Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Billigaste fiber i Sthlm?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Billigaste fiber i Sthlm?

    Hej

    säkert varit uppe tidigare men marknaden ändras ju. Haft Comhem i många år via tv-uttaget och betalat 259 kr för 50 mbs. Sedan kommer telefon på det.

    Nu höjs bredbandet till 319 per månad vilket känns rätt mycket för 50. Vi har fiber i lägenheten så det är ju nåt att titta på. Hastigheten ganska oviktigt. 50 har räckt med råge. Så det jag letar efter är bredband och telefon. TV ingår i hyran. Några tips?

    H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Är inte den frågan, givet tipsets karaktär enligt rubriken, billigaste, ovanligt svår att svara på om man inte vet vilka aktörer som är aktiva i det nät som du är ansluten till, och vilka ev. lokala erbjudanden som de har?

    Om du inte vet vilka erbjudanden de har, eller ens adressen till någon sida där dessa sammanställs för ditt nät, om sådan finns, brukar man ibland kunna ansluta en dator till nätverksuttaget och då få denna sida i webbläsaren.

    Sedan rent generellt, så kan det nog hända att priserna på många håll, inom samma nät ligger ganska nära varandra mellan olika aktörer, då brukar istället frågeställningen vara vilken som är "bäst", snarare än priset. Boendeform kan göra att det ser olika ut. I en del fall betalar man för ett stadsnät separat, i andra fall ingår avgiften i fakturan från internetleverantören. Kan tyvärr inte svara på den delen som avser telefoni, då jag inte använder IP-tele. Sedan finns det en annan aspekt, jag vet ett stadsnät i annan del av landet än där jag bor som har haft ganska stora problem till och från, och då påverkar det förstås alla internetleverantörer vilket gör valet av operatör till en något mindre fråga. Men visst är pris, service, tjänstekvalitet, olika sidofunktioner och erbjudanden sådant som brukar vara viktigt.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    Bara som en jämförelse så betalar jag 509:- I månaden för bredband 30 hos telia ( får dock aldrig ut mer än 10Mb/s).
    hurra för adsl...
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Vem äger fibern? Får du använda vilken medieleverantör som helst?

    I vår gamla lägenhet (BRF) ägdes fibernätet av föreningen och en enda operatör var upphandlad för alla. Pris: 115kr/mån för 100/100Mbit/s. Nu när jag bor i hus och har "öppen fiber" kan jag välja alla möjliga olika leverantörer men den billigaste kostar fortfarande 270kr/mån för 100/10Mbit/s.

    Sedan beror det ju på om du tänker ha massa betal-TV-kanaler och liknande, ofta finns ju paketpriser för internet+TV .

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Jag tillhör fiberstadsnätet vad jag förstår och skulle kunna välja från många. Lite irriterande är att alla har priset man får de första tre eller sex månaderna med Jättesiffror sen får man läsa det finstilta för att se vad det verkligen kostar. Nåja ingen blir väl förvånad. Eller som Alltele tror jag. Kostar 269 kr för 100 mb men då ingår telefon. Fine. Men man minidebiterat 69 kr i månaden för telefonen. Som jag fattar det så är det en summa som ingår. Det här skulle man nog anmäla. Det borde självklart stå hela totalsumman.

    Efter att nu har skummat lite priser så verkar det inte gå att komma under ca 350 kr per månad. Det är vad Comhem kommer att kosta ungefär. Då har jag , för mig, tillräckliga 50 mb och telefon. Det lutar åt att jag står kvar helt enkelt.

    Anledningen till att jag skrev billigaste är vi har ganska låga krav på hastighet. Haft alla filmkanaler och ingen har hackat på 50 tex
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jo, de alla flesta leverantörerna har "6 första månaderna till halva priset". Men man behöver ju inte ha telefon via samma, det finns billigare alternativ t.ex. phonzo som tar 29:-/mån inkl 400 minuter till fasta nätet.

    1 användare gillar detta inlägg

    H-M


  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Bra tips. Vad gällde Alltele så hittade jag inget med bara bredband. Telefonen ingick men priset kom lite vid sidan....

    Egentligen skulle vi inte behöva telefon ( den kommer via bredbandet). Ingen ringer ut på den men fortfarande ringer en del hit. Har man barn i skolåldern känns det ändå bra med ett "riktigt" nummer. Fast man kunde lika gärna ha en mobil med kontantkort liggande och sprida det numret som hemnummer

    Nåväl. Kort uppsägningstid så jag fortsätter med Comhem ett tag till och börjar se på alternativ så smått. Tack för goda råd!
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Var glada att ni inte bor i ett ComHem-hus.

    Om man vill ha internet? Grattis, ring ComHem, inget annat. Uppkopplingen har visserligen funkat bra (100/10) men det är ju inte direkt någon konkurrens så deras priser är det ju bara att finna sig i. Betalar 399kr för 100/10.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Titta på Bahnhof. De har inte 50 Mbps. Om inte hastigheten är så viktig kan ni kanske klara er med 10/10 Mbps som kostar 239 kr/mån. Räcker inte 10/10 Mbps så är det ju bara att uppgradera till 100/10 Mbps för 289 kr/mån. Med 10/10 Mbps så är det inget problem att titta på en videoström men två samtidigt går nog inte bra om det ska vara hög upplösning. IP-telefoni har ingen fast avgift när man abonnerar på bredband hos Bahnhof.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Nämnde inte priser, eller ens leverantörer, i min tidigare kommentar av den enkla anledningen att det kan se lite olika ut beroende på var man bor. Då blir ingen gladare av att få höra att X betalar Y för Z, när man ändå inte har planer på att flytta in i X:s bostad. Som exempel har jag vänner i USA med en av landets sämre leverantörer som enda alternativ, men som inte skulle flytta för allt smör i Småland. Däremot kunde jag ha sagt vad TCarlsson nämnde ovan, att Bahnhof inte har någon fast avgift för telefoni för bredbandskunder, då jag kände till det; sedan kanske det får räknas i detalj likväl, när det gäller rörliga kostnader, ev. fria samtalsminuter etc. (och somliga kanske är intresserade av ev. engångsavgifter). Men de verkar även ha kortare bindningstid (0) för telefonidelen (visste att den var obefintlig för bredband, 1 mån uppsägning), så visst kan de rekommenderas.

    (Näst telefonmodem kan ADSL vara ett gissel, och priserna är inte roliga (fast 509 låter fullständigt ohemult även om det inkluderar tele, om det inte blir bättre kan ju LarsLars lika gärna gå ned till ett avtal om 8 Mbps, och ev. om bindningstid är slut, teckna (binda) ett förmånligare igen på ett år, gjorde så för länge sedan), där ligger mina sympatier i första hand; de med Comhem har i allmänhet ett val mellan Comhem och ADSL. )

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    De som bara kan leverera ADSL tappar kunder i rask takt när fibernäten byggs ut. Därför försöker många suga ut allt de kan från de kunderna.

    När de höjer priset kan man utnyttja tillfället till att säga upp abonnemanget till det datumet som höjningen träder i kraft. På så vis kan man kanske komma loss tidigare än vad bindningtiden medger.

    När jag avslutade vårt ADSL abonnemang hos Glocalnet så hade jag på känn att de skulle strula. Jag returnerade därför modemet rekommenderat. Först försökte de tvinga mig kvar under bindningstiden tills jag hade pekat på villkoren och rättigheten att komma ur avtalet vid avgiftshöjning.

    Drygt en månad efter att jag returnerat modemet kom det ett brev där de påstod att de inte fått tillbaka modemet. Det gick att se hos posten datum, klockslag och namn på den som tagit emot försändelsen. Min slutsats var att de har satt i system att blåsa de som säger upp abonnemanget på 500 kr extra. Jag fick aldrig något svar på min fråga om de medvetet försökte blåsa mig eller om de har så dålig ordning.

    Modem och annan utrustning som man får ”låna gratis” är det bäst att tacka nej till, både för att slippa risken att bli lurad vid avslut och för att det ofta är undermåliga produkter som de ”bjuder på”. Lånad utrustning gör det också lite bökigare att avsluta och kan göra att man väntar onödigt länge med det.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Tack för råd som sagt. Ändå varit ganska nöjd med Comhem speciellt senaste åren - få störningar. Även bjudit på wifi routrar lite då och då ( mot fraktkostnad) och CA-modulkortet (?). Inget det vill ha åter om man lämnar.

    Hur blev det? Ringde upp och hotade med uppsägning men mot löfte att binda mig 12 mån fick jag ett bättre pris. Bara köra vidare 12 mån till nästa förhandling
    Senast redigerat av H-M den 2016-01-25 klockan 23:00. Anledning: Tillägg
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    De som bara kan leverera ADSL tappar kunder i rask takt när fibernäten byggs ut. Därför försöker många suga ut allt de kan från de kunderna.
    [...]
    Instämmer helt i din poäng avseende bindning och avgiftshöjningar, värt att tänka på. Och att det helt säkert är en krympande skara som får betala mer, kanske ser det något olika ut i var man bort. Mitt första ADSL-modem fick jag införskaffa själv, så där fanns inget att returnera. Något år innan fiber var installerat och helt klart band jag avtalet på ett år, då de erbjöd dels 20 kr lägre per månad dessutom en högre hastighet utan extra kostnad i 6 månader (24 i stället för 8, nominellt) och ett gratis ADSL-modem (för att kunna ta del av den försumbart högre uppladdningshastigheten om man valde den).

    (Alldeles oavsett vad man väljer eller inte kan välja bör det bli billigare eller samma som för ADSL, i synnerhet om priserna nu börjat stiga, det kan vara en liten tröst. Den stora trösten är väl hastigheten, stabiliteten, och långt färre problem. Sedan har jag förstått att Comhem inte verkar hålla sig med lägre hastigheter, vilket kan göra att det blir onödigt dyrt i vissa fall.)

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    För den som är på väg att välja fiber in till villa så hörde jag att svensk infrastruktur som är underleverantör till leverantörerna höjer priserna vilket gör dem dyrare (även om inte slutkund ser det direkt). Vet inte hur mkt som ligger bakom det, men kan man välja så är det iallafall nåt att ta i beaktan.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Rent allmänt börjar ju mobil, tv-licens, filmkanaler, bredband, musiktjänster mm ta rätt stora summor i en familj om man lägger ihop allt. Det senaste var att knoddarnas nya Ps4 inte fungerar speciellt bra utan nätaccess via konto. Som Sony som numera tar 480 kr per år för. Gratis på Ps3.

    För de som har allt blir det faktiskt en del. Okända utgifter för våra föräldrar.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

Liknande ämnen

  1. 4G vs Fiber i villan
    Av Sundance Kid i forum Off Topic
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-10-27, 20:02
  2. Fiber 100/10 vs 100/100
    Av Sundance Kid i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-10-22, 14:23
  3. kopplingsbyte i sthlm el nära sthlm
    Av aero s i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 10:09
  4. Fiber>stadsnät
    Av MattA i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 11:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •