Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Startproblem OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    32

    Startproblem OG9-5 B2x5

    Hejsan!
    Behöver hjälp angående en kompis 9-5a, 2.3t, tror att årsmodell är 02-03.

    Har försökt o söka på forumet, men inte riktigt hittat något.

    Ska försöka återberätta det han talade om för mig.

    Han åkte på motorväg, bilen har gått helt normalt. Sen helt plötsligt så dör den, och han säger att
    bilen betedde sig precis som att den fått soppatorsk.
    Körde in till vägkanten o försökte starta den igen. Hoppar igång ett par gånger men dör direkt.
    Blev bärgare hem.

    Efter det så har jag försökt o hjälpa honom med skruvandet.

    Första gångerna vi försökte starta den kunde man höra att den tände till lite.
    Men nu så verkar den inte tända till alls.

    Bensin verkar den få fram, dels hör man bränslepumpen o sen så har jag kollat att det kommer fram bensin
    vid spridarbryggan genom att trycka på ventilen där.

    Tändkasett har vi kollat. Satte i min kasett i hans o bilen var fortfarande död. Satte i hans i min o den hoppa igång.

    Vevaxelgivaren bytte vi igår kväll, men ingen skillnad.

    Testat o få igång den med startgas, men händer ingenting.

    Behöver tips på vad mer man kan kolla?

    Mvh
    Kemppi

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ni har inte testat om det finns gnista på stiften?
    Ni har ju kollat de 3 vanligaste felen
    Det finns några jordpunkter ni kanske kan kolla i väntan på flera tips, bl.a uppe vid insuget
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-01-23 klockan 10:57.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Ni har inte testat om det finns gnista på stiften?
    Ni har ju kollat de 3 vanligaste felen
    Det finns några jordpunkter ni kanske kan kolla i väntan på flera tips, bl.a uppe vid insuget
    Nej det har vi faktiskt inte gjort. Får kika på det.
    Lättast sätt o göra det på på en Saab?
    I vanliga fall är det ju ganska så enkelt när det är tändkablar eller liknande som lätt går o dra till blocket o jorda där.
    Men hur gör man när man har en hel tändkasett?
    Kommer man åt o vinkla hela alltihopa för o kolla eller finns det något annat sätt?

    Mvh

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    När man testar gnista är det absolut nödvändigt att ha tändkassetten (TK) i samma position som när den är monterad i bil, dvs med tändstiften nedåt annars kan det resultera i bränd TK.
    "Normalt" utför man detta genom att montera i provtändstift som jordas och spolarna aktiveras en i taget via Tech2.

    Har ej gjort det själv men det borde ju gå att i avsaknad av Tech2 kunna köra med nyckeln/startmotorn för generera gnista!?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    rör sig varvräknaren när ni provar att starta den, då finns signal från vevaxelgivaren
    har gasspjället hamnat i limp home mode?(när man gasar så ska inte spjället röra sig utan det ska T7:an reglera)
    finns det kompression
    Jag har haft en T7 box som lagt av som gav liknande fel

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    När man testar gnista är det absolut nödvändigt att ha tändkassetten (TK) i samma position som när den är monterad i bil, dvs med tändstiften nedåt annars kan det resultera i bränd TK.
    "Normalt" utför man detta genom att montera i provtändstift som jordas och spolarna aktiveras en i taget via Tech2.

    Har ej gjort det själv men det borde ju gå att i avsaknad av Tech2 kunna köra med nyckeln/startmotorn för generera gnista!?
    Ja det där med TK o att det måste vara vänd neråt har jag koll på. Därför jag tyckte det verka problematiskt med o kolla gnista på det gamla vanliga sättet med o jorda den.


    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    rör sig varvräknaren när ni provar att starta den, då finns signal från vevaxelgivaren
    har gasspjället hamnat i limp home mode?(när man gasar så ska inte spjället röra sig utan det ska T7:an reglera)
    finns det kompression
    Jag har haft en T7 box som lagt av som gav liknande fel
    Jag var ut till honom precis o kikade lite mera på bilen nu i dagsljus. Jag kunde inte se något uppenbart i alla fall.
    Kollade det där med varvräknaren, och den verkar tyvärr inte röra sig ett dugg? Borde ju göra det, speciellt nu när vi satt dit en ny givare.
    Såvidare den inte är defekt ifrån början.

    Men kollade även i min. Höll fullgas när jag vred på nyckeln så den inte skulle starta. Det enda jag kunde se på varvräknaren var att den gick upp säg runt 100 varv (dvs väldigt lite rörde den sig) men låg helt still där.
    Hade för mig att den ska hoppa när allting är ok?

    Komp har vi inte kollat.

    Däremot så hörde jag ett oroväckande ljud nu.
    När man försöker o starta bilen så kan man höra ett knack ifrån toppen. På passagerarsidan.
    Någon som har en aning om det kan ha ett samband med detta?
    Kan det vara så att det hänt något med kedjan så den kuggat över eller nått sånt?
    Förövrigt så hörs inget slamrande från kedja eller nått.

    Mvh

  7. #7
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Om inte varvräknarnålen rör på sig när man kör på starten så kommer den inte att starta. Var det en ny eller begagnad ni satte dit? Original eller pirat?
    /Johan

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    TK, Vinkelgivare och bränslepump hör till komponenterna man bör hålla sig från billigare varianter på
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    32
    Ja tyvärr så tror jag att det var en vevaxelgivare ifrån Biltema. Tror det var det enda stället han kunde få tag på en med så kort varsel.
    Dock tycker man att den borde funka, åtminstone en stund. Men man vet ju tyvärr aldrig.
    Men visst ska det gå o mäta upp dessa? Tänkte att man kan kolla både den här nya ifrån Biltema och den gamla som satt i.

    Ska söka på det o får återkomma. Däremot så tycker jag att knackljudet kändes sådär. Borde vara något knas där.

  10. #10
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Det går faktiskt att testa gnista även på våra bilar. Ta loss kasetten, ta ur stiften. Montera de lösa stiften i i kasetten. Sen tar man fyra testkablar med krokodilklämmor som man ansluter till varsitt stift ena änden. De fyra lösa ändarna på testkablarna ansluter du i ena änden på en femte testkabel som du sen jordar i bilen. Sist men inte minst så ansluter du kasetten till bilen o ber din assistent vrida på nyckeln. Är allt som det skall du kunna se gnistan med blotta ögat på varje enskilt stift. Se gärna till att den som står o håller i kasetten är isolerad. Tändstiftsgnistan är inte jättebehaglig. Trust me! I know...

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Det går faktiskt att testa gnista även på våra bilar. Ta loss kasetten, ta ur stiften. Montera de lösa stiften i i kasetten. Sen tar man fyra testkablar med krokodilklämmor som man ansluter till varsitt stift ena änden. De fyra lösa ändarna på testkablarna ansluter du i ena änden på en femte testkabel som du sen jordar i bilen. Sist men inte minst så ansluter du kasetten till bilen o ber din assistent vrida på nyckeln. Är allt som det skall du kunna se gnistan med blotta ögat på varje enskilt stift. Se gärna till att den som står o håller i kasetten är isolerad. Tändstiftsgnistan är inte jättebehaglig. Trust me! I know...
    Det lät ju inte helt dumt, tack för det!
    Jodå, den där jävla smällen man fått på fingrarna tack vare tändstift är inte skön

  12. #12
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    32
    Hej igen.
    Var ut en sväng nu på kvällen till polaren o mätte upp vevaxelgivaren.
    Mätte först den gamla, och den låg på 830ohm.
    Mätte den nya ifrån Biltema o den låg på 845ohm.

    Så enligt mätningarna så ska båda fungera?

    Är jävligt mysko det här.
    Känns som att nästa steg är o kolla ifall det finns gnista.

    Börjar få dåligt med idéer nu om vad det kan vara.

    Mvh

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Du skriver inte vart ni bor, om det är jäkligt och kallt eller om ni kört in bilen i ett garage med värme eller om ni felsöker ute???
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Du skriver inte vart ni bor, om det är jäkligt och kallt eller om ni kört in bilen i ett garage med värme eller om ni felsöker ute???
    Bor i Uppland. Tyvärr felsökning utomhus i kylan med ca -2 idag.
    Tänker du på något speciellt?

    Mvh

  16. #16
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Du är med på att bara för att du hör bränslepumpen är det inte sagt att den orkar tillräckligt för det. Råkade ut för just detta nyligen på en 9000 dock samma typ av pump. Den orkade nätt o jämnt leverera nog för ibland starta bilen men minsta lilla gaspådrag så dog den. Pumpen hördes klart o tydligt bak ifrån bilen så den trodde jag till en början var helt ok. Gjorde alla de här momenten du har gjort hittills och fick börja fundera från början och rev ur pumpen och bytte. Det skall spruta ordentligt när du trycker ner ventilen på fuelrailen du nämner tidigare i tråden när den byggt tryck. Har provat detta en gång på 9-5 med ok pump. Startgas kan ju vara ett sätt o utesluta detta.

    Appropå startgasen så fick jag tips för ett tag sen här på forumet om att använda "breakclean" istället för "knallen" som uppstår är mildare emot motorn. De innehåller i stort sett samma sak nämligen kolväten men startgas har nog högre koncentaration (tror jag). Nån får rätta mej om jag har fel eller bekräfta. Kan nog vara extra bra o vara mild emot motorn när man "våldar" igång den så nu när det är kallt.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Du är med på att bara för att du hör bränslepumpen är det inte sagt att den orkar tillräckligt för det. Råkade ut för just detta nyligen på en 9000 dock samma typ av pump. Den orkade nätt o jämnt leverera nog för ibland starta bilen men minsta lilla gaspådrag så dog den. Pumpen hördes klart o tydligt bak ifrån bilen så den trodde jag till en början var helt ok. Gjorde alla de här momenten du har gjort hittills och fick börja fundera från början och rev ur pumpen och bytte. Det skall spruta ordentligt när du trycker ner ventilen på fuelrailen du nämner tidigare i tråden när den byggt tryck. Har provat detta en gång på 9-5 med ok pump. Startgas kan ju vara ett sätt o utesluta detta.

    Appropå startgasen så fick jag tips för ett tag sen här på forumet om att använda "breakclean" istället för "knallen" som uppstår är mildare emot motorn. De innehåller i stort sett samma sak nämligen kolväten men startgas har nog högre koncentaration (tror jag). Nån får rätta mej om jag har fel eller bekräfta. Kan nog vara extra bra o vara mild emot motorn när man "våldar" igång den så nu när det är kallt.
    Har provat med startgas, och den tände inte till ett dugg då heller.
    Jag skulle ju tro att det är tillräckligt tryck uppe vid spridarbryggan. Men jag ska testa hur min egen fungerande bil sprutar där
    så att man kan jämföra.

    Mvh

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Kemppi Visa inlägg
    Kollade det där med varvräknaren, och den verkar tyvärr inte röra sig ett dugg? Borde ju göra det, speciellt nu när vi satt dit en ny givare.
    Såvidare den inte är defekt ifrån början.
    Citat Ursprungligen postat av Kemppi Visa inlägg
    Ja tyvärr så tror jag att det var en vevaxelgivare ifrån Biltema.
    Citat Ursprungligen postat av Kemppi Visa inlägg
    Mätte först den gamla, och den låg på 830ohm.
    Mätte den nya ifrån Biltema o den låg på 845ohm.

    Så enligt mätningarna så ska båda fungera?

    Är jävligt mysko det här.
    Känns som att nästa steg är o kolla ifall det finns gnista.

    Så här på distans misstänker ju jag vevaxelgivaren och skulle nog försöka att antingen klassa den som defekt eller frisk.
    Varvräknaren fortfarande helt död?
    Och hur var statusen på gnistan?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Så här på distans misstänker ju jag vevaxelgivaren och skulle nog försöka att antingen klassa den som defekt eller frisk.
    Varvräknaren fortfarande helt död?
    Och hur var statusen på gnistan?
    Jag ska ut till honom lite senare idag och försöka kolla gnistan, så ska även kolla hur varvräknaren beter sig.

    Mätte upp min egna givare här på morgonen, och den låg på ca 825 ohm.
    Så enligt mätningarna borde dom va okej. Men som sagt, har för mig att varvräknaren var död när vi försökte starta sist.

    Kollade även trycket vid spridarbryggan, och det kändes som att jag hade mer tryck än vad han har.
    Kanske inte så mycket mer, men lite mer i alla fall. Men det känns lite som att om det finns soppa där framme så borde bilen åtminstone tända?

    Måste även tillägga att nu börjar det bli jävligt dåligt med batteri i bilen efter alla startförsök.
    Kan det göra något så att inte varvräknaren rör sig? Eller borde den röra sig i vilken fall?

    Mvh

  20. #20
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Kemppi Visa inlägg
    Bor i Uppland. Tyvärr felsökning utomhus i kylan med ca -2 idag.
    Tänker du på något speciellt?

    Mvh
    Tänkte på is någonstans, därav frågan om den stod inne eller ute.

    Sen skulle jag köra med startkablar varje gång ni försöker starta den.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Startproblem OG9-5 B2x5
    Av BeefClotLoaf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2021-12-09, 20:17
  2. [LÖST] Startproblem OG9-5 B2x5
    Av Rostdiggarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2021-03-22, 09:27
  3. [LÖST] Startproblem OG9-3 B2x5
    Av MattA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 17:55
  4. [LÖST] Startproblem OG9-5 B2x5
    Av Galten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-08-01, 00:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •