingen ta ur pluggen eller "kärringstoppa".

    Felsökning fortsätter!

    Står lite mer om den gula pluggen i annan tråd jag startade för ett tag sen.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...l-SAAB-9000-97
    Senast redigerat av daspunner den 2016-02-07 klockan 21:20.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Den gula pluggen fungerar inte rakt av på bilar som fabriksutrustats med VSS, pinningen är annorlunda på den 25-poliga kontakten, det är inte meningen att man ska kunna ta bort VSS. Skickar PM.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-08 klockan 11:25. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Tutan låter inte när larmet går, 9000 -95
    Av juniormannen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-18, 19:34
  2. 9000 cse -94:a går inte att stänga av
    Av -Rickard- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-09, 11:55
  3. GÅR INTE ATT STÄNGA AV BILEN! 9000 CSE - !!FIXAT!!
    Av Kozmo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 15:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •