Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Falck vägassistans vs bilförsäkringen

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Falck vägassistans vs bilförsäkringen

    Hej,

    Jag har som många andra fått ett erbjudande om Falck vägassistans för drygt 500/år och funderar på om jag ska hoppa på det eller inte. Har idag Trygg-Hansa som försäkringsbolag och tankar enbart på Preem för att följande förmån: http://www.fordelpreem.se/allkort/
    Vilket betyder att vi ett ev stopp så slipper jag betala självrisken på 1500kr, dock bara en gång per år.

    Någon som har input/tankar/idéer?

    Tack
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 114
    Är man medlem i Motormännen får man en massa rabatter inkl. rabatt på Preem och du kan teckna vägassistans billigare via M.
    Kan vara värt att kolla upp?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    230
    Medlem#
    -
    Tyckte Falck fungerade utmärkt men har gått över till Motormännens assistansförsäkring. Och bilförsäkring. När man ändå är medlem blir Motormännen billigare än Falck.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 114
    Hos Motormännen heter det M Väghjälp om någon googlar
    annars finns info här
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 382
    Medlem#
    6935
    Jag har Falck på alla mina bilar, tycker det är klart prisvärt med tanke på allt som ingår.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    429
    Nu har jag inte alls koll på dessa tjänster, men rent allmänt så håll koll på villkorsskillnaden mellan driftstopp och haveri.

    Det är självklart att du får hjälp om bilen går sönder, säg att en kamrem går av. Men det är inte alls lika självklart att du får hjälp om du tappar bort nyckeln eller kör slut på bensinen, alltså förarrelaterade misstag och inte fel på bilen i sig.
    Sen så tror jag inte att man alltid får hjälp vid olyckshändelser i alla tjänster, så krockar du är det inte lika självklart att du får hjälp.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    507
    Har läst på mycket i erbjudandena, har motormännen som vanlig bilförsäkring, men överväger ändå Falcks tillägg då det ingår hyrbil eller hotellrum vid stopp, samt resebidrag för att hämta hem bilen från verkstaden. MM:s alternativ är ju dock mest ekonomiskt, och med kärntryggheten bibehållen, blir man stående får man starthjälp eller bärgning.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Man kanske skulle ta och skaffa sig motormännens väghjälp. 195 pix om året är ju nästan gratis!

    Edit: förstår det som att man måste vara medlem för att kunna ha detta. Då bör det bli ungefär samma årskostnad som Falckförsäkringen

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 114
    Beror ju på hur man räknar, jag är med i Motormännen och nyttjar Preemrabatten + andra rabatter och tycker tidningen är faktiskt läsvärd
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    629
    Servar man bilen hos SAAB aukt. verkstad så får man "SAAB 3D Assistans" gratis ett år. Det är billigt!
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  11. #11
    Grundladd mazurkas avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    335
    Medlem#
    7447
    Solid har två olika assistans försäkringar, kan vara värt att jämföra..
    9-3 Aero TX Hirsch -10, 9000 2.3T Classic -98, 900 S -90
    http://www.garaget.org/aeropiloten

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Tack.
    M Väghjälp blir ungefär samma sak som Preem erbjuder mig när jag tankar där med mitt Allkort (förutom att det bara gäller en gång per år), om jag inte missuppfattat helt.

    Fördelen med Falck är att dom ordnar hyrbil eller hotell, vilket kan vara väldigt bra om(när) man hamnar i skiten

    Falck vs Solid?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 114
    Och hyrbil kan man ha via bilens försäkring...
    En djungel att hitta "sin" lösning i.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Jag har inte gjort några specialtillägg när jag tecknade min försäkring och när jag kikade igenom villkoren så verkar det inte ingå i grundutbudet för räddning hos Trygg-Hansa.

    Blev så att jag hoppade på erbjudandet från Falck men jag hoppas att jag slipper använda det
    Ser det som en liten extra säkerhet när man är ute o reser i sommar med familjen.

    Ett litet sidospår, för att minimera risken för driftstopp vad bör man ha åtgärdat på en 9-5a? Just nu är följande byt (dock inte allt senaste året), kamkedja, turbo (beggad td04), TK, bränslepump, vevaxelgivare, vattenpump.
    Jag har en lös Biltema bränslepump liggandes i bilen ifall oturen skulle vara framme, dock funderar jag på o försöka få tag i en armatur och hela kittet monterat vid ev stopp.
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  15. #15
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 049
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av esox Visa inlägg
    Servar man bilen hos SAAB aukt. verkstad så får man "SAAB 3D Assistans" gratis ett år. Det är billigt!
    Villkoren för den är här,
    http://www2.saabparts.com/sv-se/sweden/tjanster/3dassistans/

    Man får tänka på att denna gäller för akuta driftstopp,

    Definition Driftstopp.
    Ett driftstopp föreligger om den försäkrade bilen plötsligt och oförutsägbart drabbas av ett driftstopp vilket, på grund av
    bortfall av mekaniska delar eller elektrisk utrustning, leder till ett omedelbart stillestånd för den försäkrade bilen. Som
    driftstopp räknas även däckskador, batteribortfall och avbruten nyckel. Ett driftstopp föreligger inte vid händelser som
    ett allmänt återkallande av produkter, löpande eller andra servicekontroller, besiktningar eller montering av tillbehör.
    Olyckor, stöld, brand, krossade rutor, tappade nycklar, utelåsning, fel bränsle, bränslestopp och defekta släp räknas inte
    som driftstopp enligt definitionen ovan.

  16. #16
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 382
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Villkoren för den är här,
    http://www2.saabparts.com/sv-se/sweden/tjanster/3dassistans/

    Man får tänka på att denna gäller för akuta driftstopp,

    Definition Driftstopp.
    Ett driftstopp föreligger om den försäkrade bilen plötsligt och oförutsägbart drabbas av ett driftstopp vilket, på grund av
    bortfall av mekaniska delar eller elektrisk utrustning, leder till ett omedelbart stillestånd för den försäkrade bilen. Som
    driftstopp räknas även däckskador, batteribortfall och avbruten nyckel. Ett driftstopp föreligger inte vid händelser som
    ett allmänt återkallande av produkter, löpande eller andra servicekontroller, besiktningar eller montering av tillbehör.
    Olyckor, stöld, brand, krossade rutor, tappade nycklar, utelåsning, fel bränsle, bränslestopp och defekta släp räknas inte
    som driftstopp enligt definitionen ovan.
    Där verkar Falck vara bättre, sist jag läste deras villkor så ingick i princip allt, soppatorsk inkluderat.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 049
    Medlem#
    1941
    Jo så är det, men så får man betala en slant för det också. Falck & Assistanskåren m.fl. täcker ofta fler typer av stillestånd än den som ingår i SAABs 3D servicear. (För den delen samma för andra bilmärkens servicear där assistans ingår) Det var det jag ville få fram, så man inte lurar sig att dessa olika assistanser är jämförbara.

Liknande ämnen

  1. Falck assistansavtal
    Av Fredrik J i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 17:18
  2. FALCK
    Av Sundance Kid i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-06-19, 20:43
  3. Vilken vägassistans skall man välja???
    Av Braather i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 19:39
  4. Falck´s väghjälp eller Motormännen + vägassistans?
    Av Brandten i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 21:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •