Hallå!

Jag äger en Saab 9-3 S 2.0T Polar, årsmodell 2003. Köpte den nyligen begagnad, har endast gått 15000 och har hittills fungerat bra dessa månader jag har haft den. Nyligen har dock problem börjat uppstå.

Det började en morgon påväg till skolan, då bilen bara dör när jag saktar in för en rondell. Lyckades snabbt starta den igen och tog mig till skolan, påväg hem lägger den av igen när jag ska stanna och rulla in vid lägenheten hemma. Bestämmer mig för att ta den till verkstaden i min hemstad (4,5 mil bort), dom har alltid varit bra och hjälpsamma, så jag åker hem med den samma dag, varav den fortsätter lägga av när jag saktar in till rondeller och dylikt. Lyckas ta mig hem och lämnar in den på service. Efter att ha pluggat in datorn ser dom att det är luftmängdsmätaren som är fel. De hittar en begagnad i bra skick (sa dom), utbytet gick snabbt och jag kunde hämta bilen efter ett par dagar. Mekanikern sa att datorn inte visade några fel när jag hämtade den.

Det verkar dock inte ha hjälpt så mycket, utan den la av påväg hem igen när jag skulle stanna vid en stoppskylt, och den fortsätter att lägga av vid olika tillfällen då jag behöver sakta in eller stanna, så nu har jag lämnat av bilen hemma hos föräldrarna igen och är klyven på vad jag ska göra. Ringde genast mekanikern och han hade ingen aning vad som kan vara fel den här gången. Han nämnde något med att tomgångsmotorn kan spöka. Han bad mig lämna in bilen igen för att fortsätta felsöka efter problemet.


Någon trogen 9-3 vän som känner igen sig vid dessa problem? Vad kan vara fel?

Jag funderar på att ta den till en annan verkstad, men tänkte först kolla här om det är något man kan prova hemma först.

Mvh N