Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Oljeläckage, vevaxelgivare, turbo - problem. Saab 9000 2,3 LTT -94

  1. #1

    Oljeläckage, vevaxelgivare, turbo - problem. Saab 9000 2,3 LTT -94

    Hej,

    Har lite blandade problem så tänkte att det är lika bra att sammanfoga allt i en tråd.

    Börjar med oljeläckaget;
    Motorn har under min ägo ca 4år aldrig dragit en droppe olja (även fast turbon fungerat dåligt i 2 av dom, mer om det senare) men har sett att
    det har börjat läcka styggt från vad jag tror är ventilkåpspackningen. Jag har läst en del trådar här om problemet där många pekar på att det kan vara att man behöver
    efterdra topplocket, vet dock inte om jag vill göra det (35 000mil).
    Läckaget är i vänstra hörnet om man tittar inifrån bilen (färdriktningen) och i högra hörnet om man står rakt framför, det har runnit och kladdat ned både grenrör, vevaxelgivaren och växellådan.
    Min fråga är om det någonstans råder väldigt högt tryck som gjort att det helt plötsligt läcker så mycket eller om bara packningen blivit sliten?
    Kan det vara vevhuset?
    Har hittat flera dåliga vakuumslangar där en sitter nu dåligt med vulktejp, den slangen som går från någon ventil rakt ovanpå blocket, kan det bidra?
    Vad gör den ventilen?

    Sen tror jag vevaxelgivaren spökar då varvmätaren dör ibland, oftast när motorn är kall, dock går den inte ryckigt och startar direkt kan den vara glapp ändå?

    Sen sist men inte minst turboproblemet;
    Det började med att vakuumslangen till dumpen gick av och turbon gav ett voffande ljud, körde inte långt med det problemet utan lokaliserade ganska fort och bytte den slangen,
    efter det fungerande turbon bra ett halv år för att sen ladda dåligt eller inte alls. Den laddar bättre vid kall väderlek men inte alls så som den borde.
    Jag har bytt vakuumslangen till wastegate'n för den var sprucken men ingen skillnad efter det heller.
    Vad kan vara felet?
    Jag har ingen Magnetventil då det är en lätttrycksturbo.

    För övrigt har jag fin tomgång kall som varm samt att bilen går snålt med bränsleförbrukningen.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    Ventilkåpspackning är det bara att byta, de brukar krympa och torka med tiden. Att efterdra toppen det är lite mer jobb och man ska följa ett visst schema när man gör det. Det finns anvisningar på forumet. Det brukar vara rekommenderat att efterdra när trimmar eller ifall man har en läcka.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-02 klockan 16:32. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter frågan
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 073
    Egentligen är det bra att ha olika problem i separata trådar när det inte är i en projekttråd för ibland kan det bli rörigt att hålla isär vad du får svar på och vad som är löst/besvarat såvida du inte får svar på allt på en gång.
    Tror du problemen är relaterade till varandra är det däremot en bra idé att ha det i samma tråd.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 324
    Vad beträffar vevaxelgivaren så hade bilen dött helt om signalen till den försvann så när varvmätaren dör är det nog fråga om nåt annat. Hade den glappat hade haft en hostande/hackande bil. Kan ju vara varvmätaren i sej som glappar någonstans.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 -98, problem med oljeläckage
    Av mickem55 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-08-03, 13:28
  2. Oljeläckage 9000 Turbo
    Av johanekblom86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 16:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •