Om jag byter hela fjäderbenen bak på en bil, i detta fallet 9-5a 2002:a med b235e. Behöver den en hjulinställning då?
Om jag byter hela fjäderbenen bak på en bil, i detta fallet 9-5a 2002:a med b235e. Behöver den en hjulinställning då?
SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue
Hej! Oftast ej.
Är den bra innan bytet så blir nog tillräckligt bra efteråt också om du inte ändrar hjulvinklarna nämnvärt med en rejäl sänkning(?)
precis, jag har inte behövt göra någon inställning vid den operationen.
Men det skadar inte att ha koll, nya däck kostar ju också pengar
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Vad byter då från för något? Och till vad?
Samma spec?
Camber påverkas ju hyfsat av slappa fjädrar och dämpare. Är det shimsat sen tidigare så kan man mycket väl behöva plocka bort nåt shims med nya grejer.
Jag tycker man ska göra en hjulinställning. Kolla kulbussningarna och A-bussnignarna också.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Skadar ju aldrig! När jag hade bytt stötdämpare o fjädrar runt om på min till nytt original sportchassie så gjorde verkstaden en hjulinställning. Det var inte så mycket fel efter bytet.. men det vet man ju aldrig. Skadar ju inte men kostar en slant! Det gör som sagt däck också.. :-(
Ett tips när du ändå byter där bak. Kolla gummibussningarnas skick. Är dom dåliga kan de börja slita däck och då hjälper inte hjulinställning