Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Projekt: og900 Aero '89 till nyskick

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Projekt: og900 Aero '89 till nyskick


    Bakgrund


    Har ända sedan jag var liten och fick åka med i min mosters svarta og900 Aero alltid velat haft en. Dock har mycket kommit ivägen. Ett av kraven när jag letat en og900 har alltid varit att den måste vara orginal, allt annat har varit uteslutet.

    Så nu på midsommardagen när jag var på väg ut till en fest stannade jag till och skulle hjälpa till och värdera något som de trodde var en vanlig 900 T16. Kom fram och det första jag möts av är Aero kjolarna, pling vaknar intresset till liv. Rotar igenom papper på bilen och mycket riktigt är det en äkta Aero. Börjar prata lite om pris och dagen efter ringer de upp och säger att jag får köpa bilen.

    Bilen har de åtta senaste åren haft samma ägare. Finns servicepapper upp till 14.000mil. Efter det saknas papper och troligen har inget annat än hemma service ägt rum. Nu har den rullat 21.000mil

    Skicket på bilen är mycket bra. Motorn ser mycket fin och ren ut. Lite små rostbubblor i lacken. Vänster framskärm är dock lagad. Skinninredning i oxblod.

    Mål

    Mitt mål med denna bil är att återställa den i så gott som nyskick och bevara den tryggt. För tyvärr har det börjat bli så ont om dessa bilar utan 3" och övrigt jams.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Har nu börjat gå igenom motorn och även vad som kommer behöva göras med bilen.

    Inköpslista så långt (Har någon dessa delar till salu, pm:a mig)
    Vänsterframskärm i bra skick.
    Kromlisten till bakrestötfångaren
    De tre extra instrumenten.
    Orginal verktygen
    Tygmattor (Saab orginal)


    Har även småbörjat kolla igenom motorn. Som ni ser på den här länken
    http://www.garaget.org/archive/952/7...-4971-8248.jpg
    Så är den i hyfsat bra skick, men den kommer ändå att få en stor genomgång. Många packningar och annat har torkat ut.

    Ska i morgon och lämna iväg ventilkåpan på blästring då det fanns lite lacksläpp. Även så blir det en beställning till speedparts på en sotningssats och lite annat småplock.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Hej,

    och hur mkt ska du lätta?

    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Hej,

    och hur mkt ska du lätta?

    Mvh Tomas.

    Beställa helt ny kaross i något annat än plåt eller? Njae, den här bilen blir det ingen lättning på. Nästa bilinköp ska däremot få smaka på kapen och annat...
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 501
    Skönt att någon räddar en gammal og.
    Vill oxå han en Aero.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 575
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Hej,

    och hur mkt ska du lätta?

    Mvh Tomas.
    orginal skick läste jag men du kanske läste "våldta og900 med kapen"

    trevligt att någon satsar på ett rädda en av dessa fina bilar, finns inget finare än en og900 som kör iväg med sitt egendomliga ljud, får de flesta svensson bilar att blekna
    9-3x TTID 20x9,5

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Tummen upp! Tillåtet avsteg från "den smala vägen": 16" Aero med polerad kant, Röd box och såklart alla originaltillbehör...

    mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Tummen upp! Tillåtet avsteg från "den smala vägen": 16" Aero med polerad kant, Röd box och såklart alla originaltillbehör...

    mvh

    KK
    16" med polerad kant är ett måste men det får bli till våren. Får nog bara små handla till bilen ett tag nu och hålla i större utgifterna tills efter semestern i alla fall.

    Dock hittade jag något just nu.

    http://www.stateofnine.com/page/stateofnine/PROD/FLROEM

    Precis vad jag saknade och tydligen inte går att få tag i Sverige.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Dock hittade jag något just nu.

    http://www.stateofnine.com/page/stateofnine/PROD/FLROEM

    Precis vad jag saknade och tydligen inte går att få tag i Sverige.
    Har för mig att de har den vinklade DIN-panelen för tre mätare också...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Noop, dött med mätare, har gått igenom sidan två gånger utan resultat. Så det blir att leta vidare. Men det är något den ska ha.



    Clarion CRX85R (bandare) kan det ha varit något Saab har skickat med bilen?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 074
    Har en vinklad panel liggandes.....dock utan mätare.

    Mvh Magnus

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 2074
    Har en vinklad panel liggandes.....dock utan mätare.

    Mvh Magnus
    Är det orginalmodulen men utan mätare eller är det någon annan? Har du bild?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  13. #13

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Här kan du köpa kromlister som passar.
    Tornros köpte där. Blev kanon.
    http://www.partsforsaabs.com/product...oducts_id=1341
    /Henrik

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Ska idag ut och börja riva bilen!

    Har nu börjat fundera seriöst på en helt ny lack på bilen till våren. Hur pass mycket ska man göra då? Slipa ner all nuvarande lack och laga de små rost antydelser man kan hitta under det som nu ser ut att vara fint. Eller ska man satsa på att laga det som syns och lacka över resten?

    Är kjolpaketen lackade?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  16. #16
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Jag tog ett kjolpaket från en og900 T8 Special och detta kjolpaket var ordoargrått.

    Min kjolpaket som satt på og900 Turbon var lite mörkare.

    Vilket fall som helst, jag lackade alla nya kjoldelar i 223 med matt klarlack (tror ja det var) o det blev kanonbra enligt mig

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Aerokjolarna är lackade i en gråmetallic som Michael sa.
    /Henrik

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Så, då fick bilen sig en genomgång i helgen.

    Fick tillbaka ventilkåpan och nu ska den bara lackeras. Dock är den redan monterad.

    Har även tagit ner avgassystemet och svetsat dämparen som skaft sönder sig. Så nu låter den kanonfint. Delvis nästan inget.

    Har fortfarande inte bestämt mig hur jag ska göra med de båda framskärmarna som är det enda som jag irreterar mig riktigt på bilen.
    Den högra är ju nästan 100% på att det enbart blir omlack på. Den vänstra är jag desstå mer velig om. Måste nog låta en lackerare bestämma vad som är bäst i det fallet.

    Var ju duktig och tog bilen till Gävle i fredags för att åka på Saabträffen i Gävle på lördagen.... Men måttligt arg man blev när man var där ute på lördag förmiddag och insåg att det är först nu i helgen... Arrrghhh.

    Jaja! Bara 2v kvar tills jag får garaget så man kan börja på riktigt.


    Även kanontack för tipset om listerna. Nu löser sig den biten.

    Hur är kjolarna fäst? Och läppen som sitter på framstötfångaren sitter inte så tight i skarvarna. Hur har ni löst detta? Finns det några special klammers?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  19. #19
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Hur är kjolarna fäst? Och läppen som sitter på framstötfångaren sitter inte så tight i skarvarna. Hur har ni löst detta? Finns det några special klammers?
    Kjolarna sitter med en aluskena mot karossen.
    Se denna tråden för bild:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... aerokjolar

    Jag har för mig att den främsta monteras först o sedan går man bakåt, så omvänd ordning blir det ju om du ska ta loss dom

    Antar att du menar att den lilla plastkanten bakom turboläppen har gått sönder.
    Det é nog rätt så vanligt me tanke på hur liten den lilla haken é.

    Vet inte om den går att laga, men jag har för mig att ja skruvade fast den i rätt läge o så satt den kvar någorlunda bra.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Drar upp denna tråd lite!

    Bror min har ju tagit över denna bil och kört ett tag med den. Men nu verkar han sugen på att investera i en nyare bil som är smidig att pendla till och från jobbet med.

    Vad kan jag ta för denna?

    Enda egentliga felet på den är ju att vänster framskärm är i dåligt skick.

    Vad ska man lägga sig i för pris? Är ju en väldigt rolig bil för någon som skulle vilja putsa upp den och få en orörd og900 Aero. Motormässigt är bilen i så bra skick den kan vara.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. og900 Aero, projekt budgetmos
    Av beatone i forum Projekt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 03:53
  2. Svar: 99
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 10:49
  3. Projekt Og900 Aero (The End of story)
    Av Mikael i forum Projekt
    Svar: 145
    Senaste inlägg: 2006-08-20, 18:46
  4. Svar: 35
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 14:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •