Till mitt garage: Garaget
Jag är en spekulant på en 9-5, tittade mest på 2004-2005 men började titta sen på 2006 och kände att en biopower-modell hade varit perfekt. Sen så upptäckte jag det här med Takata. Är det verkligen så att ingen har fått svar på om det sitter farliga airbags i 9-5 ? Om man söker runt lite så verkar det inte som om det har skett nån återkallning i Sverige alls och inte i Europa heller? Känns som om att det är troligt att det sitter såna i 2006+. Hur resonerar ni som kör dem?
Uppskattningsvis 20% av alla bilar tillverkade mellan 2005-2015 har Takata-airbagar, få av dem är återkallade i Europa. Alla Takata-airbags är mer eller mindre farliga. I USA är det en annan sak eftersom de har myndigheter med bit.
Den enda större tillverkare som inte monterat Takata-airbags är Volvo.
Hur resonerar du själv, om man tittar historiskt så är det totala antalet olyckor dock inte så stort - man kan se det som otur om man drabbas.
Senast redigerat av Långmilare den 2019-09-09 klockan 22:26. Anledning: Rättat period, ska vara 2005-2015
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Justnu tror jag att jag vill helst undvika allt som har en sådan airbag. Speciellt en så gammal bil. Känns sådär med en airbag som kan vara felaktig.
Om du väljer en Saab tillverkad 2005 eller tidigare slipper du problemet.
Det finns bilar av andra märken som bara har några år på nacken som har Takata, så att undvika Saab löser i sig inte ditt problem, du måste kolla upp respektive specifik bil också (en del tillverkare har kuddar från olika tillverkare parallellt). Volvo är enda säkra kortet.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Vad kostar en ny airbag att köpa? Funderar på att byta min på Cabben...
Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
Mercedes SL500 R230 -02
Vad säger dom som jobbar på demonteringar där saabar krockat kraftigt, har airbags löst ut?
Jag har sett ett misstänkt fall där bara passagerarairbagen löst ut men den bilen hade mer kollision på den sidan men jag fick en tankeställare.
Som lekman kan man inte dra några som helst slutsatser om airbagsystemets prestanda i förhållande till krockvåldet.
Och enligt tidigare post i den här tråden så är väl problemet att de självantänder snarare än att funktionen uteblir vid krock?
http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401760
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Faktum är att det senaste jag hört är att ja, SAABs airbag är tillverkade av Takata, men i en fabrik i Europa och har således inte problemet.
Det får det dock att verka konstigt att de har en recall i USA på SAAB.
Jag skall se om jag kan få något bättre svar från lite insiders.
Tack, ja, jag lyckades läsa mig till att fram till 2005 är bra. Dvs alla med den gamla 4-ekrade ratten. Hade bara varit så himla trevligt med en biopower.
Det där med den europeiska fabriken är superintressant, man hade velat veta mer. Hur mkt bättre kan det ha varit? Sprängämnet de har använt är väl ändå samma? Dvs det är känsligt för fukt. Menar de då att det bara är känsligt vid montering i en fuktig miljö?
Slö törstig traktor S80 2.5FT BSR Aut -10
Saab 9-5 Aero SC -02 st1 E85
Saab 9-5 Aero SC -04
2005 finns som biopower oxå, jag har tex en sån men alla var 2.0 motorer fram till 2007
Angående känslighet mot fukt så kör jag 06 ratten på min 05a och airbagen rostar/oxiderar till bakifrån. Samma gällde min 08a när jag demonterade den airbagen
Problemet med Takata var flera, men det mest centrala är att sprängmedlet inte var tillräckligt stabilt så det blir farligt med tiden av inträngande fukt (fukt som typiskt kommer från luftens fuktighet och pumpas in och ut av lufttrycksvariationer - ju fuktigare luft desto värre, men all luft innehåller fukt).
Det gav två olika problem, dels att det kan gå av av sig själv, dels att det går av så snabbt att det sliter sönder sin metallbehållare och blir en splitterbomb - och det är den senare effekten som är farligast.
Så länge europeisk tillverkade gasgeneratorer följer samma ritningar som de japanska fabrikerna får man samma problem eftersom det är ett konstruktionsproblem. Amerikanska myndigheter kräver 100% utbyte av Takatas med detta sprängmedel tillverkade airbags.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Hur många har "felantänt" i Sverige? Statistik?
Det borrde skrivas en hel del i pressen om det ifall det hände mer än en gång...
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Var det inte så att det INTE var ett konstruktionsfel utan ett tillverkningsfel, så uppfattade jag det?
Det låter ju inte bra, då har de dåligt material i dem helt enkelt och det låter som om de är farliga om de löser ut.
Tack ovan för fler svar. Jag har redan kollat upp att man kan köra biopower-steg på aero och 2.3t tex. Även fast biopower-modellerna verkar ha bra modifikationer för e85. Funkar ändå bra för de vanliga modellerna?? Som ni sa ovan, den lägre skatten hade varit bra såklart!
Ska kika efter biopower från 2005, de är inte uppenbara på blocket, bytbil, osv? Ska kika en omgång till.
Senast redigerat av TonyRata den 2019-09-11 klockan 20:26.
Det var flera fel, men det allvarligaste var konstruktionsfel/systemeringsfel (förutsättningarna för stabilt sprängämne ej uppfyllda under alla omständigheter).
Dels kan de spontant tända, de kan explodera så våldsamt att det skickar ut metallfragment samt korrosionsproblem.
TRW använde en period samma sprängmedel, men slutade med det eftersom det blev för dyrt med konstruktionen runt omkring om man skulle upprätthålla säkerheten. Och hela Takatas affärside byggde på att man skulle göra billigare krockkuddar och billigare sprängmedel var en viktig del av det.
I Sverige kan man förvänta sig att det dröjer mycket längre innan problemen visar sig än i t.ex. Florida.
På utbytta kuddar i södra USA så hade en mindre men mätbar andel skador (siffror finns bakåt i tråden) som gjorde att bedömdes som osäkra.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Kan ju flika in att vår Toyota Auris från 2008 ska in på en ”recall” gällande passagerar-airbagen. Gasgeneratorn skall bytas ut heter det. Dessa bilar är monterade i Europa.