Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Saab 9-5 Aero -02 Nordic steg 3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Saab 9-5 Aero -02 Nordic steg 3

    Hej, För runt en månad sedan köpte jag min Saab 9-5 och har råkat ut för diverse olika saker.
    Så tänkte höra lite med någon kunnig om lite tips och råd.

    Så det började med motorlampan eller snarare tempmätaren som går ner till bott och ligger nästan där konstant.
    Värmen är det inge fel på i bilen och har även inskaffat en OBD2 läsare för att se diverse värden.

    Efter inskaffandet av OBD2 mätaren lyckades jag fixa motorlampan vilket inte var mer än att fylla på kylarvatten som var lite lågt.
    Har även bytt en hel del vacumslangar förutom nått som ska gå till ett T-kors som jag inte hitta alls. En av slangarna hade tydligen släppt och satte dit en ny med.

    Har inskaffat en ny backventil och även en ny termostat som jag tänkte försöka byta i helgen.

    Men nu vidare så tycker jag bilen går riktigt dåligt och den laddar inte över 0.7-0.8 bar. Sen för några dagar sen har det börja lukta bränsle när man kör vilket även gav både min fru och mig själv en obehaglig känsla i bröstet.
    Det luktar inte hela tiden utan när man kör på lägre växel och även vid stopp. Vi har ju även små barn så känns lite smått läskigt om det skulle bli värre.

    Kika lite mer på OBD2 under körning och drog på lite och som jag sa max 0.8bar och 180hk? så nått måste ju vara galet..
    Orignal ska det ju vara 250hk och nu med steg 3 nordic runt 300 som jag förstått...
    Sen när man drar på lite så vill den inte riktigt ligga jämt häller utan det nästan rycker lite på nått vänster. Svårt att förklara. Typ som om jag skulle släppa på gasen för att sedan gasa för att släppa osv?

    Sen i samma veva som bränslet börja det plinga som f*n om bromsarna som varnades.
    Så kika under huven och upptäckte att det var låg broms olja så fyllde på direkt men någon dag senare var det lågt igen.

    För övrigt älskar jag bilen och den är riktigt bekväm att åka i och skulle säkert vara ännu bättre om allt funka som det skulle! xD

    Blev kanske lite rörigt skrivet men kan ta felen igen.. och vore väldigt tacksam om någon kunde ge lite tips så ska jag allt kika på det så gott jag kan.

    Bromsoljaläcker, lågt laddtryck/ojämt och ryckigt, bensin doft vid lägre hastigheter och vid stopp, tempvisaren löper amok och i bland ligger den i bott även efter lång körning.

    Saker jag bytt än så länge. Oljefilter/olja, vacumslangar, magnetventil.. saker jag har köpte men ej bytt är den vita backventilen vid motorkåpan och termostat.

    Alla tips råd osv är välkommet!

    Bor i Vänersborg har skype om det skulle vara något eller varför inte svara här! Ska hålla koll här och se om någon vänlig själ ha rnågra förslag!

    Mvh// En frustrerad Saab ägare!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    122
    Medlem#
    10589
    Hack/ryck är nästan garanterat misständningar.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-04 klockan 13:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Schottis Visa inlägg
    Hack/ryck är nästan garanterat misständningar.
    Hmm funderade lite över det med för OBD2 läsaren har inte registrerat några missfire. Män så vet jag ju inte hur säkra sådana saker är.
    Tack för det snabba svaret. Finns det nått sätt man kan testa det på?

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Hej och Välkommen till STCS JaniX

    Nyligen inskaffad bil så finns oftast en hel massa att göra.
    Detaljerad information kommer du att hitta om du söker på forumet.

    Kontrollera alltid felkoder när CE tänds, notera dem och posta gärna här.
    Kontrollera att TK är Original och notera version
    Kontrollera att rätt tändstift är monterade
    Kontrollera alla vakuumslangar (murknar ofta) och byt mot silikon
    Kontrollera backventiler
    Vet du dessutom inte när luft och bränslefilter senast byttes är det bra att åtgärda


    Edit> Att det lukter "bränsle" är ofta läckage på vakuumslangar eller vevhusventilationen


    Och att kasta in alla problem i en tråd gör det lätt rörigt,
    motorproblem postas lämpligen under den avdelningen osv.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-04 klockan 14:07.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Har löst din text igen, jo lite rörigt skrivet var det nog.


    Börja med att byta termostaten och backventilen du redan införskaffat.
    Kolla samtidigt vad du har för stift och hur det ser ut samt att du har en original TK och notera versionen.

    Detta tyder på att du kanske har en TK som inte är original
    Citat Ursprungligen postat av JaniX Visa inlägg
    Hmm funderade lite över det med för OBD2 läsaren har inte registrerat några missfire.
    Därefter en ny koll över hur den går.
    Vet du att vakuumslangarna är rätt kopplade?
    EVAP systemet kan också behöva kontrolleras.



    Men ta det lugnt med tanke på bromsproblemen.
    Och ta bromsproblemen i Chassi, bromsar och transmission i en egen tråd

    Och kolla om du har några felkoder. Det finns alltid vid tänd CE
    (Och håll isär de olika varningarna för de betyder olika saker)
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-04 klockan 14:24.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    IMG_1802.jpgIMG_1803.jpg

    Den här lilla rackaren bytte jag nyss! Gick att både blåsa och suga igenom luft från bägge hållen. Men fortfarande inte mycket bättre.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Har löst din text igen, jo lite rörigt skrivet var det nog.


    Börja med att byta termostaten och backventilen du redan införskaffat.
    Kolla samtidigt vad du har för stift och hur det ser ut samt att du har en original TK och notera versionen.

    Detta tyder på att du kanske har en TK som inte är original

    Därefter en ny koll över hur den går.
    Vet du att vakuumslangarna är rätt kopplade?
    EVAP systemet kan också behöva kontrolleras.



    Men ta det lugnt med tanke på bromsproblemen.
    Och ta bromsproblemen i Chassi, bromsar och transmission i en egen tråd

    Och kolla om du har några felkoder. Det finns alltid vid tänd CE
    (Och håll isär de olika varningarna för de betyder olika saker)
    Jag vet inte om det var rätt innan med slangarna utan jag tog en slang i taget och bytte ut mot nytt! Ska köra en liten runda sen igen och själv fallet ta det lite lugnare efter som bromsarna varnar.
    Ska tänka på att hålla isär frågorna också. tack för att du poängtera det.

    Ska kika koder igen om en stund måst få i mig lite mat i magen! Så återkommer snart igen.!

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Den backventilen är en klassiker men det finns även 2st blå till EVAP systemet som kan ge problem lik dina

    Här har du kvällslektyr i ämnet
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Den backventilen är en klassiker men det finns även 2st blå till EVAP systemet som kan ge problem lik dina

    Här har du kvällslektyr i ämnet
    Hej igen! Läste lite på tråden du skicka och testade rycka r slangen... det är nog det sjukaste jag varit med om.. Den går som ett skollat troll! självklart testa jag på en fin rak väg men det var dom dubbarna -.-. Så nu är ju då frågan vad det betyder för är väll inte så bra att köra med slangen ur och ska tillägga att jag inte plugga den om man nu måste göra det?. Men en sak var klart den ladda på en bit över rött och kändes jämt med inga ryck osv som innan.

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Trodde faktiskt Herman hade skickat denna direkt.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...nstningssystem
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Hmm. tänkte vi skulle sysselsätta JaniX men en stunds lösning, det är många som haft nytta av den tråden, den andra är ju en ny tråd på bara 6 sidor.
    En FAQ hade varit för enkelt (Kom att tänka på den jag länkade till eftersom jag själv läst den fram och baklänges och haft hjälp av den)

    Men då har vi konstaterat att det inte är nåt fel på turbon utan att det förmodligen rör sig om ett läckage.
    EVAP slangen med 2 backventiler är lämplig att lossa och kolla vilka vägar det går att blåsa/suga.
    Och friska ventiler stänger tvärt medans halvtrötta låter som en lockpipa "Brrrröp"
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Hmm. tänkte vi skulle sysselsätta JaniX men en stunds lösning, det är många som haft nytta av den tråden, den andra är ju en ny tråd på bara 6 sidor.
    En FAQ hade varit för enkelt (Kom att tänka på den jag länkade till eftersom jag själv läst den fram och baklänges och haft hjälp av den)

    Men då har vi konstaterat att det inte är nåt fel på turbon utan att det förmodligen rör sig om ett läckage.
    EVAP slangen med 2 backventiler är lämplig att lossa och kolla vilka vägar det går att blåsa/suga.
    Och friska ventiler stänger tvärt medans halvtrötta låter som en lockpipa "Brrrröp"
    Tycker sånt här är lite spännande helt klart! Kan faktis inte så mycket om motorer osv men mycket kan man klara själv med sådan fantastisk hjälp som man kan få här!
    Blir ut och suga och blåsa lite i morgon! En sak till ska man ha motorn igång? Var en vän som nämde något om det men låter lite läskigt! xD
    Men måste ju säga att det inte är lika kul när det drar i väg för mycket i pengar väg. I alla fall inte som studerande familjefar ^^

    Återkommer i morgon igen! Tack!

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Näe, man demonteras slangen och kollar fen löst.
    För att komma åt behöver man lossa LMM
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tog lite skärmdumpar från obd2. Har även en felkod där vilket jag misstänker har med tempmätaren att göra den som lever sitt eget liv.
    IMG_1806.jpgIMG_1807.jpgIMG_1808.jpgIMG_1809.jpg

Liknande ämnen

  1. 9-5 Aero Nordic steg 4 VS Bmw E39 M5
    Av Aero++ i forum Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 16:55
  2. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 11:40
  3. motorbyte saab 9-5 aero 00 nordic steg 3
    Av jonasbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 13:57
  4. Kolvar till SAAB 9-5 AERO -00 Nordic Steg 3?
    Av jonasbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-17, 17:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •