Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Saab 900c -87 "Billigt är bra"

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    25

    Saab 900c -87 "Billigt är bra"

    Tänkte göra en sådan kallad projekt tråd på min bil.
    Vet inte hur mycket projekt det kommer bli, men lite ska väl hända med min begränsade student budget.

    Bilen är en saab 900c från 87 med 19 XXX mil på mätaren. Är en riktig snikmodell som inte ens hade stereo när jag köpte den!
    Detta är dock redan åtgärdad och nu sitter en stereo där av märket lava som jag fick med två 4" högtalare för det överkomliga priset av 75 Kr.

    Planen är att göra det bästa av situationen. Tänker försöka hålla bilen hyfsat original.
    Inte för att det är roligt men för att bevara marknadspriset

    Bilen står för närvarande avställd i varm garage och väntar på sommaren, Dels för att rädda den från rost döden men samtidigt pga en viss brist på vinterdäck

    Har tyvärr inga bilder utanför garaget men här är något att börja med iaf.

    IMG_20160115_142401.jpg

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    900c var faktiskt inte snikvarianten när det begav sig 1987, utan det fanns en variant som hette bara "900" (helt utan bokstav efter) som var ännu mera snik. 900c hade visserligen samma 100hk-förgasarmotor som 900 - den minsta i motorprogrammet, men 900c hade lite bättre standardutrustning. Jag är lite osäker på vad, men gissningsvis saker som varavräknare, nackstöd bak, heltäckande hjulsidor och liknande. Jag ser även att din bil har kromdörrhandtagen och kromlisterna rumt fönstren, det fanns inte på snikigaste modellen.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jag trodde nog också att c var snikmodellen då alla andra hade insprutning.
    Körde en i några veckor då min 900EMS -83 var inne på lack och vanligtvis brukar en nyare bil kännas trevligare men 900c kändes tyvärr väldigt sniken,gubben och tråkig
    Den jag hade var dessutom en sedan
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Snik-snik 900 fick inte ens faceliften som alla andra 900or (inklusive 900c) 1987. Det finns alltså trubbnos-900 av modellår 1987 där ute, men de är ovanliga.

    Eventuellt fanns den (trubbnos snik-snik-900) även 1988, men jag är lite osäker. 900c fanns med säkerhet 1988.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    25
    Har inte heltäckande hjulsidor tror jag. Inte varvräknare heller. Inte helt hundra på nackstöd bak men tror inte det finns på min.

    Dom planer jag har för bilen som jag tänkte få gjort under våren är följande

    Polera bilen. Kommer vänta tills snön är borta eftersom den behöver en tvätt först.

    Installera 6x9or i högtalar fästena bak. Bör gå med lite modifiering . Behöver bara få tag på ett slutsteg.

    Fixa hängande innertak. Kommer antagligen bli att beställa hem nytt tyg samt lim från top n trim nästa månad eftersom det är lite tomt i kassan just nu.

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Snik-snik 900 fick inte ens faceliften som alla andra 900or (inklusive 900c) 1987. Det finns alltså trubbnos-900 av modellår 1987 där ute, men de är ovanliga.

    Eventuellt fanns den (trubbnos snik-snik-900) även 1988, men jag är lite osäker. 900c fanns med säkerhet 1988.

    "900" fanns även 1988, nya bromsarna men gamla fronten, en riktigt basutrustad bil

    Vill man tvätta, tanka och köra så brukar en supersnikbil va bra rätt bra, finns inte mycket som kan gå sönder

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    På tal om trubbnos -87 så ligger det ute en 900GL -87'a med trubb på blocket nu

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Du menar den här:

    http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9....htm?ca=11&w=3.

    Det lär vara en "bara 900" (snik-snikmodellen vi pratat om). Den har de karaktäristiska snik-navkapslarna, avsaknaden av mittkonsoll o.s.v...

    Det är definitivt inte en 900GL som hävdas in annonsen eftersom GL-beteckningen försvann några år tidigare (runt 1985).

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    25
    Nu har det hänt lite!
    Har plockat ur innertaket så det står och väntar på nytt tyg. Det består av förvånansvärt mjukt material, jag trodde det skulle vara någon glasfiber historia.
    Verkar mer vara pressad pappers massa. Ska gå på det med rotborste när jag har mer plats i garaget.




    Jag impuls köpte ett gäng navkapslar av en trevlig herre i saab köp och sälj gruppen.
    Visade sig att jag hade varit lite väl snabb eftersom dom inte passade alls på mina plåttisar.



    Ska iväg i helgen och titta på en saab 90 och se om det finns något värt att ta från den, Kanske finns ett par fälgar för mina navkapslar då.

    Tvättat bilen lite snabbt mellan regnskurarna också, Tänkte få den ren från grus och damm innan man ger sig på att polera den.



    Saknar tyvärr en kåpa till ett hjul, var så när jag köpte bilen.
    När bilen ändå var ren passade det bra med ett nytt fräscht emblem!





    Jag lämnar er med en fråga. Jag har två plastkåpor innanför bakre stötfångaren som det läcker in vatten till reservhjulsbaljan från.
    har ni haft problem med det och hur har ni löst det? Var är hålen till för egentligen?


    Taskig bild men var svårt att komma åt ordentligt
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    På sedan sitter ett spjäll eller "gardin" för kupéventilation när du t ex stänger en dörr, luften måste ta vägen nånstans.

    På din bil så är det pluggat med en plastbit och skumtätning runt, denna är säkert kass. Tar man bort stötfångaren bak så kommer man åt bra, tror inte det går annars.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    På sedan sitter ett spjäll eller "gardin" för kupéventilation när du t ex stänger en dörr, luften måste ta vägen nånstans.

    På din bil så är det pluggat med en plastbit och skumtätning runt, denna är säkert kass. Tar man bort stötfångaren bak så kommer man åt bra, tror inte det går annars.
    Tack så mycket för förklaringen. Får försöka täta med något.

  12. #12
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Täta inte med silikon bara

    2 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    25
    Har fått hem en varvmätare som ska monteras.
    Har ingen koll på hur man får loss mätarhuset på bästa sätt dock.

    Undrar om det är någon som har några bra tricks för att få loss det? annars får man väl testa sig fram

  14. #14
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Citat Ursprungligen postat av yugurt Visa inlägg
    Har fått hem en varvmätare som ska monteras.
    Har ingen koll på hur man får loss mätarhuset på bästa sätt dock.

    Undrar om det är någon som har några bra tricks för att få loss det? annars får man väl testa sig fram
    För att kunna ta lös mätarhuset måste du först ta lös instrumentpanel som sitter med fyra långa skruva under, sedan sitter det en lite skruv i mitten längst till höger i vid luftutsläpet under en täck bit. Pilla ut reglagen kan du göra när du tagit ut stereon, stoppa ned handen och tryck ut reglagen.

    Sedan sitter ett papp rör som är difroster till förar rutan, den sitter med häftstift fast i panelen så va försiktig där så du inte drar sönder pappröret.

    Men efter de ska de vara fritt fram och ta lös panelen.

    Själva mätarhuset sitter med 4 skruvar. Och för att kunna ta lös kontakterna på baksidan behöver du ta lös vänster högtalar gallret på panelen som sitter med torx 10 och 3 metallklips.

    När gallret är borta kan du titta genom rutan hur de ser ut och ta lös hastighets vajern, två vita kontaktstycken längst ut samt en kontakt på höger sidan, lär ju inte finnas någon cruisekontroll.

    Efter dessa är utdragna kan du sedan ta lös mätarhuset.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    25
    Tack för beskrivningen

    Jag håller på och plockar ner panelen nu. Har stöt på patrull dock med pappers röret. Förstår inte om det sitter med plastclips i panelen eller hur man ska gå tillväga för att få loss det?

  16. #16
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Pappröret sitter med stift fast i panelen, bara att plocka bort stiften med en mejsel. Var försiktig så du inte drar för hårt i panelen så att röret går sönder bara!
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av yugurt Visa inlägg
    Tänkte göra en sådan kallad projekt tråd på min bil.
    Vet inte hur mycket projekt det kommer bli, men lite ska väl hända med min begränsade student budget.

    Bilen är en saab 900c från 87 med 19 XXX mil på mätaren. Är en riktig snikmodell som inte ens hade stereo när jag köpte den!
    Detta är dock redan åtgärdad och nu sitter en stereo där av märket lava som jag fick med två 4" högtalare för det överkomliga priset av 75 Kr.

    Planen är att göra det bästa av situationen. Tänker försöka hålla bilen hyfsat original.
    Inte för att det är roligt men för att bevara marknadspriset

    Bilen står för närvarande avställd i varm garage och väntar på sommaren, Dels för att rädda den från rost döden men samtidigt pga en viss brist på vinterdäck

    Har tyvärr inga bilder utanför garaget men här är något att börja med iaf.

    IMG_20160115_142401.jpg
    Hade en 900 C -87 en gång i tiden. Mer snik kan det inte bli.
    Edit: Det fanns dock servostyrning vill jag minnas. Ej fönsterhissar.
    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2016-02-21 klockan 14:45.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Hade en 900 C -87 en gång i tiden. Mer snik kan det inte bli.
    Edit: Det fanns dock servostyrning vill jag minnas. Ej fönsterhissar.
    /Lufto
    Låter som min. inga fönsterhissar men har servo.

    Citat Ursprungligen postat av JonathanW Visa inlägg
    Pappröret sitter med stift fast i panelen, bara att plocka bort stiften med en mejsel. Var försiktig så du inte drar för hårt i panelen så att röret går sönder bara!
    Tack Jonathan, du har varit en grym hjälp

    Okej, hur har du gjort efteråt? häftat tillbaka eller bara tryckt i det igen? Känns som det bör sitta okej utan häftstift också.
    Vad för hylsa har man till ratten? försökte med en 21 men det räckte inte.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    22

  20. #20
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Som montecarlsson, säger 22 hylsa för ratten.

    Jag häftande tillbaka röret som det var. Tar 3min och sen blir det som det ska vara. Men funkar säkert utan också, men gör det riktigt när du ändå är där och leker

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

Liknande ämnen

  1. Kvalitet på "Billigt trim" , mjukvara på blocket?
    Av Melin82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-15, 08:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •