Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Kupéfläkt lagt av 9-5 -99

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421

    Kupéfläkt lagt av 9-5 -99

    Hur styrs kupéfläkten från displayen?På 9-3 sitter det väl en "regulator" innan fläkten,finns det en på 9-5 och var sitter den?
    Har kollat säkringar,det går att reglera på displayen men fläkten är död.
    Tacksam för idéer.

  2. #2
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Kolen kanske... Prova o fulkoppla 12volt direkt på fläkten. Går den då är ju den biten ok. Vad föranledde stoppet? Krånglat tidigare?

    - - - Uppdaterad - - -

    Lite kött på benen... http://photo.platonoff.com/Auto/20060204.Saab_9-5_Blower_Motor_Repair/

    Till och med rätt årgång...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Tack för länken!
    Den har fungerat utan probem tills igårkväll då var det dött när sonen skulle åka iväg.
    Känslan är att det är nått med regleringen,men annars får man väl riva ner och kolla själva fläkten.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Har haft samma fel på min -00 och då kunde fläkten vara helt död för att senare hoppa igång igen, ingen bra idé denna årstid.
    Felet var i mitt fall själva fläktmotorn som är lite halvbökig att byta.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    784
    Medlem#
    4900
    Håller med föregående...
    Min brukade skaka igång vid "hålor" på vägen
    Byte rekommenderas
    Det svåra är att få upp fläkten ur hålet, trångt som... Lirka vända o vrida, o lite bända..
    Torkararmarna kan med sitta fast! Kan hjälpa med hammarslag från sidan.
    Tog ca 1,5 timme för mig

    Lycka till
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Efter en natt i värmen så fungerade den igen,men beställt en ny ändå.
    Plockade ur den gamla och gjorde rent i kolhållarna,det var ganska sunkigt så de kanske kärvade,det har varit kallt och varmt omväxlade några veckor.Så jag satt i den igen och får se om det fungerar.
    Vilken skillnad att plocka ur fläkten på 9-5 mot 9000,det varju en barnlek ijämförelse.
    Ang.torkar-armarna så drar jag med en liten avdragare och värmer på armen med värmepistol,då "hoppar" dom loss enkelt.

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    I min 9-5SC -05 Biopower har kupéfläkten stoppat lite då och då men startat igen efter en liten stund om man valt off, auto, Hi, off, auto eller liknande. Efter några minuter med krångel har den sedan gått som den ska resten av resan. Idag krånglar den mer än vanligt. Fått igång den ett par gånger, men den stannar ganska snart igen. Provat aktivera fläkten med tech2 efter den stannat, men utan resultat. Har nu plockat ur motorn för att kolla kolen och provköra den direkt mot 12V.

    Kupéfläktens kol ser OK ut tycker jag.
    kol1.jpg kol2.jpg

    Kopplad direkt till 12V går motorn för fullt. Innan jag monterar tillbaka motorn ska jag rengöra den tänkte jag. Något annat att tänka på? Hur ska jag fortsätta felsökningen?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Kollat eventuellt fläktmotstånd? Har varit med om att sånt strulat för mig på några bilar och det fått fläkten att fungera till och från. Brukar sitta en rejäl kylfläns på motståndet som gör att det är lätt att känna igen.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Och det sitter väl nere vid knät om jag inte minns fel, har sluppit byta själv peppar peppar
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Inte kollat fläktmotståndet. Nere vid knät på passagerarsidan, åtkomlig inifrån kupén utan att ta bort handskfacket gissar jag då. Frågan är hur man vet om det är det som krånglar? Går det att mäta på något sätt? Säger som buttersmurf: Gillar inte intermittenta fel.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #11
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    - Gillar inte intermittenta fel.
    I'll second that

    En må nok ned med hanskerommet for å komme til modulen - og en hel del mer ettersom kabelføreingen ACC-styremodul/reguleringsmodul/viftemotor er noe spesiell.

    Reguleringsmodulen er ikke en motstand, slik den oftest omtales, men en "elektronisk" enhet som har B+ spenningsforsyning, jord og 0-5 V styrespenning inn og "strømstyrer" jordsiden på vifta med denne siste.

    Det er ikke enkelt å få målt på terminalene til reguleringsmodulen, men det bør være mulig å få et svar på om den regulerer lineært og konsist ved måling ved vifta. Rød ledning der er B+ inn fra sikringen, og setter du plussproben til et multimeter på terminalen med rød/brun ledning, som er styresignalet fra reguleringsmodulen, bør du få et måleresultat her som er lineært med den viftehastigheten som (manuelt) settes på ACC-panelet. Lavere hastighet bør gi høyere spenning der.

    EDIT: Er selve kommutatoren på motoren blank og fin over hele periferien, og det samme for den enden av kullstiftene som ligger an mot den?
    Senast redigerat av Norrbagge den 2016-11-03 klockan 21:29. Anledning: Ettertanke
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Piotr Visa inlägg
    Efter en natt i värmen så fungerade den igen,men beställt en ny ändå.
    Plockade ur den gamla och gjorde rent i kolhållarna,det var ganska sunkigt så de kanske kärvade,det har varit kallt och varmt omväxlade några veckor.Så jag satt i den igen och får se om det fungerar.
    Brukar bara funka ett tag, möäjligen kan det hjälpa att byta kol, menn oftast är resten så sunkigt.

    Vilken skillnad att plocka ur fläkten på 9-5 mot 9000,det varju en barnlek ijämförelse.
    Det är ju skitjobbigt på 9-5, men ja, jämfört med just 9000 är det ju betydligt enklare

    Ang.torkar-armarna så drar jag med en liten avdragare och värmer på armen med värmepistol,då "hoppar" dom loss enkelt.
    Jag vill minnas att jag lyckades byta utan att lossa torkararmarna ? ..iaf den ena. ..lite osäker dock, var några år sedan.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Er selve kommutatoren på motoren blank og fin over hele periferien, og det samme for den enden av kullstiftene som ligger an mot den?
    Tack för svar! Motorn ser väldigt bra ut överlag och även dessa delar.

    Gick ut i dagens snöstorm och monterade tillbaka kupéfläktmotorn. Så fort fläktmotorn var ansluten startade jag bilen och lät den vara igång under resten av mektiden. Satte ACC på auto och hög temperatur för att få den att gå så mycket som möjligt. Direkt när jag startade bilen gick fläkten igång som den skulle. Efter någon minut stannade den, för att efter några minuter senare gå igång igen, men den stannade snart igen. Startade då min eldrivna kupévärmare som jag riktade mot passageraren fotplats. Under tiden som jag skruvade fast kupéfläktmotor, plastdetaljer, vindrutetorkarmekanik, akvarielocket och torkararmarna så gick fläktmotorn till och från. Dock minskade stoppen och tillslut gick fläkten hela tiden.

    Jag gissar att kupéfläktmotorn är ok och det är styrningen som krånglar vid kall kupé. Färre fel när det blir varmare i kupén kanske tyder på kallödningar, men det kan ju vara annat också. Funderat lite på givare eller liknande, men då borde fläkten ändå startat igår när jag försökte manuellköra den med tech2. ACC visade då att start begärdes, men inget hände. Så antingen ger ACC ingen signal ut till regleringsmodulen, eller så är regleringsmodulen boven i dramat. Ska låta kupévärmaren gå lite extra innan start och se om det gör någon skillnad.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  14. #14
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Snøstorm mens vi på 69o41' ikke har snø under 300 moh?

    Siden feilkilden synes påvirket av (også) temperatur er det kanskje en tanke å provosere reguleringsmodulen med en god dose kjølespray? Det er enklere å gjøre dette enn nå å måle ved motoren, og også ev. skifte modulen som "cut and try", siden det er et lite h----e å utføre dette. Spray i så tilfelle rikelig på selve kroppen til modulen og mindre på kjøleribbene, etter at vifta er oppe og går med stabilisert hastighet.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Min kupefläkt har lagt av NG9-3
    Av Jonny99 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2022-10-18, 05:12
  2. Kupefläkt 9-5 -99
    Av Fredrik J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-23, 11:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •