Du behöver en felkodsläsare med OBD2-kontakt. Har man t.ex. en Maptuner (från Maptun) kan man läsa ut felkoder och nolla de men det finns mer lättillgängliga och billiga alternativ på Clas Ohlson t.ex.
Sök på: OBD2 läsare på guugle
Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.
Kan man nolla felkoderna med de billigare alternativen?
hoppar in lite här, man lossar alltså lite grann på bultarna som sitter på turbon? Det första man ser innan kat/avgas "går" ner?
Det är två kattar på en 9-5a va? Enligt tidigare ägare så katalysator bytt och har för mig jag såg ett kvitto på kring 3', låter som bara den ena är bytt för dom är väl halvdyra?
SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02
Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.
Låt mig gissa: katalysator, dålig funktion. De kanske glömde att den andra lambda-sensorn skall sitta _efter_ kat?
Du där kan du vara något på spåren! I och med att originalkatten brann så svetsade de in en ny....i motorn. När jag kom för att hämta upp bilen var de precis i färde med att sätta lambdasonden "bakom motorn. Om det betyder att den sitter före katten kan det så komma felkoder? Gissar vilt här
Trionic 7 från typ 99-00 och senare har 2 lambda-sensorer: en precis efter turbon, före för-katten och en sensor efter huvud-katten. Den andra lambda-sensorn används för att kontrollera funktionen hos katalysatorerna.
Om det blir om aldrig den minsta läcka mellan lambda 1 och 2 så kommer det ge felmeddelande eftersom ejektorverkan gör att luft sugs in i avgassystemet. Jag hade exakt det felet när jag bytte till 3" en gång för länge sen.
Om man inte tänker sig för så kanske man glömmer att sätta den andra någonstans alls, eller sätter båda före katten och då blir det riktigt illa
Nja,inte alla. Min 2.0t MY00 har bara en
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Ja, nä, det finns undantag Men från 01 har garanterat alla 2 lambda och TS har ju en 2004a så det är ju en icke-fråga
Icke sa Nickel
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Visade sig vara slangen/slangarna till dumpventilen som hade gått sönder och som gjorde att motorlampan lös.
Och har en slang gått sönder pga. ålder är det klokt att se över alla, de 4mm vakuumslangarna tenderar att murkna och behöver bytas.
2m räcker till alla.
Arne Banan: Men då är alla dina problem lösta om jag tolkar dig rätt!?
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Med "Alla" syftade jag till problemen som gjorde att du skapade just denna tråden.
Slang kan man använda vanlig billig vakuumslang från macken, Mekonomen m.fl. men de brukar murkna på ett år eller två så köp hellre silikonslang så håller det mycket längre,
Finns lite varstans men bl.a. på DO88
och då silikonslang är lite halare än vanligt gummi glider den lättare, även av så det är bra att låsa den med små buntband, cable-tie, kattstrypare (kärt barn har många namn) speciellt på magnetventilen på torpedväggen som saknar fläns på nippeln.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |