Fick syn på den här länken via Saabs United, 110 000 st 9-3 och 9-5 2003-2011 drabbade av Takatas dåliga airbags. Någon som vet mer?
https://www.cars.com/articles/latest...byou3IkDmMd.99
Fick syn på den här länken via Saabs United, 110 000 st 9-3 och 9-5 2003-2011 drabbade av Takatas dåliga airbags. Någon som vet mer?
https://www.cars.com/articles/latest...byou3IkDmMd.99
Senast redigerat av Trekmeister den 2016-01-28 klockan 11:56.
Takata tillverkade airbags till 9-3SS 2006-2012 och 9-5 2006-2010. Vet inte vem som tillverkat för NG9-5.
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Tja, om nya finns att köpa så är det nog bara att köpa och byta ut(?)
Bilar tillverkade före konkurs under GMs era har väl GM ansvar för när det gäller saker som detta?
Eftersom ng9-5 är av intresse för mig googlade jag lite på Opel insignia, tänkte att ratten är trots allt väldigt lik. Verkar som om det är autoliv i motsvarande årsmodeller. Kan vara en indikation åt minstonde.
När jag läser om de här krockkuddarna så är det bara amerikanska rättsfall och myndigheter som nämns. Innebär detta att det bara är amerikanare som kommer få nya förarkuddar tro? Detta oavsett om det sitter Takata-kuddar i bilar värden över?
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Verkar vara följande på ng9-5, Autoliv!
https://www.bildelsbasen.se/?link=it...st_id=30535284
https://www.bildelsbasen.se/?link=it...st_id=28999776
(länkarna lär dö förr eller senare, men det det är två art.nr och båda står det Autoliv på)
Fast vad betyder det här? Har man en 06'as 9-3'a, kommer dom att återkalla den då och byta? Ska jag göra något?
ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad
Vilka är "dom"? Takata? GM? Orio?
Inte säkert att den frågan går att besvara efter konkursen och därför får man gräva själv... Jag hoppas att vi i den här tråden lyckas klura ut vilka bilar som kan beröras.
Någon med EPC som kan lista förekommande artikelnummer i olika årsmodeller? Sedan kan vi försöka fylla i tillverkare...
- - - Uppdaterad - - -
Airbags är obilliga så jag föredrar att få någon annan (takata i slutändan) att betala.
den kudden i 1:a länken 13284116 kostar 962:- plus moms mm.
den 2:ra 13284115 kostar 936:- plus moms mm.
9-3 -03 2,0 Cab.
9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''
verkar vara problem oavsett bilmärke hade vår bmw 03 a inne på verkstad före jul precis och fick airbag utbytt har dålig koll på vad för märke där men
säkerligen samma dock får man nog räkna med det kommer ta tid från det vi fick information av återkallelse till vi fick en tid på verkstad gick det 8 månader
9-5 2.0t 08 biopower
Eftersom tillverkaren enligt EU har ansvar i 10 år (har jag för mig det var) så är det ju GM som är ansvariga för att fixa till det här, för de som nu då måste byta. Orio har ju bra koll på vilka bilar som har felaktig Airbag så det handlar väl bara om att börja återkallelsen och fakturera GM (som fakturerar Takata). Skulle förvåna mig om de inte i detta nu sitter och planerar när/var/hur.
På detta ämne, finns det nåt lagligt sätt att sälja demonterade airbags? Jag känner inte till nåt, så som det är nu har jag ett par stycken väntandes på att antingen utlösas i ett sandtag eller lämnas in till polisens vapenamnesti
Detta att det skulle vara olagligt att sälja demonterade airbags, är det något du vet eller något du hört?
Det jag vet är att det finns en överenskommelse mellan fordonstillverkarna och bilskrotar att inte sälja dem för att det skulle vara olämplig ur säkerhetssynpunkt, speciella regler för att skicka mm, men varför skulle det vara olagligt, vad för lagstiftning skulle reglera det?
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag lämnade in en på den lokala återvinningsstationen. I efterhand känns det lite dumt då den hamnade i rummet med färg och brandfarligt material. Iofs så såg inte personalen att jag la dit den.
Idag skulle jag inte göra så!!!
ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad
Läst förut att de betraktas som sprängämnen. Gjorde ett snabbt googlesök nu på hantera demonterad airbag och fick fram pdf:er från myndigheten för samhällsskydd. Så nej, inget att bara skicka med posten verkar det som.
Hur går det med detta. Jag hade en halv tanke att byta ratt på min 2004a till en sportratt från 2006, men ska man ju byta airbag också, och i mitt fall kom airbagen "bort" i frakten. Men är det så att alla airbags av nya utförandet är takata så känns det obra att byta till sådan innan man vet var detta tar vägen...
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
Ingen som vet hur det gått med detta?
http://www.saabplanet.com/despite-ri...in-unrepaired/
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20