Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Tips för ökad effekt T7 -01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -

    Tips för ökad effekt T7 -01

    Tjenare

    Nu efter man har kört bilen ett tag så börjar man bli sugen på lite mer hästar.
    Bilen är sedan tidigare steg 2:ad av Nordic så har alltså 260 hästar under huven.

    Det jag undrar är om man vill få ut mera effekt hur man skall gå tillväga?
    Har funderat på portning samt köpa ny downpipe så 3 tums hela vägen större spridare och ny turbo(Turbo tips uppskattas!).
    Posta gärna lite olika trådar om ämnet eller liknande då jag är i stort sett intresserad av allt som kan hjälpa mig samt andra.

    Är det kanske någon här som har jobbat lite med detta och har lite erfarenhet att dela med sig av så vore det kul att höra.

    Övrig info om bilen eller TL;DR:
    93 Aero -01
    Nordic steg 2
    Halvsats 3 tums
    Öppet luftfilter
    Resten är orginal

    Tackar så mycket!

    EDIT:

    Tackar för alla bra tips och jag kör lite uppföljning eftersom samt ytterliggare frågor.

    Det jag helst vill är att kunna köra bilen på 95 men vad som krävs för e85 samt vad som ändras när det gäller reg eller liknande (Om jag måste om-regga bilen eller liknande, som sagt helt okunnig när det gäller detta.)
    Jag har också haft tankar om jag skulle byta till en T5:a (Har denna t7:a samt en 2.0I ståendes) efter jag sålt bilarna, och vad i sånnafall det skulle innebära.
    Samt vilka modeller och årtal som t5 kom med (herr google var inte snäll..).

    Sedan kommer jag skriva lite under vad som måste inhandlas eller dylikt mest för att jag ska komma ihåg det :P men tänkte att det kunde vara intressant för någon annan som undrar.

    Kolvar: T5 eller smidda 90mm
    Stakar: -||-
    Spridare: 600+ (Beroende på effekt som bestäms, återkommer)
    Koppling: Spec Steg 2+
    Downpipe: 3-tum
    Bränslepump: Inte bestämt!
    Och sist men inte minst mappa om bilen E85/BF98.

    Återigen tackar så mycket för all feedback!

    EDIT 02/02-2016:

    Tjenare igen.

    Jag har fundrat lite och tänkt lite och jag har kommit fram till att eftersom jag kör T7:an dagligen så tror jag inte det är den som jag ska göra ett projekt av utan istället införskaffa en fräsh kropp och bygga ifrån det istället.
    Samtidigt då få tag i en T5:a eller hitta en saab med en trasig motor då jag endå ska bygga.

    Detta kommer då troligtvis bli senare då jag har 2 andra bilar att sälja innan för att få plats i garaget för detta projektet så det läggs tyvärr på hyllan tills det är gjort.
    Jag tänker dock ha kvar all info ovanför så att om någon behöver hjälp i framtiden kan kolla på tråden och se vart detta tog vägen.

    Tackar så mycket alla som har bidragit till tråden med era kunskaper då det kommer hjälpa mig!
    Senast redigerat av Stekpannan den 2016-02-02 klockan 10:06.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Hejsan.

    3" och t.ex Siemens Deka 875 plus en lite effektivare sopparna så plockar du strax över 300 häst med en kraftigt förbättrad vridkurva. Ett större aggregat typ 19t så någonstans mellan 350-380hk. Såvida du inte redan bytt kolvar så lever de mycket farligt redan vid 300hk. Ska du upp över det så rekommenderas minst T5 kolvar o stakar.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Ok så 875 spridare downpipe och 98 för 300+? men förutom kolvbyte så är väl mappning nödvändigt också?

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Mappning är alltid nödvändigt när man gör större förändringar i hårdvaran.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Jo det var det jag antog.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Citat Ursprungligen postat av Stekpannan Visa inlägg
    Ok så 875 spridare downpipe och 98 för 300+? men förutom kolvbyte så är väl mappning nödvändigt också?
    Jag hade kört på E85, din koppling kommer dock inte att tycka om vridet.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Har liknande setup men kör Siemens Deka 630 på bensin. (Dock 3 tum hela vägen)

    Mina spontana råd är att byta koppling och kolvar/stakar innan vidare effektutvecklande.

    Man bör inte stressa en T7:a med mer än detta i effekt utan att börja byta saker.

    Omvänt kan jag väl påstå följande: Går man INTE ÖVER detta så pallar dom. Har kört min i över 10 år. Sen handlar allt om förnuft.

    /Lufto

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062
    Min setup har du i följande inlägg: http://forum.saabturboclub.com/showt...på-nya-skivor

    Det står en massa dravel om annat men du kan nog luska ut vad som åtgärdats i motorrummet och dess anslutningar. Har förväntad 335hk på BF98 och 350hk på E85. Som föregående skribenter, ett måste är att fixa smidda kolvar eller de tidigare nämnda samt koppling för att det ska lira överhuvudtaget och inte rasa när du har det som roligast på vägen
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Uppdaterade tråden!

  10. #10
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Jag kan ju dra mitt recept då det är ganska snarlikt det Stekpannan siktar på.

    B205 med smidda Wössner
    TD04HL-15T #5, dvs originalsnurran
    B234i-kammar
    Siemens Deka 630 cc
    Viggenkoppling
    3" DP med 2,5" efter katt
    Henko 275 lph bränslepump
    Någon random modellanpassad Kina-IC i alu

    Med detta blev det strax över 330 hk och 460 Nm i motorn (298 whp) när den bänkades med E85/E75 (var ju nu på vintern så blandningen är väl lite oklar). Med denna setup behöver jag inte ens ladda på med mer än 1,2 bar vilket sparar på grejerna och ger en karaktär lite åt sugmotorhållet

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Echonator den 2016-02-01 klockan 23:33.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Sista uppdateringen. Se post #1
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-02 klockan 10:18. Anledning: Blev själv förvirrad om vad som menades när jag läste i Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Ökad termperatur 9-5 2004
    Av _Hydra_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-04-27, 22:02
  2. Saab 9-5 2.3t -07, Ökad bränsleförbrukning
    Av paef i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-09-30, 20:25
  3. Ökat grundladd = Ökad effekt?
    Av FormerMazda i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 01:12
  4. Ökad effekt med ventil!!
    Av bridgeman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-08-11, 21:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •