99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Kan man se på krockkudden på något sätt vilken modell det är? Om man tar loss den och kikar på baksidan?
Saab 9-5 SC Aero -06 Maptun Steg 1+ BioPower
Det enkla sättet att snabbt få reda på vad som högst sannolikt sitter där är att titta på bilderna på bildelsbasen: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Sa...attkudde/Alla/
I ditt fall så har du så gott som säkert en Takata-kudde. Om man vill vara riktigt säker kollar man vilka infästningar man har för kudden i ratten eller tar bort kudden och läser på baksidan.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Man kan egentligen säga att alla bilar som SAAB tillverkade från och med årsmodell 2006 är berörda. Enklast att se det är ju med andra ord att kolla sitt chassienummer:
YS3AAAAAAX00000000
Där X kan då vara 6-9 och A-B (2006-2012)
Hört ngt om hur det blir? Kan vi få ihop någon grupptalan?
GM lägger väl gärna locket på om de kan misstänker jag..
Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+
Hia di onge!
Vi inväntar Orios besked i nästa vecka innan vi gör något. Jag har en bekant som är advokat. Tänkte kolla med henne hur man går till väga.
Jag vill iaf ha 400 000 kr i skadestånd!!!
ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad
Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+
Enligt SVT text så återkallar nu Toyota ytterligare 1,6 miljoner bilar (totalt 4,7) med passagerarairbag från Takata. Hur går det för oss Bollman?
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
http://www.svd.se/takata-far-inget-h...ringsliv:motor
Jag skulle nog överväga att plocka upp en äldre ratt med Autoliv-kudde från skroten om jag hade en nyare 9-3 (och ev. koppla ut passagerarkudden), det här kommer nog att bli långdraget och rörigt. Det börjar ju lukta att de har 10 års full produktion att städa upp.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Hur är det, är passagerarkudden i de äldre ng9-3 autoliv också? Jag har en 2004a...
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
Jag petar på Orio igen, de har inte återkommit...
De bytte också artikelnummer mellan 2005 och 2006, och den äldre är Autoliv medans den nya inte är det: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Sa...arkudde/Alla/?
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Okej, ORIO menar att de är bara reservdelsleverantör och har inget producentansvar. Med andra ord krävs det att GM tar sitt ansvar även i Sverige för att något faktiskt skall hända.
GM Europe verkar ha försvunnit samtidigt med försäljningen av SAAB. Men det säljs väl fortfarande GM-bilar i Sverige, typ Opel? Frågan är vems producentansvaret är...
ORIO borde ju ändå veta vem som är producentansvarig för Saabarna kan man tycka. Annars kanske Bilsweden (http://www.bilsweden.se) har koll?
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Intressant fråga, borde kanske ställas till konkursförvaltarna, troligen finns Takatas ansvar för denna typ av händelse reglerad i avtal med Saab Automobil och dessa skyldigheter finns antagligen kvar så länge konkursen inte är avslutad. Om Takata bedöms agerat vårdlöst (vilket inte är omöjligt) är det faktiskt möjligt att de (Takata, eller egentligen deras ledning) är direkt ansvariga gentemot bilägarna, eftersom brottsansvar inte går (ska gå) att delegera.
Men däremot så borde Orio skärpa sig lite, de som formellt ska stå för fiolerna bör vara Takata även om det sannolikt kommer att bli Orio som administrerar det hela. Utöver detta så finns det väl närmare 300 drabbade Nevs-bilar där Orio administrerar garantiärenden?
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Saab 9-3 SS 2009 Aero Biopower 2.0T (200HK)
Saab 9-3 Cabb 2009 Aero 2.0T ''Griffin NEVS'' (210HK)
Saab 9-3 SS 2012 Aero Griffin TTiD4 (180HK) - Tech II + GM MDI
Det lär väl vara samma airbags som 06-11? Det gäller ju faktiskt, enligt de amerikanska återkallandena, även så nya airbags som 2015 (galet nog eftersom felet uppdagades redan 2013 och vissa tillverkare visste om det redan 2008!).
Jag slog en signal till en god vän och tidigare SAAB-ägare som har en hyffsat hög position inom ett Tyskt bilmärke här i Sverige som jag vet också är drabbat och frågade vad de gjorde åt saken. Han hade inte hört pip om det och började faktiskt undra lite över hur man egentligen tänker då Europa har VWs dieselskandal, Mercedes rostskandal osv fortfarande färskt i minne. Att då mörka en potentiellt dödlig defekt skulle ju inte direkt gynna den Europeiska bilindustrin och ingen tillverkare lär ju vilja hamna i Europadomstolen när/om någon faktiskt dör på grund av felet.
Takata letar efter finansiering för att klara återkallelserna: http://www.svd.se/riskkapitalister-k...ringsliv:motor
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Just mailat Bilsweden för att se om de kan svara på producentansvaret för Saabarna. Man hoppas ju att de har koll på sina medlemsföretag.
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.