Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Stereobyte på 900 -97.

  1. #1

    Stereobyte på 900 -97.

    Hej

    Jag har nyligen köpt en ny bil, en saab. Min första saab någonsin och är mycket nöjd hittills.

    Men nu har jag köpt en ny stereo och har bytt ut den mot den som satt i, en kassett och radio. Men när jag hade bytt stereon och skulle testa så började min färddatorskärm att blinka (SID 3). Det blev ju nämligen en sladd över från den gamla stereon till den nya. En svart som är vinklad i änden. Den är över nu.
    Vad ska jag göra för att slippa detta blinkande i skärmen???

    /Cheffen
    Cheffen - SAAB 900 2,0T Talladega -97
    http://www.garaget.org/?car=9211

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    155
    Är de inte kabeln till cd-växlaren?
    En din kontakt?

  3. #3
    Precis. Men det håller på att blinka i displayen, tänkte på om det kunde ha med det att göra..?
    Cheffen - SAAB 900 2,0T Talladega -97
    http://www.garaget.org/?car=9211

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691
    prova att nollställa SID, antingen genom en liten knapp på baksidan av den, eller att helt sonika dra ur kontakten till SID, eller för all del lossa minuspolen på batteriet.. SID är i normalfallet "van" att visa information såsom radiostation osv i sitt fönster, härav kan tänkas att den blir lite kinkig när alla signaler fösvinner från radion sådär bara. Men en nollställning så skippar den nog att inte radion finns. Har inte haft problem(då jag ej har org. stereo) fastän jag provat olika SID displayer, så därav gissningen att om du gör den strömlös så....
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  5. #5
    Jag ska genast gå ut och testa. Jag har redan tidigare idag gjort bilen strömlös då jag har tagit bort batteriet för att få plats, men det utan resultat. Men kan ju testa nollställa.
    Cheffen - SAAB 900 2,0T Talladega -97
    http://www.garaget.org/?car=9211

  6. #6
    Tyvärr så hjälpte det inte med att nollställa den. Vet verkligen inte hur jag ska göra..
    Cheffen - SAAB 900 2,0T Talladega -97
    http://www.garaget.org/?car=9211

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 189
    Medlem#
    4714
    En GISSNING kan ju vara att stereon och SIDen är programerade med TECH2 för att fungera med varandra så en liten omprogramering kanske?

  8. #8
    Okej, är det något man kan göra själv eller är det något för en verkstad? Vet du hur man gör det?
    Cheffen - SAAB 900 2,0T Talladega -97
    http://www.garaget.org/?car=9211

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 189
    Medlem#
    4714
    Citat Ursprungligen postat av Cheffen
    Okej, är det något man kan göra själv eller är det något för en verkstad? Vet du hur man gör det?
    TECH2 är Saabs diagnosverktyg som man gör många av de inställningar som finns i bilen, vilka lampor som ska var tända när o hur mycket laddtrycksmätaren ska visa hur det ska låta om tutan när man låser osv osv

    Mitt tips: Ring till din verkstad och fråga om det måste programeras om eller om det är något annat fel...

  10. #10
    Jasså. Det var ju bra att veta!
    Jag får tacka dig så mycket!
    Cheffen - SAAB 900 2,0T Talladega -97
    http://www.garaget.org/?car=9211

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 189
    Medlem#
    4714
    Citat Ursprungligen postat av Cheffen
    Jasså. Det var ju bra att veta!
    Jag får tacka dig så mycket!
    Vänta med det tills vi har sett om jag hade rätt eller inte... Men nu vet du ju iaf vad en TECH2 är

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    343
    DU har kollat så att det inte är så enkelt att du bara har fått nån sladd/kontakt lös till SID när du montera stereon?
    Precis som airflow har jag också bytt stereo utan problem så det borde inte vara några problem för dig heller.
    900NG SET

  13. #13
    Nej, det sitter ju bara en stor kontakt in i SID:en (så vitt jag vet) och den sitter kvar där. Ska det sitta fler?!
    Fortsatt i behov av hjälp!
    Cheffen - SAAB 900 2,0T Talladega -97
    http://www.garaget.org/?car=9211

  14. #14
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Hur blinkar den?

    Typ, oregelbundet som kortslutning, glapp eller så?
    Typ, regelbundet, som om siden försöker säga nått?

    Står det ingenting på displayen eller så när den blinkar?

    Vart på displayen blinkar det?


    Hur blir det om du monterar tillbaka originalstereon?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    83
    Jag har precis likadant fel på min, det blinkar när jag bytt stereo ifrån en annan likadan med cd.
    Det slutar blinka när jag stänger av stereon.

    Kan stereon och sid:en mata ifrån samma ställe så det blir spänningsdippar, därav blinket??

  16. #16
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av jozef
    Jag har precis likadant fel på min, det blinkar när jag bytt stereo ifrån en annan likadan med cd.
    Det slutar blinka när jag stänger av stereon.

    Kan stereon och sid:en mata ifrån samma ställe så det blir spänningsdippar, därav blinket??
    Är det bara när du har väldigt hög volym på så är det nog troligt att så är fallet.

    Är det så fort du vrider på stereon så är det nog så att SID,en får felaktiga signaler från stereon.

    Är det inte några bruna kablar som förser Sidden med information som man ska koppla bort?

    Inte helt säker men har för mig det..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    83
    okej.
    Jag kan köpa en liten förlängning av iso-kablaget och klippa av dom kablarna som inte används där i förlängningen.
    Onödigt att ta sönder originalkablaget.

    återkommer med hur det gick.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ödsmål/Stenungsund
    Inlägg
    79
    Hej!

    Som jag förstår det så måste en ny saab stereo giftas in i systemet medan en av annat fabrikat inte behöver det!
    9/3 -98

  19. #19
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 550
    Citat Ursprungligen postat av LjudTomten
    Hej!

    Som jag förstår det så måste en ny saab stereo giftas in i systemet medan en av annat fabrikat inte behöver det!
    Så är det icke på ng900 iaf, det kom på de senare modellerna.
    Vet inte när dock..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Okej, det var inte förrän og9-3 kom som detta med ingifte kom, när man satte i TWICE och DICE i bilarna (busskommunikation).
    På en ng900 finns inget sånt och själva stöldskyddet sitter i koden man måste knappa in när strömmen varit bruten.

    Blinkar SIDen så är det viktigt att du berättar för oss hur det ser ut...

Liknande ämnen

  1. Stereobyte
    Av Klumpen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 20:00
  2. Hjälp med stereobyte ...
    Av _dahl i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 09:58
  3. Ljudproblemvid stereobyte
    Av mattias6 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-25, 20:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •