Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Service ng 9-3 BioPower vad gäller?

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Ja egentligen skulle den väl in på service under 2015 men den gick väl så få mil då så den aldrig kom in, det är ju bara början av 2016 så sååå långt mellan service är det ju inte än. Ser nog inte det som ett problem, jag får serva bilen direkt bara.

    Ok så der är främst efter miltal då och inte år.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Idag ska nya kärran hämtas!

    Vilken bil...!!

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    För att spåna vidare på detta med service så ska jag som sagt lämna in bilen direkt på service. Blir en försenad "årsservice" med standardkontroller som sig bör. Så på Torsdag redan så är det dags.

    Lika bra att byta oljan också då den trots allt är 1,5 år gammal (men bara gått 500 mil).

    Men verkstäder tar ju hutlösa priser för oljor!! Frågade AH bilservice nu om oljebyte också och bara oljan går på 1000kr där + oljefilter + jobb. Visst det är mycket olja i ng 9-3 (är det 6 liter eller 6.2?) men jag tycker ändå typ 166 kr litern är för mycket (det skulle vara någon "Metyl" olja eller något han pratade om? En extra bra olja?). Totalt landar ju ett oljebyte på 1500kr...

    Byta olja har jag hittills gjort själv på bilen så det borde jag klara av på denna också för att spara några hundralappar. GM OPEL 5W-30 Dexos 2 Fuel Economy Longlife får man ju 7 liter för under 500-lappen på dackonline.se inkluderat frakt. Har sökt lite och det ska väl funka att använda den oljan? Eller vinner man mycket på att köra mobil 1 olja eller liknande?

    Ska googla lite på oljebyte på just ng 9-3 men inte ska det väl vara några större skillnader från og 9-3 förrutom oljemängden?

    EDIT: såg att speedparts har ett fint servicekit: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...sin-03-11.html
    Senast redigerat av manganish den 2016-02-08 klockan 13:24.

  4. #24
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Kaj på AH är bra. Jag har använt honom en hel del också. Både på SAAB och på Smart-caben. Egentligen är han inriktad på SAAB, men råkar ha Smart privat så han kan dom också. Men det är alltid så att det kostar att göra service på verkstäder. Jag körde dom större servicarna/jobben på AH, Stemek i Uddevalla eller Maptun. Sedan egna olje- och filterbyten däremellan. Går bra att göra i Ok:s gör-det-själv om man inte har grejor hemma.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #25
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    EDIT: såg att speedparts har ett fint servicekit: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...sin-03-11.html
    Fast lagerstatus såg tveksam ut på den, kolla här istället om du vill ha snabb leverans
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Marieholm, Skåne
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Ska googla lite på oljebyte på just ng 9-3 men inte ska det väl vara några större skillnader från og 9-3 förrutom oljemängden?

    EDIT: såg att speedparts har ett fint servicekit: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...sin-03-11.html
    Och att du byter oljefilter ovanifrån. Är ett insatsfiltet på dessa.
    Micke
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-08 klockan 16:55. Anledning: Trasigt citat

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Tack för alla svaren. Kanske blir det så denna gången att jag pungar ut lite extra och inkluderar oljebytet i servicen bara för att få det bekvämt så är allt klart sen.

    Får suga lite på karamellen vilket som blir smidigast vs. billigast i detta fallet.

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Öldepot24.de är en sida som många här beställt från där du kan hitta rätt olja för en spottstyver. Men med lite frakt och sånt måste man beställa minst 5 liter (typ) för att det ska löna sig. https://oeldepot24.de/

    Men fråga verkstaden vad de säger om egen olja. De kan inte neka dig vad jag vet, men deras fina paketpriser brukar inte gälla. Dvs, priset för basservice på 1800 kronor blir inte 1800-"vad de tar betalt för oljan" utan mer än så.

    Ta en offert på några lokala Saab, Mekonomen och framförallt Mechanum (som jag rekommenderar). Mekonomen ute i Sisjön tror jag hade 50% på arbete senast jag kollade, vet inte om det var tillfälligt. Men är det väldigt tidsintensivt arbete kan det löna sig.

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Nu har jag hämtat bilen och jag måste bara säga att jag är så grymt nöjd! Vilken underbar kärra. Boss-systemet tycker jag spelar väldigt bra också!

    Tror jag tar oljebytet på verkstan så kan jag ägna mig åt att njuta av körningen


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Grattis! Hoppas att du blir lika nöjd med din som jag varit med min hittils under de 1.5 åren jag haft den

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Ringde mechanum och frågade om service och då sa dom att en stor service skulle göras och det skulle kosta 5900kr....

    Ringde sedan AH bilservice igen och gick igenom detta med saabs förvirrande servicerutiner. Kontentan av det hela blir att jag lämnar in bilen hos Kaj för genomgång, byte av luftfilter, kupéfilter olja + filter. Kontroll av bromsvätska + kylarvatten, visuell kontroll av drivremmen. Allt som allt ca 3000kr. Så satsar jag på att byta remmen när det närmar sig 12000 mil.

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Låter klokt! En sak som kan vara bra att kolla är bromsvätskan om den inte nyligen är bytt. Saab 9-3 har inget intervall för att byta där, och min 2009 hade rullat 6000 mil utan byte. På servicen såg de att den hade hög vattenhalt, och det är dåligt dels för att interna delar kan rosta men också för att du riskerar att tappa verkan om du bromsar hårt några gånger. Lätt att glömma bort om man inte följer schemat slaviskt.

Liknande ämnen

  1. HAr Biopower-motorerna andra spridare? Gäller Trionic 7...
    Av daspunner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-04-12, 14:13
  2. 9-5 2,0t biopower, när dags för service???
    Av crillez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-28, 19:19
  3. Gäller min motorgaranti med dessa service intervaller
    Av mogge95AERO i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 16:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •