Sidan 4 av 9 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 180

Ämne: Airbag recalls drabbar även Saab?

  1. #61
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 644
    Medlem#
    8758
    Grundorsaken är enligt NHTSA fuktproblem (http://www.consumerreports.org/cro/n...call/index.htm):

    NHTSA has determined the root cause of the problem: airbags that use ammonium nitrate-based propellent without a chemical drying agent. As postulated early on, environmental moisture, high temperatures, and age as associated with the defect that can improperly inflate the airbags and even send shrapnel into the occupant.
    Det räcker alltså inte med att bara koppla ur airbagen. Samt att problemen inte är beroende av ett mekaniskt utförande, utan resultat av brister i funktionsspecifikationen. Så det ligger nära till hands att misstänka att de flesta Takata-airbagar tillverkade sedan 2001 har mer eller mindre samma problem.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #62
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 043
    Medlem#
    3183
    Hur många dokumenterade fall av "misfire" på en airbag har vi i Sverige?
    Dvs hur orolig ska man vara att man kommer perforeras bakom ratten...
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  3. #63
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 644
    Medlem#
    8758
    Om man tittar statistiskt på vad som rapporteras från USA och antar att det är lika vanligt här borde det finnas några enstaka fall av skador, men troligen inget dödsfall.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #64
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 969
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Grundorsaken är enligt NHTSA fuktproblem (http://www.consumerreports.org/cro/n...call/index.htm):



    Det räcker alltså inte med att bara koppla ur airbagen. Samt att problemen inte är beroende av ett mekaniskt utförande, utan resultat av brister i funktionsspecifikationen. Så det ligger nära till hands att misstänka att de flesta Takata-airbagar tillverkade sedan 2001 har mer eller mindre samma problem.
    Återkallelsens äldsta modell (innan återkallelseuppdateringen) är BMW 328i från 2000 och det verkar sedan vara det mesta efter detta.

    http://www.safercar.gov/rs/takata/takatalist.html
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #65
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 528
    Men som sagt, våra SAABar fick ju inte Takata-skiten förrän 2006, innan dess var det Autoliv.

  6. #66
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Vet någon vad som ligger på hyllan som reservdel hos ORIO, dvs om man beställer en airbag till en Saab-modell som är "drabbad", får man då en likadan? Eftersom airbags har bytts ut för SAAB i USA/Canada så borde det ju betyda att det finns en ersättningskudde att få tag på, annat än Takata.

  7. #67
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 528
    Mycket svårt att säga. Vad jag har förstått från den amerikanska dokumentationen byts drabbade Takata-airbags ut mot nyare Takata-airbags utan felet. Dock var det vissa där man tidigt gick ut med återkallanden, som Honda, som nu får byta en andra gång efter att man verkligen lokaliserat felet. Surt för dem.

  8. #68
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 969
    Medlem#
    Dolt
    Återkallelsen är så stor att Takata inte själv hinner tillverka alla ersättningsairbags. Om jag förstått tidningsartiklar och folk på Autoliv rätt så kommer bland annat Autoliv få leverera airbags för att ersätta Takatas felaktiga. Även TRW och Daicel ska tillverka utbytesgasgeneratorer till Takata-airbags.
    Senast redigerat av mioh den 2016-05-31 klockan 15:32.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #69
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 644
    Medlem#
    8758
    Låter rimligt ur ett produktionsperspektiv, men vem betalar kalaset? Har Takata råd, eller åker bilfabrikanterna på smällen?
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #70
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 528
    Takata är ju ingen garagefirma direkt. Vad jag förstått så har de avsatt pengar för att lösa det. Man kan ju också tänka sig att ett företag i säkerhetsbranchen har bra försäkring mot sådana här missöden.

  11. #71
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 644
    Medlem#
    8758
    Med tanke på tidningsartiklarna som jag länkade tidigare ser ekonomin skakig ut för Takata. Och med tanke på vad man tvingats återkalla hittills så ser det ju ut att röra sig om airbags för långt över 10 miljarder SEK, inte orimligt om detta slutar långt över 100 miljarder SEK, och är man tvungen att köpa dessa från t.ex. Autoliv så rör det sig om riktiga pengar som måste fram. Det är nog inte orimligt att gissa att Takata har försäkringar som har beloppsbegränsningar som ligger lägre än vad detta kommer att kosta.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #72
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Vad jag har förstått finns globala krav på biltillverkare att ha försäkring som ska täcka ev återkallelser. Premien för detta tas sannolikt ut som en del av nybilspriset för köparen. Om samma gäller för underleverantörer vet jag inte men man kan väl anta att biltillverkarna ställer sådana krav på sina underleverantörer.
    -- 9-3 cab 2008 --

  13. #73
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Vet någon vad som ligger på hyllan som reservdel hos ORIO, dvs om man beställer en airbag till en Saab-modell som är "drabbad", får man då en likadan? Eftersom airbags har bytts ut för SAAB i USA/Canada så borde det ju betyda att det finns en ersättningskudde att få tag på, annat än Takata.
    Jag fick svar från Orio om detta. Det är samma modell (PSDI-5) som finns i deras lager. I min -08 sitter en märkt 2007. Den de hade på hyllan var märkt 2011.
    -- 9-3 cab 2008 --

  14. #74
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 961
    Har det hänt något? Någon som fått en ny kudde?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  15. #75
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 528
    Inte i Sverige. Jag kan säga som så att klubben tittar på det.

  16. #76
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 644
    Medlem#
    8758
    Här är en mycket lång artikel (som verkar kontinuerligt uppdateras) med det mesta om Takatas airbag. I USA verkar det luta åt att man kommer att förbjuda Takatas sprängmedel i Airbags, med resultat att i stort sett alla deras airbags 2001-2015 kommer att återkallas (f.n. är runt 50% under återkallelse), och blomberg tror att notan för Takata kan blir 24 miljarder dollar (detta är inte Takatas egna siffror):
    http://blog.caranddriver.com/massive...cted-vehicles/

    En alldeles speciellt intressant artikel handlar om skeendet runt bytet av Airbags i våra Saabar finns här, och man kan nog lungt påstå att om det inte vore för GM (inköpsavdelning) hade Saabarna aldrig fått Takata-airbagar. Autoliv dömde ut Takatas konstruktion redan på slutet av 90-talet som alldeles för riskabel, och enligt uppgift skickade ut direkta varningar till flera biltilverkarna om riskerna med det sprängmedel Takata använde. Att man inte sett problem med Takata-airbagar innan 2001 verkar ha att göra med att de i början av sin produktion (slutet av 90-talet) lyckades spränga sin fabrik och vart tvungna att köpa gasgeneratorer från andra tillverkare...

    http://www.nytimes.com/2016/08/27/bu...isis.html?_r=0

    Många tillverkare har deklarerat att de slutat köpa airbags från Takata. Det framgår också att Takata i kongessförhör inte kunnat lova att ersättningsairbagarna är Ok. Samt: "Of the 115,000 removed inflators that Takata has tested, 450 have ruptured." Detta är huvudsakligen från högriskområden, men 0,3% av de demonterande airbags som är potentiella dödsfällor är allt annat än Ok.

    Det är ett högst sannolikt scenario att Takata kommer att gå under och köpas upp, helt eller i delar.

    Om man tittar på NTHSAs återkallandeinformation ( http://www.safercar.gov/rs/takata/takata-explainer.html ) framgår att vi här i norden antagligen inte löper så stor risk pga lägre temperaturer och fuktighet. Vilket sannolikt betyder att vi kommer inte att få se några utbytes gasgeneratorer här inom närtid.

    Om jag hade haft en ng9-3 hade jag sneglat på att bygga om och byta till de äldre Autoliv-kuddarna.

    Edit: Just, det, det framgår att man, utöver förar och passagerarairbag, även hittat problem även med Takatas sidoairbags - en Tiguan 2015 har drabbats: http://www.autonews.com/article/2015...irbag-incident
    Senast redigerat av Långmilare den 2016-10-02 klockan 14:13.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #77
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hej
    Jag kom att tänka på en sak.
    Cadillac Bls, som i stort sett är en 9-3 verkar ha autoliv airbags efter en snabb googling, stämmer detta så vore den en trevlig väg att lösa detta problem på.
    Någon som kan verifiera detta?
    Man kanske skulle kunna kolla med Orio om de är utbytbara sins emellan.
    Mvh Anders

  18. #78
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 644
    Medlem#
    8758
    Om man tittar på bildelsbasen så framgår att det är Takata:
    https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Ca...a/ID-31038704/
    Allt annat skulle vara rätt förvånande, eftersom det var Saab som utvecklade BLS.

    Dock är det en intressant aspekt, hur bemöts Cadillac BLS-ägarna av GM? (Det syns på bilderna att monteringsramen har ett SAAB artikelnummer)
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #79
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 528
    Det är otroligt att det stämmer. Jag har för mig att BLS har den nya ratten som kom 2006 (BLS kom väl 2006?) och i så fall är det Takata-aribagen.

    Klubben jobbar vidare med ärendet, jag har varit i kontakt med första instans och blivit hänvisad vidare.

  20. #80
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 644
    Medlem#
    8758
    Har någon koll på hur det ligger till med sidoairbagar/krockgardiner?
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. rattar och airbags 2003-2006 9-3
    Av risig9000 i forum Utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-15, 01:41
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-25, 00:56
  3. airbags styrenhet??
    Av cooljb i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-29, 22:05
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 06:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •