Sidan 6 av 10 FörstaFörsta ... 45678 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 199

Ämne: Airbag recalls drabbar även Saab?

  1. #101
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Brorsan i USA (i en av de utsatta klimatzonerna) har precis fått ett byte på återkallelse från GM på sin 9-3 -08. Jag misstänker dock att det bara är byte till en nyare Takata-kudde (vilket är tillåtet av myndigheterna om man byter till en riktig senast 2020), så jag gissar på med ett byte till vid en senare tidpunkt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #102
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84
    Vågar man köpa en 9-3a årsm 2008-2010?

    Man vill ju inte åka runt med en tickande bomb i ratten direkt?

  3. #103
    Nu är ju inte denna röran ens nära på att vara helt utredd men efter vad jag har läst, och med tanke på hur mycket enheter det handlar om, så har jag känslan av att många kanske aldrig får en ersättningsenhet. Man kan alltid hoppas! Det är sjukt att en sån här sak kan gå "obemärkt" i 10+ års tid.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  4. #104
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av saigon Visa inlägg
    Vågar man köpa en 9-3a årsm 2008-2010?

    Man vill ju inte åka runt med en tickande bomb i ratten direkt?
    Ungefär 20% av bilarna på världsmarknaden har Takata-airbags, så vad ska du köpa istället? Det är vad jag sett enbart Volvo av volymtillverkarna på som inte använt Takata-airbags. Ett sätt är att titta på bildelsbasens bilder vad bilen man är intresserad använder för airbags.

    Risken i Sverige är dessbättre rätt begränsad, den drabbar främst varmare och fuktigare klimat.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #105
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Ungefär 20% av bilarna på världsmarknaden har Takata-airbags, så vad ska du köpa istället? Det är vad jag sett enbart Volvo av volymtillverkarna på som inte använt Takata-airbags. Ett sätt är att titta på bildelsbasens bilder vad bilen man är intresserad använder för airbags.

    Risken i Sverige är dessbättre rätt begränsad, den drabbar främst varmare och fuktigare klimat.

    Jo förstår hur du tänker, men periodvis har vi varmt klimat med fuktig luft, det är ju snarare nån som har bestämt att Sverige har ett kallare klimat så vi ska vara helt lugna. Hur vet man att det inte efter 10 år har blivit försvagad i metallkonstruktionen så att vid en eventuell krock så flyger metallfragment in i huvudet på en när kudden aktiveras?

    För det är väl också vad som har hänt om jag inte fattar det fel, att den har rostat i konstruktionen och blivit försvagad.

    Edit: Vad jag ska köpa istället? Det är en bra fråga. Funderade på en V50 ett tag, men efter att ha provat en sån så ångrade jag mig snabbt, tråkig är bara förnamnet. En 9-3a skulle inte vara fel..
    Senast redigerat av saigon den 2017-10-11 klockan 13:51.

  6. #106
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Nja rost, korrosion är det, men huvudfelet som har hänt är att det krupit in fukt i sprängmedlet i signifikanta mängder vilket resulterar i att egenskaperna på sprängmedlet ändras. Dels beroende på att sprängmedlet och att man inte tagit i med torkmedel, dels för att det börjar läcka på grund av dåliga mekaniska lösningar. Ett ytterligare problem är att själva sprängmedlet inte säkert håller sig innanför påsen, men jag vet inte hur allvarligt det är (utöver att den uppenbarligen inte fungerar som airbag).

    I USA har man delat in landet i fyra klimatzoner, brorsan bor i den mest utsatta, där tror jag man har tänkt byta 2ggr - senast 2020 måste GM ha en permanent lösning (= ny krockkuddettyp) för de bilar man sålt i USA (de såldes ju till 2010 av GM direkt på USA-marknaden, inte Saab Automobile). Jag tror att även i verkligheten är skillnaden i påverkan drastisk - men har det gått hål på behållaren spelar det nog mindre roll.

    TRW (?) har visst gjort krockkuddar med samma sprängmedel, med skillnaden att de räknat mycket bättre/hederligare, och med tiden kommit fram till att det inte lönade sig med billigt sprängmedel när man skulle konstruera runt dess problem.

    Om du kan leva med en 9-3 från -05 eller tidigare så har den Autoliv-kuddar. Det bör även gå att installera den ratten i senare bilar, men det kan ju hända att den inte utlöses exakt vid rätt tidpunkt då längre. Men klart bättre än metallfragment. Sedan finns det ju andra airbags också i bilen, men passagerarkudden är ju tillåtet att koppla ur (vilket jag gjort i alla mina bilar för att jag är tveksam på om passagerarkudden förbättrar säkerheten totalt sett med alla nya möjligheter att sitta fel på passagerarplats - detta utöver barnstolsproblemet).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #107
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    Nu är ju inte denna röran ens nära på att vara helt utredd men efter vad jag har läst, och med tanke på hur mycket enheter det handlar om, så har jag känslan av att många kanske aldrig får en ersättningsenhet. Man kan alltid hoppas! Det är sjukt att en sån här sak kan gå "obemärkt" i 10+ års tid.
    Var inte naiv, givetvis så var man medveten om riskerna med att använda ammoniumnitrat i gasgeneratorerna. Tidigare anställda vid Autoliv har berättat att de utvärderade Takatas "inflaters" och avfärdade konstruktionen - i tester så slets till och med testriggarna sönder. GM valde dock trots detta att köpa dem billigare enheterna från Takata då Autoliv inte kunde matcha deras priser.

    TRW som också använde ammoniumnitrat ett tag såg till att täta dem bättre, likaså försåg man dem med en tryckavlastningsventil som kunde öppna om tryckökningen blev för våldsam.

  8. #108
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Även att man inte ska förringa det hela så måste man också förstå att det är ungefär samma chans till fel som vinst på en triss. Men visst, "plötsligt händer det"
    Hur ser det ut i våra Saab:ar? Vilka utrustades med vad?
    Om nån känner sig osäker borde man väl kunna retrofit en annan kudde?
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  9. #109
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Byta kudde är minsann inget man gör hur som helst.
    Möjligen kan man på ng9-3 byta till den äldre om man samtidigt byter till äldre ratt.
    Takata-skiten sitter i alla SAABar från och med årsmodell 2006.

  10. #110
    http://www.vibilagare.se/bilfragan/b...in-9-5-farliga
    Stämmer väll inte helt ned vad dom framkommer jär i tråden ?
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  11. #111
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Nej, det var både fel och gammal information.

    Ursprungligen var det bara vissa modeller som skulle vara dåliga, men numera är alla Takata-airbagar bedömda som farliga att använda efter 2020 i USA.

    Sedan är det fel på vilka bilar som har Takata-airbagar, det riktiga är för alla 9-3 och 9-5 från 2006, det är bara att titta på bildelsbasen om man blir osäker.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #112
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258
    Varför tar GM ansvar i USA och inte i Europa ? (FN har väl något om människors lika värde.)
    Det är väl dom som sålt myskuddarna. Att man sålde Saab till en "målvakt" är väl en dålig ursäkt.
    Kommer Autoliv lev. de nya kuddarna 2020 nu när Takata kastar in handuken eller räknar GM att bilarna redan
    hinner bli skrotade innan utbytet ska ske.

  13. #113
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Att de måste byta i USA är på grund av att det finns starka konsumentorganisationer och ett reellt hot att bli stämd på absurda pengar om något händer och de uppenbarligen är medvetna om problemet. Samma risk löper de inte i EU, alltså undviker de att lägga pengar om de inte måste.
    Vissa tillverkare har ju gjort återkallelserna i hela världen utan snack, som Toyota.

  14. #114
    Fick nyligen airbagen, eller snarare själva utlösningsmekanismen utbytt på min mustang. Min mustang är av den förra modellversionen och den importerades aldrig till Sverige reguljärt. Alla som finns är importerade antingen privat, eller genom olika firmor. Inledningsvis ville Ford inte ta något ansvar för de bilar som fanns i Europa. Efter påtryckningar gick de de slut med om att återkalla även de europeiska bilarna, men inte fullt ut. De byter nämligen bara ut förarairbagen, trots att bilar med dubbla krockkuddar har recalls även på passagerarsidan om man skriver in chassinummret. Troligen är amerikanska konsumenter dyrare att ha att göra med, med tanke på de skadestånd som gäller om det händer något. Ford gör med säkerhet en kalkyl vad det kostar att byta ut alla airbags och vad det skulle kosta med ev stämningar. Billigaste alternativet väljs. Antagligen är det extremt ovanligt att de löser ut utan anledning. Känner mig trots allt inte jätteorolig.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  15. #115
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Det är ju inte att de utlöser obefogat som är problemet utan att på grund av instabiliteten i gasgeneratorn kan explosionen bli alltför kraftig vid en krock så att hela gasgeneratorn slås i spillror som flyger med ut. Det blir lite som att sitta med en hagelbössa riktad mot sig.

  16. #116
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Känns bra att köra runt med en hagelbössa riktad mot sig när man kör runt. Om man nu vill åtgärda detta själv och ta kostnaden, kan man byta ut baggen mot någon annan? Säkert dyrt men skulle ju kännas bäst


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  17. #117
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Att de måste byta i USA är på grund av att det finns starka konsumentorganisationer och ett reellt hot att bli stämd på absurda pengar om något händer och de uppenbarligen är medvetna om problemet. Samma risk löper de inte i EU, alltså undviker de att lägga pengar om de inte måste.
    Vissa tillverkare har ju gjort återkallelserna i hela världen utan snack, som Toyota.
    I USA är det rättsvårdande myndigheter som är på numera, Takatas chefer har under förhör i praktiken erkänt bedrägeri. Så det här kommer inte biltillverkarna undan i USA. Troligen har Toyota bedömt att eftersom man ändå är tvungen att ta fram korrekta airbags så kan man lika gärna det direkt (istället för att som GM vänta och därför tvingas byta två ggr), och extrakostnaden inte så hög (utanför USA tas ju ofta återkallerserna inte så allvarligt, så i praktiken kommer det inte att bytas så många airbags utanför USA - att kunden får ett brev om gratis utbyte betyder inte att det görs).

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Känns bra att köra runt med en hagelbössa riktad mot sig när man kör runt. Om man nu vill åtgärda detta själv och ta kostnaden, kan man byta ut baggen mot någon annan? Säkert dyrt men skulle ju kännas bäst
    På din 9-3:a så är det möjligt att byta ratt och airbag från en 2003-2005. Infäsningarna för airbagen är annorlunda, så hela ratten måste bytas.

    Sedan skulle jag säga att GM blir tvungna att lösa problemet på USA-marknaden senast 2020, så att avvakta detta är ett annat sätt att hantera frågan.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #118
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Antagligen är det extremt ovanligt att de löser ut utan anledning. Känner mig trots allt inte jätteorolig.
    För mycket fukt så kan sprängmedlet bli instabilt och lösa ut för minsta lilla. Ovanligt, men har hänt i fuktiga zoner.

    Om det finns ett godkänt sätt att koppla ur passagerarairbagen så är ett alternativ att ta bort den helt. Passagerarairbag som idé är ganska tveksam som säkerhetshöjande pryl till att börja med.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #119
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    I USA är det rättsvårdande myndigheter som är på numera, Takatas chefer har under förhör i praktiken erkänt bedrägeri. Så det här kommer inte biltillverkarna undan i USA. Troligen har Toyota bedömt att eftersom man ändå är tvungen att ta fram korrekta airbags så kan man lika gärna det direkt (istället för att som GM vänta och därför tvingas byta två ggr), och extrakostnaden inte så hög (utanför USA tas ju ofta återkallerserna inte så allvarligt, så i praktiken kommer det inte att bytas så många airbags utanför USA - att kunden får ett brev om gratis utbyte betyder inte att det görs).

    - - - Uppdaterad - - -


    På din 9-3:a så är det möjligt att byta ratt och airbag från en 2003-2005. Infäsningarna för airbagen är annorlunda, så hela ratten måste bytas.

    Sedan skulle jag säga att GM blir tvungna att lösa problemet på USA-marknaden senast 2020, så att avvakta detta är ett annat sätt att hantera frågan.
    Att man byter två gånger beror förmodligen på svårigheter att få fram korrekta airbags i tillräckliga volymer, snarare att man föredrar att göra bytet två gånger, vilket sannolikt blir dyrare.

  20. #120
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Säkert. För att man till och börja med var för snål för att fixa problemet för kunderna för egen räkning när det började osa katt, utan försökte i det längsta pressa Takata att fixa problemet. Att det var ett genomgående problem på alla Takata-airbags kröp ju fram för drygt tre år sedan, och lite överslagsberäkning i samband med det borde man nog anat att Takata själva knappast skulle kunna producera ersättningsairbagar. Mercedes och Toyota verkar ha dragit den slutsatsen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-25, 01:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •