Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Problemhärva!

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 120

    Problemhärva!

    Jag har 2 problem med bilen.
    Först (i dessa dagar) så strular AC-anläggningen. Ganska ofta när bilen kommer upp i arbetstemp så lägger AC-pumpen av och bara varmluft kommer in i kupén. Vare sig kalibrering eller omstart av bilen funkar.

    Bilen rapporterar P0300, misständningar och CE-lampan tänds. Inte samtidigt när AC:n lägger av, obs. Ungefär vara 3:e resa så tänds den och efter 3 igen så slocknar CE-lampan.

    För att få lite mer "kött på benen" så lät jag en SAAB-nisse med TECH-2 åka med mig en runda.
    Det såg rätt ut på TECH-2 och inga misständningar rapporterades. Dock fick han plötsligt upp 3 koder som dock inte tände CE-lampan:
    P0125 - Kylvätsketempgivare, otillräcklig temperaturökning
    P0135 - P0141 - främre och bakre syresensor, uppvärmningsström utanför gränsvärden.

    Jag hade haft lite strul med att batteriet tagit slut ett par gånger så jag gissade att det skulle vara spänningsfall, så jag köpte nytt batteri, dock kommer CE-lampan igen men jag har inte kollat med en TECH-2 igen om de där andra 3 kommer tillbaka.

    AC-anlägningen är kollad av kylfirma men de kunde inte hitta några fel på anläggning vilket får mig att tro att det inte är i själva anläggningen felet ligger utan att det är någon form av elfel.
    Kanske hänger alla dessa problem ihop?!?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 663
    Att AC´n dör beror på felet om kylvätsketempen.

    När Trionic märker att tempgivaren inte ger rätt värde så slås AC´n ifrån för att förhindra att den belastar motorn om den skulle vara för varm.

    Prova du att byta tempgivare, kan ju faktiskt vara den som är felet. (dock inte till dom andra felkoderna)

    Edit: Hmm..... efter att ha läst lite om P0135 och P0141 så kanske det kan skapa det problemet oxå.
    Står nämligen att förvärmningen aktiveras först vid kylvästetemp över 50*C. Det kan ju mycket väl vara orsaken till även det felet.
    Man lär så länge man lever.

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 093
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Att AC´n dör beror på felet om kylvätsketempen.

    När Trionic märker att tempgivaren inte ger rätt värde så slås AC´n ifrån för att förhindra att den belastar motorn om den skulle vara för varm.

    Prova du att byta tempgivare, kan ju faktiskt vara den som är felet. (dock inte till dom andra felkoderna)
    Termostaten då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Att AC´n dör beror på felet om kylvätsketempen.

    När Trionic märker att tempgivaren inte ger rätt värde så slås AC´n ifrån för att förhindra att den belastar motorn om den skulle vara för varm.

    Prova du att byta tempgivare, kan ju faktiskt vara den som är felet. (dock inte till dom andra felkoderna)
    Termostaten då?

    Jo några sådana har man ju fått byta nu när värmen kommer...
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 663
    Då kyltempgivaren sitter rakt in i toppen så bör inte termostaten påverka något. Om givaren däremot suttit på slangen påväg till kylet så hade det ju dock haft betydelse.
    Man lär så länge man lever.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 120
    Right, tempgivaren har också varit på min "lista" över felorsaker. Vad som verkar lite skumt är ju att den trots allt verkar funka. Eftersom tempen pytsas ut på i-bussen där både ACC och tempmätare i huvudinstrumentet hämtar infon så borde ju problematisk givare ge problematiska värden på mätaren i huvudinstrumentet, vilket ju dock inte verkar vara fallet (om det nu inte finns någon inbyggd tröghet i visaren i instrumentet som gör att man inte ser "tokiga" värden utan någon mer utjämnad variant).

    Kanske ändå det vore värt att byta givaren för att testa. Någon som har någon aning om vad denna del skulle betinga för pris? Sin egen vikt i guld? Eller mer kanske?

    Om det är någon som har lite prislistor kan ni väl kolla vad recirkulationsspjällsmotorn kostar också, den har packat ihop den med...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •