Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Problem med höger elstol 9-5 -02

  1. #1

    Problem med höger elstol 9-5 -02

    Hej!

    Igår köpte jag mig äntligen en 9-5! Årsmodell 2002. Fick den hyfsat billigt så hoppas den håller ihop hyfsat! Haha
    Känns bra att bli en del av familjen här! Har varit medlem ganska länge men inte skrivit så mycket.

    Nu till frågan! Passagerarsätets elfunktion strular lite. Den fungerar uppåt/neråt och ryggstödets funktion fungerar, men fram och bak händer ingenting. Vad kan det betyda? Är det olika motorer?

    Tacksam för all hjälp!

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Det är klart det är olika motorer.

    Det är ju knappast samma motor som driver alla rörelserna. Det skulle bli alldeles för rörigt med växellådor, vinkelväxlar etc.

    Det kan vara allting som har med den rörelsen att göra. Från knappen, via kablaget till själva motorn. Ev. ännu fler grejor om den har minnesfunktion. Jag vet inte om det finns några vanliga fel på dessa grejor.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Olika motorer ja. Kabel brott, bränd motor, ärg/skit/glapp i kontaktdon eller själva brytaren. Golvet i kupén är en rätt utsatt miljö. Jag hade plockat ur sättet för felsöka. Om du bestämmer dej för det så var extra nogrann med att koppla ur batteriet ca 15-20 innan pga inbyggda airbagen i stolen. Och aldrig nånsin motståndsmäta den krestsen i sätet när det väl är ur. Airbagan är den gula alt. brandgula kabeln under sätet. Starta inte heller bilen utan att du satt i sätet sen. Kommer att sättas felkod pga avsaknad airbag.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Olika motorer ja. Kabel brott, bränd motor, ärg/skit/glapp i kontaktdon eller själva brytaren. Golvet i kupén är en rätt utsatt miljö. Jag hade plockat ur sättet för felsöka. Om du bestämmer dej för det så var extra nogrann med att koppla ur batteriet ca 15-20 innan pga inbyggda airbagen i stolen. Och aldrig nånsin motståndsmäta den krestsen i sätet när det väl är ur. Airbagan är den gula alt. brandgula kabeln under sätet. Starta inte heller bilen utan att du satt i sätet sen. Kommer att sättas felkod pga avsaknad airbag.
    Oj! Mycket att tänka på... tur att du nämnde några av dom där sakerna, man vill ju inte ha en airbag i ansiktet?

    Hade föredragit om det var ett standardfel, men det låter på era svar som att det kan vara det mesta. Får undersöka helt enkelt.

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Innan du gör något så nolla bilen genom att lyfta +-polen en stund.

    Hade detta fel på en -04 förra året efter att ha fått en ny ACC inprogrammerad, då förarstolen.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9-3 Cab 2008 byta från elstol + manuell till El minne+elstol
    Av gucpm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-18, 16:34
  2. Problem med Elstol Saab 9-3 2008
    Av d1cer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-07, 00:58
  3. Problem elstol (ryggjustering)
    Av Schnabeln i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-25, 23:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •