Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: köpråd annons: SAAB 9-5 Vector 2.3t Biopower

  1. #1

    köpråd annons: SAAB 9-5 Vector 2.3t Biopower

    Hej!

    Jag och min kära sambo behöver en kombi. Vi gillar saab sedan tidigare och vår budget är 35.000kr.
    Har blivit intresserad av denna annons: http://www.blocket.se/vi/64724291.htm


    Är det ett bra pris? Förstår att det är svårt utan att se bilen men generellt sett.

    Tack på förhand.

  2. #2
    Grundladd jonascdts avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    140
    Känns som lite väl mycke för en som gått såpass


    Värderingsutlåtande




    Bilpriser.se har värderat följande objekt enligt nedan, baserat på de uppgifter och den registreringsinformation som erhållits samt att fordonet är i fullgott skick.

    Köppris 24 400 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare.

    Privatpris 11 900 - 17 400 kr Uppskattat pris vid köp av privatperson.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 142
    Notera att det inte är en 2.3T utan en 2.3t (B235E) och det skiljer en del mellan dessa

    Varför skall den säljas efter bara 6månader skulle ju jag undra?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    11937
    Det finns ju ett oändligt antal trådar här på forumet om hur dåligt bilpriser.se är på värdering av äldre (=billigare) bilar, att de ofta visar ett på tok för lågt pris.

    Jag tror 35k är ett ganska normalt pris för en bil med den specen - antaget att allt är helt och funkar. Kanske går att pruta ner lite men inte mycket. Fast på en såpass långmilad bil är ju skicket avgörande, bilderna säger ju t.ex. inte hur bakvagnsupphängningen mår (svag punkt på og9-5 som märks av vid så långa mil om det inte bytts).

    Däremot är det besiktningsdags och nuvarande ägare har bara haft den i 6 månader.

    Det finns en matnyttig köpråd-för-9-5-tråd i FAQ, den rekommenderas varmt!

    Överlag är og9-5 väldigt mycket familjebil för pengarna - säker och förhållandevis pålitlig. Men för samma budget hade jag nog valt en 04-05 med lägre miltal.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det finns ju ett oändligt antal trådar här på forumet om hur dåligt bilpriser.se är på värdering av äldre (=billigare) bilar, att de ofta visar ett på tok för lågt pris.

    Jag tror 35k är ett ganska normalt pris för en bil med den specen - antaget att allt är helt och funkar. Kanske går att pruta ner lite men inte mycket. Fast på en såpass långmilad bil är ju skicket avgörande, bilderna säger ju t.ex. inte hur bakvagnsupphängningen mår (svag punkt på og9-5 som märks av vid så långa mil om det inte bytts).

    Däremot är det besiktningsdags och nuvarande ägare har bara haft den i 6 månader.

    Det finns en matnyttig köpråd-för-9-5-tråd i FAQ, den rekommenderas varmt!

    Överlag är og9-5 väldigt mycket familjebil för pengarna - säker och förhållandevis pålitlig. Men för samma budget hade jag nog valt en 04-05 med lägre miltal.
    Tack för alla svar! Uppskattas Tycker det är svårt att värdera bilarna. Tittar på äldre exemplar också nu, vi ska gifta oss och har gärna pengar över till bröllopet.
    Denna kom upp idag och är till salu i närheten av där vi bor, vad tror ni expert om den?

    https://www.blocket.se/vi/65035052.htm

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av sunkmunk Visa inlägg
    Denna kom upp idag och är till salu i närheten av där vi bor, vad tror ni expert om den?

    https://www.blocket.se/vi/65035052.htm
    Egentligen samma sak där - hur är den i verkligheten? På pappret är det en ganska rimlig prislapp och en förhållandevis välutrustad bil - men alla bilar med den åldern och miltalet är ju lite av en lottsedel och måste så klart granskas i sömmarna för att avgöra om prislappen är rätt. Kolla som sagt FAQ-tråden för tips om vad man bör kolla på innan köp. Några snabba konstateranden:
    - Det är besiktningsdags (feb-juni)
    - Varför nämna ett 6 år gammalt tändkassettbyte (i synnerhet när nuvarande ägare bara haft bilen i två år)?
    - Rost på hundbenen
    - Kromlist kring mittengrillen saknas

    Själv skulle jag personligen av rena säkerhetsskäl inte välja en bil utan ESP. Det blev standard på 9-5 fr.o.m. 2005 men fanns som tillval fr.o.m. 2002.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Egentligen samma sak där - hur är den i verkligheten? På pappret är det en ganska rimlig prislapp och en förhållandevis välutrustad bil - men alla bilar med den åldern och miltalet är ju lite av en lottsedel och måste så klart granskas i sömmarna för att avgöra om prislappen är rätt. Kolla som sagt FAQ-tråden för tips om vad man bör kolla på innan köp. Några snabba konstateranden:
    - Det är besiktningsdags (feb-juni)
    - Varför nämna ett 6 år gammalt tändkassettbyte (i synnerhet när nuvarande ägare bara haft bilen i två år)?
    - Rost på hundbenen
    - Kromlist kring mittengrillen saknas

    Själv skulle jag personligen av rena säkerhetsskäl inte välja en bil utan ESP. Det blev standard på 9-5 fr.o.m. 2005 men fanns som tillval fr.o.m. 2002.
    Tack! Tror den har ESP. Hur noga ska man vara med hundbenen? Verkar finnas på alla... när ska man backa och när är det OK? Tack för alla svar hittills!

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    11937
    Hundbensrost (liksom rost på bakluckan) är vanliga typfel på og9-5. Främst av estetisk karaktär och i 20k-prisklassen är det nog mycket svårt att hitta ett ex utan den rosten. Hur mycket kan dock hinta om hur hårt liv bilen levt.

    Om ESP finns hittar du en knapp där det står "ESP" på i kupén. Många blandar ihop antisladd (ESP) med antispinn (TCS) som inte ökar säkerheten på något sätt - så kolla med egna ögon.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    TCS VS ESP
    Nu när jag vet skillnaden mellan de båda, skulle jag ALDRIG välja en SAAB med TCS!
    Min förra hade TCS och den funktionen hindrade mig varje gång den "gick in".
    Nu har jag ESP och den hjälper mig i vardagskörningen. När/Om jag vill leka så kopplar jag ur den.
    TCS'en kopplade jag Alltid ur. Enl mig, ett försäljningsargument som var skit.
    Köp inte en SAAB med ESP om du tror att det är ngt bra!!

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    749
    Gnäll inte onödigtvis på TCS då detta system är urkopplningsbart. Du bör ha en knapp för det.

    Det är lite kul att stressa systemet. Jag tycker det funkar väldigt bra.

    /Lufto

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 478
    Håller helt med! TCS funkar väldigt bra. Vi har vår infart i en backe och infarten lutar uppåt. När det är halt så driver en bil utan TCS bara på ett hjul, det som spinner. En bil med TCS driver på två hjul och fördelar kraften dit den gör mest nytta. Tvåhjulsdrift är dubbelt så bra som enhjulsdrift. Jag upplever skillnaden varje gång det är halt och jag ska ta mig in. ESP fungerar också väldigt bra.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    749
    Nja TCarlsson...tror du fått lite om bakfoten här.

    Våra Saab:ar har varken diffbroms eller diffspärr.

    TCS är "traction control system". Det är en finess för att individuell-bromsa hjul i en sladdsituation. TCS har ingen med diff-funktion att göra. Det är helt enkelt en smart bromskontrollfunktion.

    Sen kan den ju tolkas så. Edit: Som alla vet kommer en konventionell differential driva där det går lättast....endast.
    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2016-02-01 klockan 21:40.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    665
    Medlem#
    7641
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Nja TCarlsson...tror du fått lite om bakfoten här.

    Våra Saab:ar har varken diffbroms eller diffspärr.

    TCS är "traction control system". Det är en finess för att individuell-bromsa hjul i en sladdsituation. TCS har ingen med diff-funktion att göra. Det är helt enkelt en smart bromskontrollfunktion.

    Nix det är du som fått det om bakfoten.
    TCS är ett system som hindrar drivhjulen från att slira vid halt väglag men minskar även risken för sladd.


    Sen kan den ju tolkas så. Edit: Som alla vet kommer en konventionell differential driva där det går lättast....endast.
    /Lufto
    Nix det är du som fått det om bakfoten.
    TCS är ett system som hindrar drivhjulen från att slira vid halt väglag men minskar även risken för sladd.

    2 användare gillar detta inlägg


    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 478
    Nej, jag har inte alls fått det om bakfoten, jag citerar instruktionsboken (9-3 2005) på sidan 172: "Vid start och acceleration där drivhjulen har olika underlag fungerar systemet som en elektronisk differentialspärr, vilket innebär att systemet ser till att båda framhjulen snurrar lika fort. " Det var bara en lösryckt mening, finns mer där, läs själv!

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Nja TCarlsson...tror du fått lite om bakfoten här.
    En standarddifferential (a.k.a. öppen differential), som återfinns den stora majoriteten av tvåhjulsdrivna bilar inklusive saab, fördelar en mekanisk rotationskraftkälla (motor) till två mottagare (hjulen). Vid olika belastning på hjulen hamnar kraften på det hjul med minst motstånd, alltså det som spinner.

    TCS är bara en bromsfunktion som bromsar det hjul som spinner, det för inte aktivt över kraften till det stillastående hjulet. Däremot blir en viss indirekt effekt eftersom när det blir mer lika motstånd mellan de två hjulen så drivs det inte bara på det ena - därför säljs antispinn (TCS) oftast in som en slags elektronisk diffbroms även om det mesta av motorns effekt bromsas bort och den dessutom har en fördröjning/seghet p.g.a. elektroniken.

    Det hjälper en smula när man sitter fast i halt motförslut, men det går såklart inte att jämföra med en riktig mekanisk diffbroms eller diffspärr. En sådan har en mekanisk koppling mellan båda drivaxlarna som ommöjliggör att hjulen snurrar med olika hastigheter (diffspärr) eller för stor skillnad i hastighet (diffbroms) och den kopplingen är helt utan fördröjning till skillnad från elektroniska system à la TCS. Får man spinn med diffspärr är det på alla drivhjul samtidigt eller inget hjul alls.

    Kolla burnout-filmer på youtube. Grabbarna som får ett hjulspår har klassisk (öppen) differential, de som får två hjulspår har diffbroms eller diffspärr.

    Och här kommer också anledningen till varför fyrhjulsdrivna bilar sällan kör fast: Hade de haft en öppen differential, hade de stått och spunnit (med ett hjul) så fort det är mindre motstånd på ett hjul av fyra - vilket sker oftare än en tvåhjulsdriven bil. Alltså har alla fyrhjulsdrivna bilar diffbroms! Det är diffbromsen - snarare än antalet drivhjul - som är den stora förklaringen till fyrhjulsdrivna bilars överlägsenhet i framkomlighet.

    Personligen skulle jag vilja ha en tvåhjulsdriven bil med diffbroms - billigare, lättare och bränslesnålare men med nästan samma framkomlighet än en fyrhjulsdriven. Tyvärr är det ytterst få tvåhjulsdrivna bilar som har det ens som tillval (det är främst sportbilar och liknande där man inte vill spinna loss på torr asfalt) och att eftermontera själv är dyrt.

    Men för att återvända till TS köprådsfråga: Som du ser av den här diskussionen har TCS (=antispinn) inget med säkerhet att göra, det är bara en feature som ger dig marginellt mindre risk att fastna i en isig uppförsbacke. ESP (=antisladd) är en helt annan sak aktivt parerar när bilen får sladd och håller dig på vägbanan - det är ett bra sätt att slippa hamna under mötande lastbil om du får sladd på en hal landsväg. Enligt forskning minskar ESP antalet bilolyckor som inträffar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av sunkmunk Visa inlägg
    Tack för alla svar! Uppskattas Tycker det är svårt att värdera bilarna. Tittar på äldre exemplar också nu, vi ska gifta oss och har gärna pengar över till bröllopet.
    Denna kom upp idag och är till salu i närheten av där vi bor, vad tror ni expert om den?

    https://www.blocket.se/vi/65035052.htm
    Annons borttagen - har du shoppat bil?
    Senast redigerat av jellybear den 2016-02-01 klockan 22:42.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    "Vid start och acceleration där drivhjulen har olika underlag fungerar systemet som en elektronisk differentialspärr, vilket innebär att systemet ser till att båda framhjulen snurrar lika fort. " Det var bara en lösryckt mening, finns mer där, läs själv!
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    därför säljs antispinn (TCS) oftast in som en slags elektronisk diffbroms
    Just precis det jag försökte säga. Man vill få det att låta som att funktionen är snarlik! Men skillnaden är stor. Provkör en bil med diffbroms/diffspärr så kommer du förstå.

    Tänk efter själv - trycker du plattan mattan på halt underlag på din TCS-bil, vad händer? Förutom att gaspådraget lättas så går TCSen in med ett pulserande - den bromsar, släpper, bromsar, släpper o.s.v. Står du utanför och tittar på hjulet ser du hur det spinner, bromsas, spinner, bromsas o.s.v. Eftersom det är ett elektroniskt system måste den göra så för att hitta när hjulet tappar fäste. Visst, i medeltal över tid kanske båda hjulen snurrar i samma hastighet. Just pulserandet (hur snabbt pulserandet är avgörs av hur snabbt elektroniken fattar att hjulet spinner eller ej) gör att hjulen inte alls snurrar i exakt samma hastighet som instruktionsboken försöker påskina.

    En mekanisk diffbroms/diffspärr bara fläskar på med samma varvtal på båda hjulen hela tiden. Självklart går det bättre upp för en hal backe eller vid rödljusracing än ett elektroniskt system som bromsar.
    Senast redigerat av jellybear den 2016-02-01 klockan 23:03.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    665
    Medlem#
    7641
    Det hamnade fel, var riktat till Lufto
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue Visa inlägg
    Det hamnade fel, var riktat till Lufto
    .....och som folk får för sig är ett differentialbromssytem. Vilket det skulle kunna liknas vid under vissa omständigheter. Riktig differentialbroms är riktig differentialbroms. BMW hade det tidigt.

    Edit: Tycker faktiskt JellyBear verkar ha stor insikt i detta.
    Edit x2: Roligaste diffspärren var nog på TGB13 i Lumpen .....alla är givetvis lika, men denna köttade vi i, vid olämpliga tillfällen. Den höll. Jag tänker sällan eller aldrig snacka skit om Volvo därför, (Stackars Staten.).

    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2016-02-06 klockan 18:44.

Liknande ämnen

  1. Köpråd Saab 9-5 biopower vector -08
    Av nexius i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-26, 21:49
  2. Köpråd Saab 9-5 2.3t Biopower Vector Kombi -07
    Av Miolja i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-02, 22:52
  3. Köpråd Saab 9-3 Vector 2.0t biopower -08
    Av Donv i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-02, 12:05
  4. Köpråd: Saab 9-3 2,0T Vector 2008 Biopower
    Av jewhan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-01, 09:55
  5. köpråd akut! Saab 9-5 2.0t Vector Biopower -06 / -07
    Av tehfiskk i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-08-08, 20:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •