Amatörkommentar:
När det är så olika slitna lagerbanor skulle jag inte tveka alls.
Mycket är ju redan nerplockat och att då inte byta det man ser är slitet tycker jag känns helt fel.
Byt vev och lager!
Amatörkommentar:
När det är så olika slitna lagerbanor skulle jag inte tveka alls.
Mycket är ju redan nerplockat och att då inte byta det man ser är slitet tycker jag känns helt fel.
Byt vev och lager!
Kollar man noga är det lager rester kvar på veven precis innan den går över till övre lagerbanan.
Fast för att byta vev m.m behöver cell motorn lyftas ur? Kan knappast jämföras med att plocka bort sump å lite lager?
vart handlar man en fräsch vevaxel?
Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
9-5 2,3t EX59 T5 botten.
9-5 02 R.I.P
Ingen i Växjö området med kompetens nog att komma å titta en sväng?!?
Hej, av tidigare bilder som länkats och kommenterats kring så är det tydliga tecken på materialöverföring. Antingen så kan du putsa bort det med saltsyra eller annat lämpligt kemiskt för att ta ställning till skicket under ytan. Personligen skulle ja byta den där veven utan att fortsätta fundera på andra lösningar. En vev hittar du i regel på skroten men om det är bristvara skulle ja ringa runt till Sabbverkstäder som kanske har en skrotat motor står som man kan plocka delar från, det är väl en vanlig b235 vev? Ja kollade med gubben hemma och han hade ingen tyvärr.
ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad
Är det en komplett motor? Hur mycket ingår? Skick?
Är bilen i övrigt värd att lägga 25000:- på? Det är ju inte så att bilen ökar i värde med motsvarande.
Som jämförelse kostar en spritt ny B235E 29995:- fast då utan montering, turbo mm
Eller en hel fin bil av samma årsmodell som din för 35000:-
eller kika själv
Det är ju bra att begrunda om du skall slutföra jobbet eller satsa på något annat, det blir ju till att sitta länge med smörkniven och pilla ur mynten ur spargrisen.
Näe, den är inte till salu
WTF.JPG
Senast redigerat av HeRmAN den 2016-01-28 klockan 21:56.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Bilen är juben full Hirsch med 19000 mil och redan lagt 10000 på rostlagning och lack.
Tycker helt klart den är värd att laga upp, lämna iväg för motor byte är ej aktuellt.
25000 var ett ca pris för att bygga en t5 motor från grunden och mina detaljer tunt om.
Trött på t7 skiten nu, kanske dags att döpa om och flytta tråd till projekt.
Dock dröjjer det nog några veckor innan renovering drar igång.
För nu förmodar jag nästan att vi konstaterat vevras?!?!
Mailat Saab åf ibstan för utlåtande förhoppningsvis imorgon.
Egentligen är väl ett block med senaste vevhusventilationen med T5 eller smidda kolvar en bra väg att gå.
I mina ögon är just den gamla bristfälliga vevhusventilationen och kolvarna/ringar den svaga punkten.
T5 kammar är dock lite vassare än T7 så det kan vara trevligt.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
25000? Jag köpte loss en t5 motor till min farsa för 6500.
Bygg en motor själv.
T5 kolvar kostar 199kr st på sp nya. 800kr för kolvringar.
Veven köper du loss på skroten.
Svarvning kan alla firmor göra. Nordic tuning gör det för 1000 kr..
Jag gav polaren 5 lök när han skulle hjälpa mig byta motorn.första gången
Idag har jag lyft 4 själv.
Tar en helg.
- - - Uppdaterad - - -
T5 botten heter det.
- - - Uppdaterad - - -
Jah tyckte 25 lät dyrt. Även om du får paketet utbytt.
6500 för komplett motor som du sedan rev?
Det är kolvarna som ska svarvas lite eller för att passa med t7 topp och packning?
ta bort 1.1mm från T5 kolv om du ska kombinera med T7 topp och T7 packning eller använd T5 packning osvarvat.
Köp en annan B235 i bra skick, hona och montera wössner kolvar (jag räknar 3000+5000+annat smått)
eller T5 block från lågmilad 9000 2,3 (4-6 tusen+annat smått)
Ta ur motorn skruva den i smådelar och undersök allt samt lämna in veven för uppmätning och ta nya beslut efter det
Hur som helst låt ekonomi styra eller se detta som en billig utbildning
25000 för en genomgången maskin med nya ringar och lager inklusive all montering, vätskor och kringutrustning är BILLIGT för att vara på verkstad. Man kan komma billigare undan om man gör det själv. Men för att vara pris från verkstan är det väldigt billigt.
En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.
Ja man får inte glömma att GDS priser och verkstad inte riktigt går att jämföra.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Tycker också det lät rimligt iom att dom bygger en t 5 motor med t7 topp från grund.
Passar ett vanligt 2,3 i block också eller är det endast turbo block?
Kontra begagnad t7 motor med 4000 mil för 10 000 så är kostnaden den samma lite drygt?
Tar dock mkt mkt mer tid att bygga en t5 motor
Det finns ingen "bra" steg för steg beskrivning för motorbyte på 9-5?
Av erfarenhet är jag inte alls imponerad av heynes böckerna då jag tycker dom komplicerar saker å ting.
Har ju bara erfarenhet av att byta og 900 motorer....
vi köpte en 500 km B204E årsmodell 2000 för 5000 kronor när vi gjorde vid 9-3 caben.
hos aukt firma på deras skrot.
så det behöver inte vara så dyrt att köpa loss en grundmotor.
bara block + innehåll och topp, inga insug osv.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Det kan även vara skador i ditt motorblock. Ramlagerläget kan ha skadats av värmen.
Tänkte att du kan ta det i beaktande om du mot förmodan planerar att behålla blocket och byta vev.
Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver