Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Saab 900c -87 "Billigt är bra"

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    25
    Oj oj här har jag inte skrivit på länge. Har inte hänt speciellt mycket heller för den delen.
    Bilen funkade fenomenalt under sommaren. Enda problemet var en rasad vattenpump i början av sommaren. Som tur var märkte jag av det snabbt så bilen kokade aldrig.
    Bilen fick en ny vattenpump samt termostat i samma veva. Sedan byte jag oljan i lådan till riktig växellådsolja. Märkte ingen drastisk förbättring men lite skillnad gjorde det iaf mentalt.

    Monterade några tidsenliga Hella rallye extraljus samt nya (för mig) fälgar med fräscht gummi på.
    Efter detta blev det en långkörning på 100+ mil tur och retur till Skåne. Gick utmärkt och hyfsat billigt på 0.8!

    Här är bilen innan avfärd. Som ni kan se är framskärmen på ena sidan riktigt taskig samt blinkersen har ramlat loss pga rost.


    Senaste långresan var till Stockholm med scouterna för en veckas läger. Blev en del grejer så då var det bra att ha inhandlat ett takrack.
    Kompisen hade en bmw sedan så 80% av all packning hamnade i min bil. Bränlsföbrukningen landade på litern. Helt okej för att vara full bil med takrack på.




    Sedan denna resa har bilen mest stått tyvärr. Har flyttat till Göteborg för studier och bilen är kvar hos föräldrarna.
    Ska dock ställa in den i varmgarage över vintern och sedan får vi se om den får kika fram i vår. Beror lite på om budgeten och viljan kommer finnas för att ha bil i Göteborg.
    Finns en del att göra på den. Det jag kan lista redan nu är följande.


    Att göra
    • Byta framskärm samt dörrar pga rost
    • Laga rosthål i reservhjulsbaljan
    • Justera handbroms
    • byta bromsvätska
    • Byta dämpare runt om
    • Sänkfjädrar
    • Allmän service olja, tändning etc
    • Renovera förgasaren (?)
    • Återställa instrumenthuset



    Om allt går vägen kommer ni se nya inlägg här i vår!

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Du får fixa handbroms genom renovering av cylindern, inte bara justering på denna modell

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Du får fixa handbroms genom renovering av cylindern, inte bara justering på denna modell
    ajdå tråkigt. Bromsarna behöver nog få sig en generell översyn eftersom dom tar ganska dåligt.

Liknande ämnen

  1. Kvalitet på "Billigt trim" , mjukvara på blocket?
    Av Melin82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-15, 08:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •