Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Automat snabbare än manuell?

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Nja, i mitt fall tycker jag det är så förbannat skönt att köra automat, så kommer nog aldrig köpa en manuell bruksbil igen.

    I den lilla MX5:an jag också har är det en annan femma, SÅ jäkla skön låda, och den biltypen känns helt fel med automat.
    För att inte tala om min mc... automat på mc? Verkligen inte, men det finns ju knappt någon mc med automat heller iof. Köper man en sån är man verkligen udda!

    Men i bruksbilen för att slippa växla varenda dag - ja tack! Framför allt lugn och avkopplande att köra, men även mjukt för passagerarna och skönt med båda händerna fria. Tänker man på det är en en sjuhelsikes massa gånger man växlar i en manuell bil... (såvida man inte plöjer motorväg utan köer).
    Det tar emot att säga det - men vi tar mer och mer efter USA när det gäller växellådsval. När jag hade ganska färskt körkort (för 12-13 år sedan) tittade jag inte ens åt en automat... men tiderna förändras uppenbarligen.

    NOG OM VALET AV VÄXELLÅDA, NU TILL EN ANNAN SAK MED AUTOMAT & TRIM:

    När det gäller acceleration tittade jag på Hirsch-trimm till min V6a. Lite udda läsning:
    Med automat förbättras 0-100 från 7,8 till 6,7 sek.
    Med manuell förbättras 0-100 från 6,9 till 6,5 sek.
    1,1 sekund snabbare med automat, men bara 0,4 med manuell. Skumt! Båda ger 275 hk och 400 nm oavsett låda.
    Snälla Bullen, varför är det så här?
    Men det är mannen som medverkar i filmen som har skrivit inlägget.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hej Visa inlägg

    NOG OM VALET AV VÄXELLÅDA, NU TILL EN ANNAN SAK MED AUTOMAT & TRIM:

    När det gäller acceleration tittade jag på Hirsch-trimm till min V6a. Lite udda läsning:
    Med automat förbättras 0-100 från 7,8 till 6,7 sek.
    Med manuell förbättras 0-100 från 6,9 till 6,5 sek.
    1,1 sekund snabbare med automat, men bara 0,4 med manuell. Skumt! Båda ger 275 hk och 400 nm oavsett låda.
    Snälla Bullen, varför är det så här?
    Men det är mannen som medverkar i filmen som har skrivit inlägget.
    En teori dock.. I Hirschtrimmet så kanske man tar bort momentbegränsningarna i styrningen mot automaten. Som ja nämnde tidigare så reduceras ju ofta vridet på lägre växlar.. Och Hirsch Manuell kanske saknar momentbegränsningar? Bara en teori kopplat till verkligenheten på en del styrningar.

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959
    I stort sett såhär ligger det till.
    Traditionella automatlådor med momentomvandlara ( sådanna som Saab använder) är svåra att få att växla snabbt samt framför allt bygga upp moment snabbt. Man tvingas göra en mjukvarukalibrering som är ganska tam pga hårdvaran.
    En manuell låda med en tränad förare blir snabbare.

    I nyare konstruktioner har man gått ifrån momentomvandlaren och ersatt den med hydrauliskt styrd våtkoppling, ibland dubbelkoppling. Dessa lådor kan smälla i växlarna fortare än människan hinner röra sig och man kan gå från 0 till fullt moment i stort sett hur fort som helst. Här får man snarare göra en mjukvara som begränsar momentuppbyggnaden av hålf och körbarhet anledning.
    Dessa låder kommer altid vara snabbare än en manuellt växlad.

  4. #24
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av HP Visa inlägg
    I stort sett såhär ligger det till.
    Traditionella automatlådor med momentomvandlara ( sådanna som Saab använder) är svåra att få att växla snabbt samt framför allt bygga upp moment snabbt. Man tvingas göra en mjukvarukalibrering som är ganska tam pga hårdvaran.
    En manuell låda med en tränad förare blir snabbare.

    I nyare konstruktioner har man gått ifrån momentomvandlaren och ersatt den med hydrauliskt styrd våtkoppling, ibland dubbelkoppling. Dessa lådor kan smälla i växlarna fortare än människan hinner röra sig och man kan gå från 0 till fullt moment i stort sett hur fort som helst. Här får man snarare göra en mjukvara som begränsar momentuppbyggnaden av hålf och körbarhet anledning.
    Dessa låder kommer altid vara snabbare än en manuellt växlad.
    Håller helt med dig, därför jag menar att en automat är oftast snabbare i "verkligheten" eftersom att majoriteten av folk inte kan utnyttja sin manuella bil fullt ut. Betydligt enklare att köra 100% med en automatväxlad bil... Även om 100% på en automat kanske bara är 80% av en manuell kan om man använde den till 100% så vinner ändå oftast automaten eftersom att folk bara kan utnyttja 60-70% av kapaciteten med sin manuella.


    Skickat från min Nexus 6
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  5. #25
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Hej Visa inlägg
    Snälla Bullen, varför är det så här?
    Men det är mannen som medverkar i filmen som har skrivit inlägget.
    Nämen hej Albin! Alltid undrat hur det gick sedan...med Karin?

    https://www.youtube.com/watch?v=KIk26JT4XDY

    1 användare gillar detta inlägg

    Hej

    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #26
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av MicEE Visa inlägg
    Håller helt med dig, därför jag menar att en automat är oftast snabbare i "verkligheten" eftersom att majoriteten av folk inte kan utnyttja sin manuella bil fullt ut. Betydligt enklare att köra 100% med en automatväxlad bil... Även om 100% på en automat kanske bara är 80% av en manuell kan om man använde den till 100% så vinner ändå oftast automaten eftersom att folk bara kan utnyttja 60-70% av kapaciteten med sin manuella.


    Skickat från min Nexus 6


    Hej,

    Här är en som uttnytjade 100 % av kapaciteten på manuell lådan.

    Här kan både du och HP se hur allt ligger till

    Automat växling inkl acceleration på nytt-

    LÄNKTEXT

    Manuell växling inkl acceleration på nytt.
    LÄNKTEXT
    En räjel växling på manuell på ca 0.3 secund.Snabbaste växling kanske går att göra om man inte trampar på kopplingen..

    Växling går fort men acceleration på nytt tar längre tid.

    Att logga säger mer än 1000 ord i alla fall för mig..

    Automaten är snabbare tyvärr.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Hej,

    Här är en som uttnytjade 100 % av kapaciteten på manuell lådan.

    Här kan både du och HP se hur allt ligger till

    Automat växling inkl acceleration på nytt-

    LÄNKTEXT

    Manuell växling inkl acceleration på nytt.
    LÄNKTEXT
    En räjel växling på manuell på ca 0.3 secund.Snabbaste växling kanske går att göra om man inte trampar på kopplingen..

    Växling går fort men acceleration på nytt tar längre tid.

    Att logga säger mer än 1000 ord i alla fall för mig..

    Automaten är snabbare tyvärr.
    Finns inte en automat som är snabbare än en manuell med samma effekt. Kan du köra är manuella kvickare.

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av HP Visa inlägg
    I stort sett såhär ligger det till.
    Traditionella automatlådor med momentomvandlara ( sådanna som Saab använder) är svåra att få att växla snabbt samt framför allt bygga upp moment snabbt. Man tvingas göra en mjukvarukalibrering som är ganska tam pga hårdvaran.
    En manuell låda med en tränad förare blir snabbare.

    I nyare konstruktioner har man gått ifrån momentomvandlaren och ersatt den med hydrauliskt styrd våtkoppling, ibland dubbelkoppling. Dessa lådor kan smälla i växlarna fortare än människan hinner röra sig och man kan gå från 0 till fullt moment i stort sett hur fort som helst. Här får man snarare göra en mjukvara som begränsar momentuppbyggnaden av hålf och körbarhet anledning.
    Dessa låder kommer altid vara snabbare än en manuellt växlad.
    Bortsett från bilar med dubbelkopplingslådor så är hydrauliskt styrda kopplingar i automatlådor mycket sällsynta. Den enda jag kan komma på rak arm är AMG SpeedShift (vilket i princip är en Mercedes 7G-Tronic med start up clutch istället för momentomvandlare). Nej, momentomvandlare är fortfarande den vanligaste lösningen hos moderna automatlådor, med en koppling för lockup. Honda har faktiskt nyligen försett en av sina dubbelkopplingslådor med momentomvandlare för att framförallt överkomma de problem med mjuk gång som dessa växellådor har vid körning med låg hastighet.

    Sedan är faktiskt momentomvandlaren inte inblandad i själva växlandet, utan det hanteras förstås av de kopplingar och band som påverkar hur planetväxlarna i växellådan hålls och drivs. Det är också där tiden det tar att utföra en växling ligger. Det finns dock några automatlådor som kan växla riktigt snabbt, exempelvis så hävdar GM att deras senaste automatlåda (med momentomvandlare och planetväxlar) kan växla snabbare än de dubbelkopplingslådor som Porsche erbjuder i 911.

  9. #29
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Toffsen Visa inlägg
    Finns inte en automat som är snabbare än en manuell med samma effekt. Kan du köra är manuella kvickare.
    Formel 1 är ett levande bevis på att ditt påstående är fel.

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Toffsen Visa inlägg
    Finns inte en automat som är snabbare än en manuell med samma effekt. Kan du köra är manuella kvickare.
    Tror man att man kan slå en snabbväxlad automatlåda med en vanlig manuell låda så måste man ha drabbats av en lätt hybris. Vid varje växling så kommer du tappa ett par tiondelars sekund, såvida du får i alla växlar perfekt.

  11. #31
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av Toffsen Visa inlägg
    Finns inte en automat som är snabbare än en manuell med samma effekt. Kan du köra är manuella kvickare.
    Har skrivit tidigare i trådet att en 9-5 Aero med 300 hk automat går jämnt typ med 280 hk Aero med manuell så självklart är manuell snabbare i detta fall.

    Men att skriva att det inte finns en enda automat som är snabbare än manuell är totalt fel.Ta Dsg låda där är automat snabbare än manuell hur man än kör manuell bilen.

    Men det jag ville få fram med mitt förra inlägg var det att automat växlar snabbare och får acceleration på nytt snabbare än vad manuell gör..


    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. Blinkers blinkar snabbare och snabbare, varför?
    Av lillen 761 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 09:34
  2. automat vs manuell...
    Av 99 då 9-5 nu, båda svarta i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-19, 13:54
  3. Automat vs. Manuell (9-5 2.3t -02)
    Av filip i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 21:43
  4. Manuell vs Automat 9-5
    Av Bacon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 13:11
  5. 9-3 Automat vs Manuell
    Av dts i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-04, 14:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •