Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: ng9-3 eller og9-3?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -

    ng9-3 eller og9-3?

    Tjena.

    Vad tror ni är bästa köpet. En ng 9-3 SS, eller en og 9-3? En og kan man ju få rätt billigt, även om det är en fin aero med relativt låga mil.

    Älskar visserligen SS, men går i funderingar om en og för det större bagaget och priset :P

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Beror fullständigt på skicket på de potentiella bilarna. De börjar få några år på nacken nu så det är skicket som avgör framför allt annat.
    /Johan

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Det är omöjligt att säga vad som är bästa köpet, personliga preferenser och skick i förhållande till pris avgör men det är ju först efter några år som man har facit. Jag trodde inte att det är möjligt att hitta en lågmilad og9-3 Aero? Det var länge sedan jag såg en sådan på Blocket. Hittar du en så är det ju bara att slå till efter de vanliga kontrollerna. Jag är väldigt nöjd med min. Jag har även en ng9-3 Aero SS. Båda har sina för och nackdelar och jag gillar båda.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -
    Hmm, jo.

    När jag säger låga mil tänker jag under 20k :P
    Vilka fördelar och nackdelar har en og? Har aldrig kört en.

  5. #5
    Valet mellan en og9-3 och ng9-3 är lätt.. tycker jag iallafall. ng9-3. Modernare bil!

  6. #6
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Sen beror det lite på vad du är beredd att lägga på inköpet. En riktigt välskött och välutrustad og9-3 Aero under 20k mil får man ju för 25k kr....och då är den riktigt fräsch. Letar man i stället efter en ng9-3 i prisklassen 25-30k så är exemplaren inte ells lika fräscha...men lägger man på 10k kr så börjar det bli riktigt bra.

    Som bil är ju ng9-3 bättre på typ alla punkter, förutom lastutrymmet. Men är man nere i prisklassen 25k så kan det kanske vara roligare att ha en riktigt fräsch og9-3 än en halvschleten ng9-3....men annars är som sagt en ng9-3 bättre på typ allt

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    ....men annars är som sagt en ng9-3 bättre på typ allt
    Tyvärr så är den inte det. Knarrande inredning, trist skinnimitation jämfört med den fina helskinninredningen i og9-3 Aero, rappligt elsystem, sämre ljudanläggning, sämre rostskydd, ...

  8. #8
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Du jag vet inte det ja... Bättre kvalitutta på "skinnet" i og9-3 helt klart, men vad gäller rostskydd och knarrande inredning vet jag inte om jag vill hålla med...tycker min knarrat och skallrar lite varstans i panelerna när motorn börjar morra. Kontentan är väl att båda är i princip lika dåliga, med några ljusglimtar till og9-3:ans fördel rent interiörsmässigt.

    Men börjar man kolla driftsäkerheten på motor och drivlina, och hur chassit uppför sig så är det inte mycket som talar till og9-3:ans fördel. Även ng9-3:an har ju sina små egenheter, men av lite annan karaktär.

    Jag har ju kört bägge varianterna och i standardutförande som vardagsbil är ng9-3:an bättre, kanske inte mer prisvärd men helt klart bättre.

    Jag själv kör ju og9-3 av anledningen att formspråket tilltalar (mycket mer "Saabish") men framförallt att den har mycket mer karaktär

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 569
    Medlem#
    9973
    Enligt mina erfarenheter skulle jag satsa på en NG 9-3 SS, riktigt trevliga bilar att köra, speciellt 180 hästars TTiD. I mina ögon känns OG 9-3an gammal vilket den är i och för sig.

    Du får plats mer i OG 9-3an än NG 9-3ans SS. Det jag tycker väger mer till NG 9-3an är komforten, jag tycker den är väldig bekväm att åka i. Den är stabil på vägarna och gör det den ska!

    Det är vad jag tycker Det bästa är om du själv (trådskaparn) tar och provkör ett par OG 9-3 och NG 9-3 så får du dig en bild av bilarna
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av Shivering Visa inlägg
    Tjena.

    Vad tror ni är bästa köpet. En ng 9-3 SS, eller en og 9-3? En og kan man ju få rätt billigt, även om det är en fin aero med relativt låga mil.

    Älskar visserligen SS, men går i funderingar om en og för det större bagaget och priset :P
    Utan att bli Nazistisk tycker jag du bör söka en OG.

    Varför? Jo, rent estetiskt.

    Här talar dock någon "lätt" partiskt strupe.

    En fin OG 9-3 är mer SAAB än SS. Så är det.

    Du får T7 och inte T8.

    Edit: Med OG9-3 får du tyvärr med en framvagn som är skit.

    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2016-01-30 klockan 23:34.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Kul diskussion. Med nya fjäderben, fjädrar och lite andra nya slitdelar i framvagnen på min og9-3 så är komforten som pendlarbil i toppklass. Jag har aldrig haft något knarr i inredningen på den bilen. ng9-3 har övertag när det gäller motorprestanda, bromsar och väghållning. Jag har väldigt lite nytta av det på Essingeleden. og9-3 har viss likhet med originalet 900 Aero som överträffar de flesta nyare bilar v b design. Med det undantaget är ng9-3 Aero SS en av de snyggaste bilarna som har tillverkats.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Kul diskussion. Med nya fjäderben, fjädrar och lite andra nya slitdelar i framvagnen på min og9-3 så är komforten som pendlarbil i toppklass. Jag har aldrig haft något knarr i inredningen på den bilen. ng9-3 har övertag när det gäller motorprestanda, bromsar och väghållning. Jag har väldigt lite nytta av det på Essingeleden. og9-3 har viss likhet med originalet 900 Aero som överträffar de flesta nyare bilar v b design. Med det undantaget är ng9-3 Aero SS en av de snyggaste bilarna som har tillverkats.
    När blev ng9-3 (Nazi)-SS snyggare än en OG 9-3 Aero? ?

    Länge leve OG 9-3

    /Lufto

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jo, du har såklart rätt men SS är väldigt go ur vissa vinklar.

  14. #14
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    440
    Ingen som har tagit upp krocksäkerheten?
    I så fall är valet givet: NG 9-3!

    1 användare gillar detta inlägg


    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas Visa inlägg
    Ingen som har tagit upp krocksäkerheten?
    I så fall är valet givet: NG 9-3!
    Precis vad jag tänkte, förvånande att säkerhetsargumentet inte varit uppe tidigare! Därför skulle jag också välja ng9-3...

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    OG börjar ju bli old school nu. Fräckare.. Låna pengar med sms lån och köp nyare modell annars
    Senast redigerat av igetit den 2016-02-28 klockan 01:03.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas Visa inlägg
    Ingen som har tagit upp krocksäkerheten?
    I så fall är valet givet: NG 9-3!
    Troligaste krockscenario är att jag blir krossad av en långtradare framförd av onykter chaffis. Då gör det ingen skillnad mellan og och ng. På en gammal landsväg är det kanske en liten skillnad

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -
    Jag har en ng9-3 atm, men precis som Echonator påpekar så fick jag en rätt sliten bil för den budgeten jag hade. Därför går jag i tankar om att antingen köpa en finare ng9-3a, eller kanske försöka hitta en fräsch og9-3 och slippa höja budgeten.

    Det jag fastnade för med ng9-3 var dock köregenskaperna och utseendet. Är fan en dröm att köra på kurviga vägar, även nu i halkan var den fan lysande. Gasar mig igenom alla kurvor och antisladd systemet håller bilen stabil som det vore torr asfalt man körde på. Även säkerheten var en faktor som fick mig att fastna för saab i helhet.
    Även om bagaget då är en nackdel, men hur mycket bättre är det i en og? Kanske bättre köpa en SC isåfall..

    Hurdan är säkerheten i en og9-3 då? Trodde det var en säker bil också, för sin ålder?

    Sedan är väl ändå rostskyddet bättre i ng9-3? Har aldrig sett en direkt rostig SS, däremot är ju alla og9-3 rostiga i bakskärmarna.
    Funderar på om inte en og9-3 hade sett ut som en rosthög inom några år, om man ändå pendlar med den? Då vore det kanske roligare med en fräschare ng9-3 som faktiskt ser förjävla bra ut

    Kul att se det blev en liten diskussion, precis vad jag ville ha för att få många synpunkter!

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Rostskyddet är inte imponerande på någon Saab. Bilden visar ena hjulhuset på min 9-3 -05 som det såg ut före Hagmans Primer CA stoppade fortsatt rostande. og9-3 har ett stort gap därbak men dragkrok är också ett alternativ. Stödlagret var det onödigt att kosta på färg var det någon ekonom som bestämde, därför ser det ut som skit efter några år.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  20. #20
    OG9-3 = ESP Nej, Endast TCS (om det är en aero annars tillval(?))

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 22:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •