Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: 9-5/9-3 1,9TiD – Få igång dieselvärmare D5WS som ryker

Trådad visning

  1. #1

    9-5/9-3 1,9TiD – Få igång dieselvärmare D5WS som ryker

    Jag tror mig nu fått igång min dieselvärmare och tänkte dela med mig hur jag gjorde till andra som kan ha detta problem.

    Under en tid har värmaren i min 9-5 1.9 TiD -07 knappt fungerat alls, utan gett tjock vit rök av oförbränt bränsle varje gång jag försökt starta värmaren. Orsaken till mina problem misstänker jag är att jag varvar långa sträckor (någon timma) på landsväg med korta sträckor (några kilometer/minuter) med stadskörning, i kombination med att batteriet var lite för dåligt förra vintern, så värmaren stängdes ganska ofta stängdes innan värmningscykeln var klar. Detta leder till en evakuering av bränsle (fläkten går en stund) som ger lite vit rök. Denna motor- och värmar-kombination mår nog bäst utan turer som understiger 20-30 minuters körtid.

    I mitt fall har troligen nätet för bränsletillförsel och möjligen också brännkammaren koksat igen, vilket leder till att bränslet inte finfördelas och därför blir svårantänt.

    Efter att ha kört värmaren fulla cykler (två-tre ggr direkt efter varandra) upprepade gånger i låg temperatur startar den nu direkt. Troligen har kombinationen av värme och genomströmning av bränsle löst upp, värmt och bränt bort koks och avlagringar i sil och brännare så att bränslet åter finfördelas och antänds i brännkammaren som det skall.

    För att försäkra mig om att batteriet inte skulle ta slut kopplade jag in ett extra batteri, och en laddare som fick vara konstant påkopplad under de dagar jag körde värmaren. Jag hade också en voltmeter inkopplad. Den gick aldrig under 12,2-12,3 volt. Jag har inte mätt upp strömmen som förbrukas, men jag var lite försiktig och lät laddaren ladda batteriet över natten efter att ha gjort några startförsök. Minns tyvärr inte vid vilken spänning värmaren stänger av sig.

    För att eliminera andra felkällor är min hypotes att om vit rök väller ut vid startförsök är: a) glödstift OK, b) bränsle tillförs, c) fläkten OK (om fläkten inte startar under funktionstestet i startcykeln kommer inte bränsle tillföras=ingen vit rök), d) styrenheten OK. Naturligtvis med reservation för att det kan vara intermittenta fel i vilken del som helst.

    Jag lyckades efter många försök och en del huvudbry få igång värmaren genom att upprepade gånger starta värmaren och avbryta startförsök som inte lyckats och direkt starta om värmaren. Eftersom värmaren fortsätter ryka även om brännkammaren tänds måste man lyssna efter det blåslampsliknande ljudet som indikerar att den är tänd. Icke att förväxlas med det jetmotor-liknande ljudet när fläkten varvar upp. Jag tror att man lika gärna kan avbryta startförsöket när fläkten varvar upp. Den försöker annars själv göra en omstart efter ca 3 minuter.
    Om ni äntligen får igång värmaren rekommenderar jag att ni startar den igen några minuter efter att den stängts av. Jag tror att den tänder lättare när den är varm. Möjligen kan en varmkörning av motorn göra den mer lättstartad och torka upp en surad brännkammare, men detta har inte jag testat.

    Antagligen lyckades jag genom omstarterna få upp temperaturen med glödstiftet till en nivå som gjorde att bränslet i brännkammaren antändes. Från början krävdes 3-5 försök, och ibland kunde förbränningen startas för att slockna när fläkten varvade upp. När detta hände tror jag att flamdetektorn tog ganska lång tid för att svalna, så det hann pumpas in en hel del bränsle i en släckt brännkammare, vilket antagligen surade ner den. I dessa fall var det ibland omöjligt att starta värmaren. Jag gav då upp och försökte igen efter någon timma.

    Hoppas någon kan ha användning av detta!

    /Anders

    - - - Uppdaterad - - -

    Tänkte också lägga till mina finnanden om dieselvärmaren D5WS startsekvens (och funktion):

    Under mina försök att få igång värmaren har jag observerat vad värmaren gör. Kanske kan någon ha nytta av detta under sina felsökningar. Angivna tiderna nedan är ungefärliga, och vad som händer är mina observationer och antaganden. Finns säkert mer korrekt information i Eberspächers tekniska dokumentation.

    0 min
    Startsekvens inleds, fläkt varvar upp, cirkulationspump startar, kupefläkt startar (om kylarvätskan i systemet är varm).
    0,5 min
    Glödstift värms
    1 min
    Bränsle tillförs (tickande ljud från bränslepump vid höger bakhjul), fläkten går på mkt lågt varvtal.
    Brännkammaren skall tändas omedelbart, vilket låter som en blåslampa.
    Om bränslet ej antänds kommer det istället tjock vit rök.
    Om tändning ej lyckas sker ett nytt startförsök efter ca 3 minuter. Sekvens enligt ovan, inklusive tjock vit rök om tändförsöket inte lyckas.
    2 min
    Fläkten ökar varvtalet gradvis. Ljudet förändras från brummande tills dess att det låter liknande en jet-motor.
    Om brännkammaren släcks kommer bränsle fortsätta tillföras (tickande fortsätter) tills dess att flamdetektorn svalnat. Fläkten fortsätter också under denna sekvens, men ljudet ändrar karaktär när brännkammaren slocknar och oförbränd, men förångat bränsle (tjock vit rök) väller ut. Möjligen surar detta brännkammaren, vilket kan försvåra nya startförsök. Har sett tips om att köra bilen varm för att värma upp värmaren med kylvätskan.
    3 min
    Fläkten går upp på högre varv, brännkammare tänd och stabil.
    X min
    När arbetstemperatur för motorn uppnåtts (79 grader?) stängs värmaren av.

    Om batterispänningen understiger X volt kommer värmaren att stänga av sig, och bränslerester evakueras ur systemet (=vit rök) med fläkten.

    /Anders

    1 användare gillar detta inlägg

    wof

    Senast redigerat av andersbe den 2016-01-24 klockan 11:42.

Liknande ämnen

  1. Dieselvärmare D5WS
    Av PerSj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2024-04-01, 15:42

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •