Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 68

Ämne: 9-5 som är svårstartad.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    47

    9-5 som är svårstartad.

    Tjena!

    Har en 9-5 2.3T 2004, 39100 mil, som är jävligt seg på att starta.

    Det började för ca 4 veckor sen. En dag när jag vred på nyckeln så ville den inte starta, startmotorn bara gick runt. Efter att ha försökt kanske 7 gånger så starta bilen. tänkte inte så mycket mer på det.
    En vecka senare så gjorde den likadant en morgon när jag skulle till jobbet, efter 10-12 omstarter så gick den igång. Sen på kvällen gick den inte igång igen och fick då hjälp av tjejens syster med startkablar. Ett par dar efter det så fick jag inte igång den alls när jag skulle ifrån jobbet, och då fick jag igång den med hjälp av deras batterialaddare med starthjälp.

    Efter den dan så åkte jag och köpte ett nytt batteri och satte i då det var missatanke om det. Under den här perioden var det då det var kallt, vi hade ca 12-16 minus här och jag kör oftast korta sträckor.

    Tre dar efter nytt batteri sattes i så började den bli svårstartad igen. fram tills idag så har den vart svårstartad ca 10 gånger, men varje gång har den startat utan hjälp. men som sagt man får starta om uppåt en 10 gånger nu. Åkte till Saabverkstad där en kom ut och mätte batteri och generator. han sa att det var inga fel där, batteriet mätt 14.4, går det under 13 så är det fel på generatorn sa han.
    Han sa även att 9-5:orna är väldigt segstartade och ännu värre vid kyla.

    Känns inte som ett vettigt svar? Vilken bil ska man verkligen behöva starta om uppåt 10 gånger och påfresta batteriet me?

    Nu kan jag tillägga att det är en gammal polisbil, så det har ju suttit väldigt mycket apparater i den och så. alla kablar och kontakter ligger kvar i bagaget under golvet.
    Och sen funkar mina elhissar även när bilen är avstängd och det ska dom göra enligt den extra instruktionsboken för polisbil.

    Kan det vara nåt som tjuvdrar? Men måste börjat nyligen isåfall, jag har haft bilen sen Maj och den har alltid startat vid första försöket fram tills för 4 veckor sen.

    Ska man lämna in den för att se om det dyker upp nån felkod?
    Kan det vara tändstift, tändkassett?
    Eller startmotor? Men om man nu kan starta bilen med hjälp av kablar, kan det då bero på tändstift, kassett eller startmotor?

    Jag är tyvärr helt värdelös på sånt här och när det gäller elektronik så spyr jag....

    Inte så kul och behöva byta del för del tills man fått ordning på det.

    Nån som har en teori eller vart med om detta?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-21 klockan 21:26.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Om startmotorn går runt så borde den starta, en -04 borde normalt starta på ca 1s
    Stift och TK borde inte vara felet om bilen går normalt när den väl startat.
    Det skadar dock inte att kolla att stiften är av rätt typ, är det en 220hk eller 250hk?
    NGK BCPR7ES-11 skall nog båda dessa ha.

    39kmil? När byttes bränslefiltret senast?
    Är svaret vet så titta hur det ser ut, ser det gammalt ut så byt.

    Om det vore något som drog tjyvström skulle batteriet laddas ur
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Om startmotorn går runt så borde den starta, en -04 borde normalt starta på ca 1s
    Stift och TK borde inte vara felet om bilen går normalt när den väl startat.
    Det skadar dock inte att kolla att stiften är av rätt typ, är det en 220hk eller 250hk?
    NGK BCPR7ES-11 skall nog båda dessa ha.

    39kmil? När byttes bränslefiltret senast?
    Är svaret vet så titta hur det ser ut, ser det gammalt ut så byt.

    Om det vore något som drog tjyvström skulle batteriet laddas ur
    Det är 220hk.

    Kan inte se i papprena där det står nåt om byte av bränslefilter. Den har servats var 1500:e mil.
    Ska försöka kolla stiften idag(har legat i influensa sen fredags).
    Men jag ska byta dom ändå, då jag har köpt stift från Speedparts och det är precis dom du skrev jag köpt.

    Senaste gången den var trögstartad och jag fick igång den så luktade det ganska mycket bensin. men då försökte jag också 8 gånger och varje gång så höll jag tändningen i minst 5 sekunder.

    Jag ska kolla filtret, man kan se det under utan att behöva lyfta bilen?

    Men kan det verkligen vara filtret, om bilen går igång utan problem med kablar och starthjälp?

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ser du inget om byte av filter eller att inte det ser ut att ha bytts på länge skulle jag byta för att vara på säkra sidan samt även om det inte är orsaken nu så vill du förmodligen slippa problem med det även framöver.

    Filtret sitter under en plastkåpa ungefär under passagerarstolen och det syns om du ligger ner och kikar in under bilen någon dm in från tröskeln.

    För att misstänka bränsle eller tändning är det bra att kunna utesluta det enkla först.
    Har du bränsletryck i fuelrail?
    Går att kolla genom att hålla en trasa över schrader ventilen och trycka i mitten på den (ser ut som ventilen på hjulet)
    OBS!! Funkar allt och du inte täcker med en trasa kan du få en rejäl dusch bensin över dig vilket är olämpligt i ett hett motorrum så tänk på det.

    Har du tryck och fräscht filter så kika vidare på tändsidan.

    När den inte startar, rör sig varvräknaren något alls?
    Gör den inte det är vevaxelgivaren misstänkt och köpt inget annat än Original.

    Tänkte på att den går igång utan problem med starthjälp: Kolla så att inte jordflätan mellan batteri och chassi är defekt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av baloo Visa inlägg
    Efter den dan så åkte jag och köpte ett nytt batteri och satte i då det var missatanke om det. Under den här perioden var det då det var kallt, vi hade ca 12-16 minus här och jag kör oftast korta sträckor.

    Tre dar efter nytt batteri sattes i så började den bli svårstartad igen. fram tills idag så har den vart svårstartad ca 10 gånger, men varje gång har den startat utan hjälp. men som sagt man får starta om uppåt en 10 gånger nu. Åkte till Saabverkstad där en kom ut och mätte batteri och generator. han sa att det var inga fel där, batteriet mätt 14.4, går det under 13 så är det fel på generatorn sa han.
    Han sa även att 9-5:orna är väldigt segstartade och ännu värre vid kyla.

    Känns inte som ett vettigt svar? Vilken bil ska man verkligen behöva starta om uppåt 10 gånger och påfresta batteriet me?
    Nej, det är inte ett vettigt svar.

    Det finns åtskilliga saker som kan vara fel som resulterar i att det tar lång tid. Men med ett riktigt upptoppat batteri, högre varv på startmotorn, så döljs problemen.

    Jordflätan som HeRmAN pekar på bör kollas. Finns mer än en som hittat jordskruvar som utgått på motorblocket.

    Sedan kan man ta en multimeter och låta en medhjälpare mäta vilken spänning man har på batteriet när startmotorn går när den inte vill starta, är den över 9V är det inte problemet. Ligger den under 9V på ett nytt batteri som du kört 3 dagar så är det dags att utreda varför batteriet inte är ordentligt laddat (generator eller tjuvström).

    Jag skulle börja med att kolla slangar och backventiler i vevhusventilationen, lite tjuvluft där stör blandningsberäkningen vilket gör att det kan bli lite svårantändlig blandning. Eventuellt kan även bromsservot läcka, ledtråd till detta kan vara om tomgången inte är stabil om man mycket långsamt trycker ner bromspedalen.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Att backventilen mellan oljefällan och ventilkåpan går av är ju mer regel än undantag och det syns tydligt, är den av blir tomgången i regel mycket ostabil
    titta mellan ventilkåpa och oljelocket
    Att bilen inte skulle gå och starta pga. av det har jag däremot inte varit med om.

    Hur är varvtalet på startmotorn med resp. utan starthjälp?

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Om startmotorn går runt så borde den starta, en -04 borde normalt starta på ca 1s
    Stift och TK borde inte vara felet om bilen går normalt när den väl startat.
    Det där är en felaktig slutledning, man bör prova med en annan tändkassett. En trasig tändkassett kan bete sig lite hur som helst, har själv åkt på fel som man absolut inte tycker skulle kunna vara tändkassetten som i slutänden ändå visat sig vara den.

    Men man bör låna en annan känt hel kassett först innan man springer iväg och köper en originalkassett. Dels av kostnadsskäl, dels för att vara säker på att den man petar i är hel.

    Och som vanligt, köp aldrig en piratkassett, varken som ersättning eller för att testa med, de fungerar helt enkelt inte som de ska.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Fast jag skrev borde då bilen verkar gå annars men det korrekt att det är enkelt att testa med en annan TK även om jag personligen inte sätter den som förste misstänkte men TK är alltid med på listan över the usual suspects.

    En fråga till baloo är om han kan kolla vad det är för märkning på TK'n, tänker på denna etiketten som sitter på undersidan och som kan fotas när stiften byts.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Fast jag skrev borde då bilen verkar gå annars men det korrekt att det är enkelt att testa med en annan TK även om jag personligen inte sätter den som förste misstänkte men TK är alltid med på listan över the usual suspects.
    Grejen var att det lätt kunde tolkas som att det var onödigt att prova med en annan tändkassett, därav kommentaren.

    Men du sätter punkten på en sak, om det kommit in en piratkassett där så skulle det kunna förklara beteendet. Så det är steg ett att kontrollera om man inte redan vet vad som sitter där.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Grejen var att det lätt kunde tolkas som att det var onödigt att prova med en annan tändkassett, därav kommentaren.
    Bra poäng, vissa saker är så självklara att man kollar i sömnen och glömmer nämna det.

    Börjar snart bli dags för ett klistrat inlägg "Kolla detta först om din T7 bil inte startar eller går illa" som vi kan hänvisa till först.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Fabriksdåligt batteri eller jordfel?
    Hur montererar ni starthjälpen då den används?(jord till kaross eller direkt på batteri)

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Kopplas jorden på starthjälpen direkt i blocket som man skall kommer ingen ström att gå igenom ev. kass jordning och då starta.
    Startar den med starthjälp direkt på batteripolerna? Både +/-
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    47
    Jag ska ut imorgon och byta tändstift, kan då ta en bild på TK.
    Ska även kolla slangar och så.
    En sak jag inte tänkte på men märkte nu när jag stod still med bilen. Ett par gånger i sträck så låter det lite som att den har svårt att hålla uppe tomgången så den gör en liten höjning. Man ser turbomätsten rycker till lite vid varje svajning.
    Och det har faktiskt hänt ett par gånger innan utan att jag verkligen tänkt på det.

    Det med varvtal på startmotorn, menar du hur många gånger den behöver tugga innan den går igång.
    Med starthjälp så går den igång i princip direkt.
    Utan så tuggar den lite innan start.

    - - - Uppdaterad - - -

    Det nya batteriet har jag inte behövt nån starthjälp på än.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Bilden där det står tar man direkt på plats med TK i bilen med hjälp av mobilen.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Med varvtal på starten menar jag hur snabbt den roterar, som vanligt eller långsammare?

    Orolig tomgång får man när backventilen är paj (men man kan få det av annat också)



    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    47
    Tycker den är som vanligt vid båda tillfällena.

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Då är det förmodligen inte brist på ström med spänningsfall som gör den svårstartad
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Citat Ursprungligen postat av baloo Visa inlägg
    Åkte till Saabverkstad där en kom ut och mätte batteri och generator. han sa att det var inga fel där, batteriet mätt 14.4, går det under 13 så är det fel på generatorn sa han.
    Ja, här har vi ytterligare ett exempel som visar att man måste göra det mesta själv för att inte bli lurad. Att det ska vara 14,4 Volt över batteriet när det laddar som det ska är ett bra riktmärke. Slutsatsen att det är fel på generatorn kan vara rätt eller fel. På min og9-3 hade ena polmuttern på generatorn skakat loss vilket resulterade i för låg laddningsspänning och att batteriet laddades ur. Genom att göra en riktig felsökning blev reparationen gratis. Hade jag lämnat bilen till den meken hade han bytt generator och varit övertygad om att han dragit rätt slutsats och orsakat mig en helt onödigt kostnad.

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Och forumet finns bl.a. till för att ge tips, råd och vara kunskapsbank för både vardagsbilen och lite skojigare hobbyprojekt :-)

    3 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    47
    Ska även kolla Generatorn imorgon hur det ser ut där.

    Är väldigt tacksam för all hjälp!

    Tycker verkligen om den här bilen trots sina skavanker och långa mil. Men blir så matt när det handlar om elktronik och sånt.

    Tycker det är ett grymt forum, där man får mycket bra hjälp och info om i princip allt. :-)

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av baloo den 2016-02-03 klockan 20:56.

Liknande ämnen

  1. Svårstartad 9-5 SE 2,0T -99
    Av *ölänningen* i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-10-19, 15:26
  2. Svårstartad 9-5 -01a...
    Av Ghost i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-06-26, 15:40
  3. Svårstartad og9-3,
    Av Mr. Laine i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 21:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •