Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Cadillac BLS 2009 värt att köpa?

  1. #1

    Cadillac BLS 2009 värt att köpa?

    Vet inte i fall man får diskutera den här i forumet men viss är det en Saab 9,3 en då i grunden ??
    är det en bra bil ?? är det sabb delar som gäller ??

    http://www.blocket.se/stockholm/Cadi....htm?ca=11&w=1

  2. #2
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Diskutera på. Jag är också intresserad av att höra svaret.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Vet inget mer om BLS än att folk menar att det är en 9-3 fast med mjukare/mer komfortfjädring och mer ljudisolering. Har aldrig kört någon själv. Är man van vid NG9-3 känns det helskumt att titta på en BLS och "nästan" känna igen delarna.

    Som det diskuteras om xenon i en annan tråd just nu - gäller även denna. Står att den har xenon i texten men det har den inte. Tittar man på ljusvredet har det manuell höjdsjustering = halogen.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    76
    Jag köpte en BLS i höstas, en 2008 som gått 11 000 mil. Likadan motor och automat som den i annonsen ts länkar till. Hittills mycket nöjd med min, hade innan den en 9-3 SC också 2008 fast manuell och 150-hästaren. Märker ingen stor skillnad, kanske BLSn är något tystare och givetvis lite piggare även om automatlådan till viss del påverkar prestandan. I stort är det samma delar förutom de uppenbara skillnaderna, yttre belysning, instrument o s v.
    Har inte kört så himla långt, men som jag trivs väldigt bra med min BLS, kör mestadels på e85 även om det inte är ekonomiskt fördelaktigt längre, drar inte så fasligt mycket på e85 tycker jag.
    Tobbe
    Saab 9-3 1,8 BioPower 2008
    Cadillac BLS 2,0t FlexPower 2008

  5. #5
    Tack Tobbe låter bra det , den här jag kikade på länken är ju 175 hk
    vet du vad din drar på bensin landsväg ca

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Kollade på BLS innan jag köpte min nuvarande SC. Men då var det panik med köpet och jag hittade inget ex som hade allt det jag ville ha. Tyckte BLS var mindre snygg än 9-3, men samtidigt litet kul, ovanlig och ändå en SAAB. Fick höra av säljaren att de är dyrare i försäkring. Hur mycket och om det stämmer, vet jag inte. Om man är pessimistiskt lagd kan man tänka sig att karossdelar inte är så vanliga, det byggdes ju inte så många (10 000?). Men jag kan också tänka mig att de är väldigt prisvärda. Tror jag hade blivit nöjd med en BLS, men ångrar verkligen inte att det blev en SC 2,0T Aero XWD - den är jag supernöjd med
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    BLS fick extra ljudisolering året innan 9-3:an. Annars är det samma bil, tillverkad på samma liner som 9-3, men med lite andra ytterformer. Kombin är helt klart den ovanligaste BLS:en, vilket gör att det kan vara lite svårare att få tag på delar vid eventuella plåtskador. Detta om smällen inte tar i sidan. Dörrarna är nämligen samma som på 9-3 -08. Undrar om det syns i försäkringskostnaden?

    En BLS är lika bra bil som en 9-3, det vill säga en väldigt bra bil, med lite annan design. Var GM som krävde att Saab skulle ta fram en liten Cadillac (främst för Europeiska marknaden) och själva betala utvecklingskostnaderna på runt miljarden för detta. Det visade sig dock att kunderna i Europa, till skillnad från de amerikanska, inte var så mycket för det här med rebadging. Varför köpa en BLS när Saaben var billigare? Var många BLS:er som blev ståendes länge i bilhallarna.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    13784
    Jag har också en BLS kombi 2.0 Flexpower aut sedan i höstas och är tokigt nöjd med bilen. Största överraskningen för mig var att den bara har manuell AC .. men det kan jag avgjort leva med.

    Vi har också en 9-3 sedan -07 i familjen med samma växellåda (fast icke biopower). Bilarna är otroligt lika varann i körkänsla och beteende, det jag märker är att fjädringen är lite mjukare satt på BLSen, och att styrservot känns lite lättat jämfört med 9-3.

    9-3-delar passar som sagt!. Jag kör dessutom numera med ett Maptun steg 1 i min BLS ... passar också, även om inte Maptun nämner det på sin hemsida.

    - - - Uppdaterad - - -

    Dock måste jag säga - den i annonsen ser lite dyr ut! Min bil är samma årsmodell, samma färg, samma mil, samma motor och samma låda som annonsbilen. Jag har visserligen inte ACC som den i annonsen, men i gengäld har jag NAV och BOSE-ljudet. Jag gav 73 för min på firma.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  9. #9
    ok tack alla , men då kanske den inte är värd att köpa ens för 80 t kr .... nu vet jag att automat som jag vill ha brukar kosta en 5-7 t kr mer pga av mindre utbud , såg att det fanns en del manuellt växlade bilar lite lägre pris på blocket men då hade dom gått kring 10t mil i stället

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543
    Jag var ute efter en 9-3 till våren 2010, och började titta hösten 2009. Av en slump hamnade jag på en BLS 2.0t flexifuel som reades ut. Jag har kvar bilen 6 år och 9000 mil senare, vilket är ovanligt länge för mig. Bilarna innan var 9000 cs, 9-5 sc och 9-3 ss. Jag är väldigt nöjd med bilen. Det finns några saker som är lite jobbigare med BLS jämfört med 9-3:
    * Karossdelar (min bil hade en väldigt liten skada i fronten, men det tog tid innan lackfirman lyckats lokalisera rätt reservdelar)
    * Försäkring (Aningen dyrare än min 9-3:a, men framförallt måste jag ringa varenda bolag, eftersom de inte lyckas ge ett pris på en internetsökning)
    * Svårare att få service etc, många klarar det, men vissa säger att de inte kan/får. Exempelvis FD Svenska Bil i Stockholm tog bara emot den i Akalla, vilket är sådär kul om man bor på andra sidan stan och dessutom inte är jätteförtjust i Svenska Bil Akalla. Tyvärr var det då frågan om ett garantiarbete så det var enda alternativet i Stockholm.
    * Vissa jobb som kräver Tech2 verkar lurigare så det om jag förstått det rätt krävs en specialmodul?!

    I övrigt känner man såklart igen sig och det är samma kvalitet och förbrukning som på Saabarna.

  11. #11
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane Visa inlägg
    ...
    * Vissa jobb som kräver Tech2 verkar lurigare så det om jag förstått det rätt krävs en specialmodul?!
    ...
    Intressant, någon som kan bekräfta/tillägga? Isf vilken programvara, Saab eller Cadillac (om det finns)?
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Det är ett annat programkort för Cadillac.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Men, om det är Saabs motor/växellåda så gissar jag att Cadillacen är framhjulsdriven?

    Jag trodde att de flesta amerikanare var bakhjulsdrivna.
    Hursom, intressant tråd. Hade ingen aning om bilarna var så lika, så jag har lärt mig något nytt på forumet, igen.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  14. #14
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Det enda som var mer amerikanskt på BLS:en jämfört med 9-3:an när de lämnade fabriken var emblemet. Båda bilarna utvecklades och byggdes av Saab i Trollhättan. En BLS är en 9-3 som med små medel blev en ny bil. Att BLS:en är så okänd som den är är egentligen inte så konstigt då det gjordes extremt lite marknadsföring för den. Mercedes/Chrysler/Nissan-handlaren som sålde Cadillac i staden där jag bodde sålde hellre de andra bilarna av hans annonser att döma. Inte ett spår av BLS där inte...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    13784
    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Men, om det är Saabs motor/växellåda så gissar jag att Cadillacen är framhjulsdriven?

    Jag trodde att de flesta amerikanare var bakhjulsdrivna.
    Det är inte bara motor/växellåda som är Saabs som sagt, utan hela bilen. Det ÄR en 9-3, utom kosmetiskt (front och akter skiljer, instrumentpanelen har lite annan form och annan färg på belysningen men samma displayer, mätare etc. Annat klädseltyg men samma stolar)

    Cadillac har faktiskt kört med framhjulsdrift även på sina fullsizemodeller från USA i ganska många år... sedan slutet på 80-talet om jag minns rätt.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

Liknande ämnen

  1. Köpa Cadillac BLS?
    Av Fairlane i forum Modeller besläktade med Saab
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-12, 18:42
  2. Värt att köpa 900 Talladega
    Av DonJonaso i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 22:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •