Sidan 10 av 10 FörstaFörsta ... 8910
Resultat 181 till 199 av 199

Ämne: Airbag recalls drabbar även Saab?

  1. #181
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Jag kan flika in här bara att jag också mailade Orio för jag var väldigt nyfiken på vad jag skulle få för svar. De verkar inte vilja kolla upp närmare detaljer med GM så de kan inte svara på vad utbytesbagar från Takata innehåller för ändringar. De skrev att de endast har utbytesairbags från Takata men när jag frågade om de skiljde sig från de gamla så fick jag detta svaret:

    Hej,

    Vi har ingen kunskap om vad Takata har gjort för ändringar, då det sköts av GM som har produktansvaret.

    Det har som ni vet utlysts en återkallning av Saab airbags för vissa modeller i USA, denna återkallning är utlyst av GM och gäller endast i USA.

    Orio AB kan som reservdels leverantör av naturliga skäl inte påverka produktansvars frågor nämnvärt eftersom det inte ligger inom vårt ansvar.

    Skulle t.ex. GM önska att expandera återkallningen till att inkludera Sverige så kommer i så fall ägare av inkluderade bilar att kontaktas via brev och/eller telefon.

  2. #182
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    2020 har jag för mig är sista året som sprängämnet i Takata-airbagarna är tillåtet i USA (om man nu inte ändrat lagen eller utverkat dispans). Vilket bör betyda att senast i slutet av nästa år måste finnas airbags i USA med säker gasgenerator.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #183
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    3 användare gillar detta inlägg



  4. #184
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2023
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Har bläddrat i den här tråden och efter en googling kom jag över den här artikeln https://www.vibilagare.se/bilfragan/...ckkuddar-oroar

    Där transportstyrelsen säger att från dom uppgifterna dom har fått så ska det inte finns några risker med krockuddarna för dom är tillverkade i fabriken i tyskland där man har bättre kvalitetskontroll och fuktstyrd anläggning, där har det heller inte rapporterats några problem med produkten och att felen bara uppstår i länder där det är hög temperatur och luftfuktighet, om man nu kan lita på det för takata har ju visat att dom drar sig undan för myndigheter om och om igen.

    Det hela låter för bra för att vara sant för grundproblemet är ju fortfarande där dvs att det fortfarande är samma ritningar och ammoniumnitrat som krut. MSB säger att man ska undvika upphettning,inneslutning och förorening av ammoniumnitrat. Om kuddarna vore så mycket bättre i europa varför rostar dom baktill exakt som dom gör i USA då?

    Läste även en studie om Takata gjord av tyska fraunhofer institutet att all form av krut som används i gasgeneratorer drar alltid åt sig lite fukt via fukt och temperaturskillnader även om behållarn är tät enligt industristandard, det är ju inte bra om ammoniumnitrat är så känsligt mot fukt. https://www.nhtsa.gov/sites/nhtsa.go...ch_summary.pdf

    "Even though inflators are sufficiently sealed to pass the industry-standard helium
    leak test, they can still acquire moisture through very slow diffusion and permeation processes. The
    moisture ingress rate depends on the difference between the moisture and temperature conditions
    inside and outside the inflator. "

    Ända skillnaden jag kan tänka mig är att dom har fuktstyrd anläggning och gjort ett bättre jobb i Tyskland med att täta gasgeneratorerna (var ett problem i mexiko fabriken), vilket bara saktar ner nedbrytningen av krutet. Tror ni Transportstyrelsen är medveten om detta?

  5. #185
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Som jag ser det finns det två saker som gör att Saabar i Sverige klarar sig bättre än Honda i USA, dels är det temperaturen (NHTSA har delat upp USA i 4 olika riskzoner med olika förväntad degradering), dels har Saabs varianter sannolikt torkmedel vilket inte de där Hondabilarna i USA som varit värst utsatta har.

    Detta sagt, I USA så är dom fortfarande farliga... Det stora problemet är att svenska myndigheter tror att frivilliga rättningar löser allt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #186
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Som jag ser det finns det två saker som gör att Saabar i Sverige klarar sig bättre än Honda i USA, dels är det temperaturen (NHTSA har delat upp USA i 4 olika riskzoner med olika förväntad degradering), dels har Saabs varianter sannolikt torkmedel vilket inte de där Hondabilarna i USA som varit värst utsatta har.

    Detta sagt, I USA så är dom fortfarande farliga... Det stora problemet är att svenska myndigheter tror att frivilliga rättningar löser allt.
    Visst har vi delar av året hög luftfuktighet inne i våra bilar.
    Flera av mina bilar har rostat i detaljer inne i kupeen som en följd av långvarig luftfuktighet när snöslask smälter på tex plastmattorna.

    Men i EU är dödsolyckor väldigt mycket billigare än i USA.

    Låt säga att 0.1% av de 80k takata-saabarna krockar per år.
    Och att risken för "granat" vid krock är 1%.
    Då blir det 0.8 drabbade per år.
    Rimligtvis ökar risken med ålder och fortsatta fuktangrepp.

  7. #187
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det underliga med USAs s.k. "trafiksäkerhet" är att de har ca 6 ggr fler trafikdöda per capita än vad vi har i Sverige. Så jag inte är inte övertygad om att amerikanska myndigheter har bättre koll och vidtar effektivare åtgärder för att höja trafiksäkerheten än motsvarande svenska myndigheter. Även om de väsnas mer.

    Snarare talar den statistiken för att svenska myndigheter gör ett betydligt bättre jobb - och därför tror jag också de gör en mer korrekt bedömning om hur stor risken egentligen är med takata-airbags. Vi har ju såpass många takata-saabar på vägarna och såpass få trafikdöda (ca 200 per år, varav en majoritet beror på mänskliga faktorn och en mindre andel p.g.a. fallerande teknik) att myndigheterna hade märkt om takata-airbags hade varit ett återkommande problem med säg 0.8 fall per år.
    Senast redigerat av jellybear den 2023-02-14 klockan 11:08.

  8. #188
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Finns flera olika saker inblandade här.

    Det lär vara lägre risk i Sverige. Å andra sidan har amerikanska myndigheter analyserat airbags från skrotade, icke utlösta, airbags, och det var alarmerade stor andel (även om det var en väldigt liten andel av alla fall) som hade skador som vid provsprängning resulterade i katastrofala problem. Men även i de fall de verkligen splittras så är risken att träffad så man får en allvarlig skada inte så hög. Men å andra sidan kan det också finnas ett mörkertal eftersom airbagen normalt bara utlöses vid rejäla smällar, och det har i flera av de uppdagade fallet varit så att man ursprungligen inte misstänkt airbagen, och jag skulle nog gissa på att det letas olycksansvariga på ett helt annat sätt i USA än här.

    Den andra saken är att inte hålla biltillverkarna ansvariga sätter ett väldigt dåligt prejudikat för hur man hanterar hänsynslösa fuskare, för det var vad som skedde i Takata-fallet - flera ansvariga visste om problemet men brydde sig inte, och Autoliv påvisade f.ö. de bristerna för en mängd biltillverkare som också sket i problemet. Heder åt Volvo i det här fallet som faktiskt avstod från lite snabba pengar.

    Samma sak angående VW och dieselbilar, f.ö. - de var i praktiken också bara i USA de gick på pumpen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #189
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Som sagt, USA är en helt annan slags marknad och myndigheter har en helt annan möjlighet att peka med stora handen och bestämma saker. Marknaden är för stor helt enkelt. Anser amerikanska myndigheter att det kanske föreligger en felaktighet i nåt för att en människa dog så har de möjlighet att göra såhär. Finns liksom ingen tillverkare som har råd att förlora usa som marknad så de får bara rätta sig efter saker och ting.

  10. #190
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Absolut, självklart ska tillverkare av en produkt stå till svars för säkerheten på produkten, där är myndigheterna i USA med rätta lite petigare.

    Det jag menar är att det (bevisligen, med tanke på hur många trafikdöda de har i USA) inte räcker för att ordna ett säkert samhälle - tillverkaransvaret är bara en liten puck i det totala säkerhetsarbetet och andra säkerhetsaspekter (kvalitet på utbildningarna, skick på fordonen, förlåtande trafikmiljöer, trafikantbeteende - t.ex. rattfylla och bältesanvändning, ... ) är man dålig på i USA. Och då vill jag ifrågasätta huruvida det är värt att lägga de begränsade resurser myndigheterna har på att jaga tillverkare för varenda lilla småsak medan man uppenbart sk*ter i resten.

    Jag vill gärna tro att svenska myndigheter hade agerat på takata-airbags om de hade utgjort någon nämnvärd fara, men att man bedömt att ansträngningen (=mängden skattepengar) att göra något åt det överskrider nyttan och att man istället kan rädda fler liv i trafiken genom att lägga samma pengar på andra trafiksäkerhetshöjande åtgärder.

  11. #191
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast grejen är ju att myndigheter driver igenom sånt här även om det inte är nå fel på grejerna......Det kan ju som sagt räcka att de hittar en eller ett par felaktigheter i enstaka produkter för att processen ska sättas igång. Skulle man räkna ut sannolikheten för att många fler skulle drabbas av samma grej så är den så försvinnande liten att den inte ens är mätbar. Det är många ggr inte ens försvarbart men myndigheterna därborta kan driva igenom precis vad som helst. Det finns ju andra fall där det har varit helt absurt. Något har lossnat och fallit ner mot heta delar och bilen fattat eld. I just det fallet kanske det berodde på en saknad klamma och det blev som det blev men de kan ju hitta på nåt som att delen är felkonstruerad och ni måste göra om helt, dra en annan väg, gör en ny del . Och tillverkaren kan inte göra ett skit.....Samma resonemang går ju igen i mycket. Husqvarna vart väl stämda för att de uttryckligen inte hade med i instruktionen att man inte får såga sig i benen med motorsågen. Lika korkat det typ.......

  12. #192
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jo, "sila mygg och svälja kameler" är väl uttrycket som passar i sammanhanget. Och jag tror att takata-airbagproblematiken i våra saabar är en mycket liten mygga.

  13. #193
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Men man måste skilja på att någon gör ett misstag och sådana som berått mod skiter i att man medvetet kränger livsfarliga produkter för att tjäna pengar.

    I Takata-fallet föreligger det senare, och att driva dem till konkurs ser jag inget som helst problem med, de förtjänade inte att leva vidare.

    Det finns också folk på resp bilföretag som rimligen känt till sakerna tillstånd. Gradvis sedan runt 2005 måste det varit allt mer uppenbart vad som pågick på Takata. Det är i stort sett bara Volvo som gjorde det rätta, när Autoliv demonstrerat problemen. Och de är inte begränsade till att man kan spränga metalldelar, även om inte det inträffar så kan explosionen gå snett så att airbagen river sönder påsen så man inte får någon skyddseffekt.

    Så att agera på det är viktigt, inte nödvändigtvis av trafiksäkerhetssynpunkt men för att upprätthålla ett rättssamhälle. Det får inte löna sig att fuska.

    Och därför är det underkänt hur man hanterat dieselgate.

    ---

    Sedan kan man värdera risken för enskilda bilar och riskerna i Sverige med Saabarna. Om man tittar på NTHSAs zoner så kan man ju dra slutsatsen att riskerna är betydligt mindre i Sverige än i södra USA. Skulle dock starkt rekommendera att undvika de Honda-modeller som hade de krockkuddarna som redan 2001 började explodera okontrollerat i USA.

    Och i fallet dieselgate så är ju riskerna för bilägarna dock rätt begränsade - men hur kul är det att biltillverkaren sålt dig en bil som ger många gånger mängden cancerframkallande föroreningar runt bilen än vad avgasreningen du betalat för skulle gett?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #194
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    https://www.vibilagare.se/opinion/kr...t-smaller-igen

    Här nämner det smått Saab.
    Finns inte Takata kvar som företag och har ett ansvar i det hela?

  15. #195
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Om jag förstått Wikipedia rätt så begärde de rekonstruktion 2017 och slutade med att inkråmet köptes av en Key Safety Systems.

    Ansvaret ligger på den som sålde bilen, och som jag förstått det så sålde GM bilarna i USA, inte Saab Automobile, till dess att Spyker tog över. Så i USA finns det bilar som GM är ansvariga för, men så är inte fallet i Sverige.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #196
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    GM var väl tillverkare av bilarna ?

  17. #197
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Skillnaden var att i USA var det inte dotterbolaget Saab Automobil som sålde bilarna, utan bolag som antagligen fortfarande ingår i GM-koncernen. USA-bilar har ju redan fått byten, men sannolikt till NOS Takata.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #198
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Det är ju synd att det inte finns något tillverkaransvar i bil branschen.

  19. #199
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det finns nu ytterligare en tillverkare av airbags som man ska hålla ögonen på, ARC: https://fortune.com/2023/05/12/recal...g-parts-nhtsa/

    De har ett helt annat problem än Takata, kanistrarna har svetsats på ett dåligt sätt, så att utloppet blivit blockerat så de sprängs på fel sätt, dvs. till skillnad från Takata så det är troligen fråga om undermålig kvalitetskontroll snarare än total hänsynslöshet i företagsledningen.

    ----

    Sedan finns det länkar till Takata i artikeln också https://www.nhtsa.gov/equipment/taka...mpletion-rates, och de flesta biltillverkare har bytt ut en överväldigande majoritet av sina Takar-airbaga, med ett stort undantag: GM.

    BMW har uppgraderat sina varningar om Takata airbags (bakom betalvägg, men man kan läsa inledningen om man blockerar javascript https://www.bloomberg.com/news/artic...fective-airbag):

    BMW Warns Owners ‘Do Not Drive’ 90,000 Cars Recalled Over Defective Airbag
    By Linda Lew
    May 5, 2023, 2:31 AM UTC
    From Hyperdrive

    BMW AG is the latest carmaker to upgrade its recall of vehicles with Takata airbags, telling owners to park the 90,000 affected sedans and SUVs until the defective equipment has been replaced.

    The “do not drive” alert follows similar orders from Honda Motor Co., Ford Motor Co. and others about the Takata Corp. airbags, which can explode if they are deployed after long-term exposure to high heat and humidity. The crisis triggered the largest recall in US history, affecting about 34 car brands. At least 25 deaths and more than 400 injuries in the US have been linked to the defect, according to the National Highway Traffic Safety Administration.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-25, 01:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •