Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 76

Ämne: Lång tid att komma upp i motortemp?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    113

    Lång tid att komma upp i motortemp?

    Jag har ägt och kört min 9-3 i snart 6 år och lite andra bilar. Men jag tycker det tar fruktansvärt lång tid innan saaben kommer upp i normal kylvätsketemperatur.

    Ex jag har ca 800m hemifrån fram till en påfart till 90väg, sedan på 90vägen så tar det ca 4,5km så är tempmätarn i mitten nu när det är ca -2 ute.
    Åker jag mammas Polo eller jobbets Skoda så är jag uppe i normal temp efter 1/3 av sträckan.

    Jag har provat att bytt termostat samt lagt en pappskiva framför kylarn men ingen skillnad.
    OBS när mätarn väl står i mitten så ändras den ingenting och värmen är bra i bilen.

    Är det bara jag som tycker det tar lång tid? det har varit likadant i 6 år.
    MVH Per
    // 9-3 Aero -01

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339

    Re: Lång tid att komma upp i motortemp?

    Byt termostaten i bilen så blir de bättre.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    407

    Re: Lång tid att komma upp i motortemp?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Byt termostaten i bilen så blir de bättre.

    /F

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    494

    Re: Lång tid att komma upp i motortemp?

    Polo och skoda har väl oftast en "liten o klen" motor som får arbeta hårdare och därmed blir de varma snabbare.

    Bror min har en miata med en liten varvillig motor, den har man bra värme i kupen efter några km bara. Min 9-3 -99 tar det betydligt längre tid för.

    Enda lösningen som jag ser det är att du får köra som en biltjuv
    (\__/)
    (O.o )
    (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    113

    Re: Lång tid att komma upp i motortemp?

    Jag har som sagt provat att bytt termostat men ingen skillnad. Har kört ett antal andra bilar och kan bara inse att med Saab så ska det ta lång tid att komma upp i temp med.
    MVH Per
    // 9-3 Aero -01

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339

    Re: Lång tid att komma upp i motortemp?

    Citat Ursprungligen postat av Las Peras
    Jag har som sagt provat att bytt termostat men ingen skillnad. Har kört ett antal andra bilar och kan bara inse att med Saab så ska det ta lång tid att komma upp i temp med.
    Satt du den rätt då??
    Jag har upplevt att T7 motorerna är snabbare upp i motor temp än va T5 motorerna så ja undrar va du menar.

    Byt till en bättre termostat.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    113

    Re: Lång tid att komma upp i motortemp?

    Ja jag har satt den rätt, bytte sedan tillbaka till original efter ett tag. Ingen skillnad och det har som sagt varit så under hela tiden jag ägt bilen.
    MVH Per
    // 9-3 Aero -01

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339

    Re: Lång tid att komma upp i motortemp?

    Hur kommer värmen i bilen?
    Tycker de är märkligt de ska ta sån tid.
    men kanske är nått mer som strular.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    113

    Re: Lång tid att komma upp i motortemp?

    Motortempmätarn går sakta upp till mitten och självklart går det saktare ju kallare det är ute. Men den håller sig alltid i normaltemp när den väl kommit dit och värmen i bilen är bra.
    Det är nu när det blir vinter man tycker det är ett problem.
    Jag jämför med min gamla bmw, svärfars v70, mammas Polo, brors Zafira, jobbets vw transporter och skoda praktik. Dom sista två är dieslar.
    MVH Per
    // 9-3 Aero -01

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    66

    Re: Lång tid att komma upp i motortemp?

    Jag själv har bytt termostat på min också till 88graders orginal var 82 grader men tyvärr så gjorde det ingen skillnad alls. Det tar lika lång tid om inte något längre just nu.
    Jag vet inte heller varför saab motorerna från 9-3ss 03 och framåt är så sega att komma upp i temperatur.
    Jag själv stänger av kupe fläkten helt och då tar det ca 8 min när nålen kommer till mitten. Annars tar det 13-15 min om auto är intryckt

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    113

    Re: Lång tid att komma upp i motortemp?

    Jag har en og 9-3 från 01, men då vet jag iaf att det finns fler än jag som funderar.
    MVH Per
    // 9-3 Aero -01

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 238

    Re: Lång tid att komma upp i motortemp?

    Citat Ursprungligen postat av 9-3SC
    Jag själv har bytt termostat på min också till 88graders orginal var 82 grader men tyvärr så gjorde det ingen skillnad alls. Det tar lika lång tid om inte något längre just nu.
    Om du inte får upp tempen i 82grader tillräckligt snabbt, hjälper det inte att byta till en 88graders termostat. Arbetstemperaturen höjs visserligen.

    Är det fel på termostaten så den är öppen, hjälper det så klart att byta. Kollas enkelt med handen på kylaren. Får den varmvatten innan motorn är uppe i normal temp läcker termostaten. = Byt!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13

    Re: Lång tid att komma upp i motortemp?

    Är den chippad ?

    Jag märkte i min bil, en ng900 att den blev segare på att komma upp i temp sen jag satte i en steg 1 box.
    Saab 900 SE 2,0t -94 BSR steg 1
    Saab 9000 CSE 2,3t -96 [Såld]

  14. #14

    Re: Lång tid att komma upp i motortemp?

    Äger en og9-3 med en utbytesbox från maptun samt en 2,3T b235r motor från en 9-5, min kommer upp i temp efter endast några km.

    Samåker till jobbet, och har ca 5 km till utgångsplatsen och då är min kupé uppvärmd. Hastgheten på denna sträcka är 60 km/h.

  15. #15

    Re: Lång tid att komma upp i motortemp?

    Samma här, tar otroligt lång tid att nå arbetstemp, och är det kallt ute så tar det ju längre tid, Är väl kanske så att kylsystemet är överdimensionerat och kyler så pass att det tar så lång tid!
    Mvh

  16. #16
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 238

    Re: Lång tid att komma upp i motortemp?

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Samma här, tar otroligt lång tid att nå arbetstemp, och är det kallt ute så tar det ju längre tid, Är väl kanske så att kylsystemet är överdimensionerat och kyler så pass att det tar så lång tid!
    Mvh
    Som sagt. Tar det "otroligt lång tid" bör du kolla termostaten. Kylsystemet kyler först efter att arbetstemp är uppnådd. Om det inte läcker varmvatten till kylaren via en defekt termostat alltså.

    Kollas enkelt med handen på kylaren. Får den varmvatten innan motorn är uppe i normal temp läcker termostaten. = Byt!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bredared/Borås
    Inlägg
    1 188

    Re: Lång tid att komma upp i motortemp?

    Reagerade på svärmors 9-3-08:a va seg upp i temp, testade att byta termostat, ingen skillnad..
    Värmen kommer väl hyffsat fort.

  18. #18
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 238

    Re: Lång tid att komma upp i motortemp?

    Citat Ursprungligen postat av Micke S
    Reagerade på svärmors 9-3-08:a va seg upp i temp, testade att byta termostat, ingen skillnad..
    Värmen kommer väl hyffsat fort.
    Jo det kan väl upplevas som väldigt långsamt om man fryser och är trött. Det tycker nog alla som sitter och fryser i bilen oavsett hur snabbt värmen kommer. Det finns nog många åsikter om vad som är fort och långsamt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    974

    Re: Lång tid att komma upp i motortemp?

    Men mätaren går väl att kalibrera med tech 2, sedan är det väl så att det kanske är innetempgivaren som spökar eller ACC:n om du upplever att tempen i kupen tar lång tid?

    jag kör med open sid, och när min precis lämnat det blåa fältet på tempmätaren så har jag en 60g i kylvätsketemperatur, sedan är resterande sträcka typ 25g till normalt! Jag behöver på min höjd 1km innan den börjar damma på varmluft och
    då kan jag referera med resan från i morse med en utomhustemperatur på -12g

    (jag har acc:n på 23g och en termostat på 88g från mekonomen om jag inte missminner mig!)

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  20. #20

    Re: Lång tid att komma upp i motortemp?

    Hej! jag har precis samma fel som du skrev i den här tråden, hittade du nått fel på din bil?

Liknande ämnen

  1. Onormalt hög motortemp OG9-5 B2x5
    Av Leo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2023-08-20, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •