Sidan 9 av 9 FörstaFörsta ... 789
Resultat 161 till 180 av 180

Ämne: Airbag recalls drabbar även Saab?

  1. #161
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 851
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av dittrich Visa inlägg
    https://www.facebook.com/Saab/videos/10155639173826818/

    Är det bara pga klimatet de inte byter våra airbags?
    Eller e det något på g här också?
    Nån som har en bättre länk?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #162
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 210
    Medlem#
    5129
    Till mitt garage: Garaget

  3. #163
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Jag är en spekulant på en 9-5, tittade mest på 2004-2005 men började titta sen på 2006 och kände att en biopower-modell hade varit perfekt. Sen så upptäckte jag det här med Takata. Är det verkligen så att ingen har fått svar på om det sitter farliga airbags i 9-5 ? Om man söker runt lite så verkar det inte som om det har skett nån återkallning i Sverige alls och inte i Europa heller? Känns som om att det är troligt att det sitter såna i 2006+. Hur resonerar ni som kör dem?

  4. #164
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 650
    Medlem#
    8758
    Uppskattningsvis 20% av alla bilar tillverkade mellan 2005-2015 har Takata-airbagar, få av dem är återkallade i Europa. Alla Takata-airbags är mer eller mindre farliga. I USA är det en annan sak eftersom de har myndigheter med bit.

    Den enda större tillverkare som inte monterat Takata-airbags är Volvo.

    Hur resonerar du själv, om man tittar historiskt så är det totala antalet olyckor dock inte så stort - man kan se det som otur om man drabbas.
    Senast redigerat av Långmilare den 2019-09-09 klockan 21:26. Anledning: Rättat period, ska vara 2005-2015
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #165
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Justnu tror jag att jag vill helst undvika allt som har en sådan airbag. Speciellt en så gammal bil. Känns sådär med en airbag som kan vara felaktig.

  6. #166
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 650
    Medlem#
    8758
    Om du väljer en Saab tillverkad 2005 eller tidigare slipper du problemet.

    Det finns bilar av andra märken som bara har några år på nacken som har Takata, så att undvika Saab löser i sig inte ditt problem, du måste kolla upp respektive specifik bil också (en del tillverkare har kuddar från olika tillverkare parallellt). Volvo är enda säkra kortet.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #167
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Täby
    Inlägg
    2 731
    Medlem#
    6901
    Vad kostar en ny airbag att köpa? Funderar på att byta min på Cabben...
    Volvo V60 D3 AWD Automat -20


    Saab 9-3 Aero Cab -07

  8. #168
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 312
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Vad kostar en ny airbag att köpa? Funderar på att byta min på Cabben...
    7694kr

    ....

  9. #169
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 503
    Vad säger dom som jobbar på demonteringar där saabar krockat kraftigt, har airbags löst ut?
    Jag har sett ett misstänkt fall där bara passagerarairbagen löst ut men den bilen hade mer kollision på den sidan men jag fick en tankeställare.

  10. #170
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 677
    Medlem#
    6973
    Som lekman kan man inte dra några som helst slutsatser om airbagsystemets prestanda i förhållande till krockvåldet.

    Och enligt tidigare post i den här tråden så är väl problemet att de självantänder snarare än att funktionen uteblir vid krock?
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401760

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #171
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 528
    Faktum är att det senaste jag hört är att ja, SAABs airbag är tillverkade av Takata, men i en fabrik i Europa och har således inte problemet.
    Det får det dock att verka konstigt att de har en recall i USA på SAAB.
    Jag skall se om jag kan få något bättre svar från lite insiders.

    6 användare gillar detta inlägg



  12. #172
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om du väljer en Saab tillverkad 2005 eller tidigare slipper du problemet.

    Det finns bilar av andra märken som bara har några år på nacken som har Takata, så att undvika Saab löser i sig inte ditt problem, du måste kolla upp respektive specifik bil också (en del tillverkare har kuddar från olika tillverkare parallellt). Volvo är enda säkra kortet.
    Tack, ja, jag lyckades läsa mig till att fram till 2005 är bra. Dvs alla med den gamla 4-ekrade ratten. Hade bara varit så himla trevligt med en biopower.
    Det där med den europeiska fabriken är superintressant, man hade velat veta mer. Hur mkt bättre kan det ha varit? Sprängämnet de har använt är väl ändå samma? Dvs det är känsligt för fukt. Menar de då att det bara är känsligt vid montering i en fuktig miljö?

  13. #173
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    45
    Medlem#
    10430
    Citat Ursprungligen postat av TonyRata Visa inlägg
    Tack, ja, jag lyckades läsa mig till att fram till 2005 är bra. Dvs alla med den gamla 4-ekrade ratten. Hade bara varit så himla trevligt med en biopower.
    Det där med den europeiska fabriken är superintressant, man hade velat veta mer. Hur mkt bättre kan det ha varit? Sprängämnet de har använt är väl ändå samma? Dvs det är känsligt för fukt. Menar de då att det bara är känsligt vid montering i en fuktig miljö?
    Inga problem att köra med biopower program i '02-'05, Men antar att det är lägre skatten du vill åt. Tyvärr sitter det väl lilla turbon i biopower 06 frammåt? Så vill man byta till Aero turbon tar det tid innan man tjänar in på den lägre skatten.
    Slö törstig traktor S80 2.5FT BSR Aut -10
    Saab 9-5 Aero SC -02 st1 E85
    Saab 9-5 Aero SC -04

  14. #174
    2005 finns som biopower oxå, jag har tex en sån men alla var 2.0 motorer fram till 2007


    Angående känslighet mot fukt så kör jag 06 ratten på min 05a och airbagen rostar/oxiderar till bakifrån. Samma gällde min 08a när jag demonterade den airbagen

  15. #175
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 650
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av TonyRata Visa inlägg
    Det där med den europeiska fabriken är superintressant, man hade velat veta mer. Hur mkt bättre kan det ha varit? Sprängämnet de har använt är väl ändå samma? Dvs det är känsligt för fukt. Menar de då att det bara är känsligt vid montering i en fuktig miljö?
    Problemet med Takata var flera, men det mest centrala är att sprängmedlet inte var tillräckligt stabilt så det blir farligt med tiden av inträngande fukt (fukt som typiskt kommer från luftens fuktighet och pumpas in och ut av lufttrycksvariationer - ju fuktigare luft desto värre, men all luft innehåller fukt).

    Det gav två olika problem, dels att det kan gå av av sig själv, dels att det går av så snabbt att det sliter sönder sin metallbehållare och blir en splitterbomb - och det är den senare effekten som är farligast.

    Så länge europeisk tillverkade gasgeneratorer följer samma ritningar som de japanska fabrikerna får man samma problem eftersom det är ett konstruktionsproblem. Amerikanska myndigheter kräver 100% utbyte av Takatas med detta sprängmedel tillverkade airbags.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #176
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 044
    Medlem#
    3183
    Hur många har "felantänt" i Sverige? Statistik?
    Det borrde skrivas en hel del i pressen om det ifall det hände mer än en gång...
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  17. #177
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 528
    Var det inte så att det INTE var ett konstruktionsfel utan ett tillverkningsfel, så uppfattade jag det?

  18. #178
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    2005 finns som biopower oxå, jag har tex en sån men alla var 2.0 motorer fram till 2007


    Angående känslighet mot fukt så kör jag 06 ratten på min 05a och airbagen rostar/oxiderar till bakifrån. Samma gällde min 08a när jag demonterade den airbagen
    Det låter ju inte bra, då har de dåligt material i dem helt enkelt och det låter som om de är farliga om de löser ut.

    Tack ovan för fler svar. Jag har redan kollat upp att man kan köra biopower-steg på aero och 2.3t tex. Även fast biopower-modellerna verkar ha bra modifikationer för e85. Funkar ändå bra för de vanliga modellerna?? Som ni sa ovan, den lägre skatten hade varit bra såklart!

    Ska kika efter biopower från 2005, de är inte uppenbara på blocket, bytbil, osv? Ska kika en omgång till.
    Senast redigerat av TonyRata den 2019-09-11 klockan 19:26.

  19. #179
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 650
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Var det inte så att det INTE var ett konstruktionsfel utan ett tillverkningsfel, så uppfattade jag det?
    Det var flera fel, men det allvarligaste var konstruktionsfel/systemeringsfel (förutsättningarna för stabilt sprängämne ej uppfyllda under alla omständigheter).
    Dels kan de spontant tända, de kan explodera så våldsamt att det skickar ut metallfragment samt korrosionsproblem.

    TRW använde en period samma sprängmedel, men slutade med det eftersom det blev för dyrt med konstruktionen runt omkring om man skulle upprätthålla säkerheten. Och hela Takatas affärside byggde på att man skulle göra billigare krockkuddar och billigare sprängmedel var en viktig del av det.

    I Sverige kan man förvänta sig att det dröjer mycket längre innan problemen visar sig än i t.ex. Florida.

    På utbytta kuddar i södra USA så hade en mindre men mätbar andel skador (siffror finns bakåt i tråden) som gjorde att bedömdes som osäkra.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #180
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 264
    Medlem#
    3471
    Kan ju flika in att vår Toyota Auris från 2008 ska in på en ”recall” gällande passagerar-airbagen. Gasgeneratorn skall bytas ut heter det. Dessa bilar är monterade i Europa.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

Liknande ämnen

  1. rattar och airbags 2003-2006 9-3
    Av risig9000 i forum Utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-15, 01:41
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-25, 00:56
  3. airbags styrenhet??
    Av cooljb i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-29, 22:05
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 06:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •