Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vad har ni för kladd när ni servar bromsarna?

  1. #1
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333

    Vad har ni för kladd när ni servar bromsarna?

    Ja som rubriken lyder.

    /Dave
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Förr använde jag aluminiumpasta på glidytorna, men har de senaste åren använt CRC Bräkelube, i den vit blå tuben. http://www.crcind.com/crc/CRCproduct...oduct=BRAKLUBE

    Till gummidamask & glidpinnar så använder jag PBR rubber grease, en svart tub med vit röd text & logga.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    19
    Medlem#
    10445
    Har alltid använt kopparpasta. Hade inte haft ett bromsfel under de 15 år jag ordnat med detta själv, tills nu...

    Bromskolven vänster bak kärvade nyss på vår 9-3 -08. I samband med att jag plockade isär bromsarna konstaterade jag även att oket gled mycket trögt på glidpinnarna, så jag läste på lite i ämnet... Kom fram till att vissa sorters kopparpasta innehåller fetter som reagerar med gummi (tror att gummit sväller). På ytor med kontakt med gummi verkar silikonbaserade fetter vara att rekommendera.

    Utan att säkert veta att detta var orsaken använde jag denna gång (http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olj...tt-2000030629/) i kontakt med gummi, och kopparpasta där enbart metall möter metall. Vi får se hur länge det fungerar:-)
    9-5 SC Vector 2,3t Biopower -07
    9-3 SC Linear 1,8t Biopower -08

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    När jag skrev glidytorna ovan, så avser jag metallytorna mellan bromskloss & bromsok samt bromsoksbygel.

    Att använda kopparpasta eller aluminiumpasta ihop med glidpinnarna/glidbultarna som sitter i gummihållarna, är inte någon bra idé. Där använder man lämpligen annat, så som PBR rubber grease eller liknande.


    Vissa säger att silikonfett inte är bra på lång sikt, då det torkar ut gummit. Men kortsiktigt funkar det. Jag har inte ren fakta på detta, men andra med kunskap i det får gärna ge information.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    på glidpinnar och annat ska det vara siliconfett. Det är ju det som fungerar ihop med gummitypen. Även bromscylinderfett fungerar ju som sagt.
    Koppparfett ska förbjudas på bilar överhuvudtaget. Kan möjligen användas på grenrörsförband.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062
    Jag använder personligen kopparpasta, fungerat felfritt (förutom min tidigare tråd om problem med mina bromsar, men då var det "skit bakom ratten" som var problemet hehe).

    För att fetta in glidpinnar, använd alltid silikonbaserat fett, inget annat (som tidigare skribent nämnt). Stor risk att det förstör gummit med vanligt fett.
    Senast redigerat av Kerim den 2016-02-01 klockan 12:51.
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  7. #7

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Öst
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    PTFE och koppar/alupasta

  9. #9
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Kopparpasta i tub (CRC) samt kopparspray från Würth för ok/baksida belägg/handbroms. Ett ofärgat specialbromsfett på tub från CRC för glidpinnarna, minns inte namnet. Påminner om en blandning mellan silikonfett och vaselin.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Inget, gör bara väldigt rent.

    Använder stålborste, fil och smärgelduk.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Inget, gör bara väldigt rent.

    Använder stålborste, fil och smärgelduk.
    Det fungerar möjligen på utställningsbilar som sommarkörs i fint väder, men på bilar som kräver daglig användning på saltbemängda svenska vintervägar så börjar det kärva efter ett halvår utan rätt preparat.

    Stålborste och fil bör man alltid använda för att få bort gammal smuts innan man smörjer, så där är vi helt överens om metoderna.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Stålborste & riktigt noggrant rengjort. Sen kopparpasta på kontaktytorna. (Givetvis inte kloss/skiva)
    Tänk på att köpa kit med nya glipinnar osv
    Har fungerat alldeles utmärkt för mig många år och olika bilar
    Mvh

Liknande ämnen

  1. Var servar ni bilarna?
    Av Svart i forum Göteborg med omnejd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-08-28, 21:22
  2. Vitt/gult kladd på oljestickan (9-5 aero -00)
    Av TalladegaSvensson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 00:35
  3. Servar Nordic Uhr??
    Av VikingAero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-09-22, 14:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •