Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Extraljus SAAB 9-3 Aero 2003, relämontage & styrsignal?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Extraljus SAAB 9-3 Aero 2003, relämontage & styrsignal?

    Hej.
    Skall dit med tre st 60W LED extraljus och är med på det generella kopplingsschemat, se bild nedan men med fel angivelse på W. Har xenon på befintliga lyktor. Har köpt 3 st LED-ljus, nummerskyltsplåt samt reläkabelsats: http://www.crazyride.se/tillbehor-mm...lsats-12v.html

    Men jag har två frågor:

    1) Vart monterar ni det nya relät till extraljusen? Antar att jag inte kan sätta dem i befintlig plats? Skruvar ni bara dit det med ett fäste på lämplig torr plats?
    2) Antar att mina befintliga ljusrelän är de två röda/oranga i nedre boxen på bilderna nedan. Någon som hittat bästa stället att tjuva stryrström? Allt är ju så ruskigt inkapslat och buntat.

    extrljus.jpgIMG_0917.jpgIMG_0918.jpg
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-01-26 klockan 13:58.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Kan bidra med bondinstallationen så kan nån föreslå det mest korrekta (du borde ha en säkringsplats reserverad för extraljus till exempel)
    Jag fäste mitt relä i en befintlig jordpunkt, med befintlig skruv, och jordade relät till den punkten såklart. Styrström från vänster strålkastare, borrade ett litet hål i täcklocket, drog in kabeln och skarvade in den på helljussockeln.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack, det verkar som om de flesta tjyvat från strålkastaren, men det ser väldigt tillstängt ut med mina xenon-lyktor. Jag borde kunna ta från helljusäkringen också tycker jag. Får testa mig fram med testmätning och se var jag kan plocka en signal.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Uppföljning: Jag har ju en tom plats för ett relä för extraljus i säkringsboxen. Visst borde jag kunna stifta ner en kabel där som styrsignal, bara jag hittar på vilken "hona" den ligger, så sätter jag mitt relä på utsidan av boxen och ansluter styrkabeln där bara? Så slipper jag riva upp hela säkringslådan och försöka koppla på mig direkt på en kabel på undersidan?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    151
    Jag undrar om inte det uttaget måste aktiveras med Tech2?
    F.d Jetblack SAAB 9-3 Aero SC B207R XWD. Numera V70 2.5FT 2011 R-design Polestar.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Troligt. Finns ju en säkring för extraljus också, men den kanske också måste aktiveras. Skall testa i helgen. Fått tips om att helljus går på vit kabel "nr 2" i kablaget fram till lyktan. Skall se om jag kan komma åt det också.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    RESOLVED: Om någon läser detta i efterhand. Extraljusreläplatsen har såklart ingen signal utan Tech 2-aktivering. På min -04 med xenon så är helljuset fortfarande med vanlig halogen, det gjorde att jag enkelt kunde öppna på gummimuffen till lykthuset, ta ut H4-lampan, skarva på mig på strömmatningen till lampan med en sockerbit, och sedan förvara allt snyggt och fint i lykthuset. Det nya reläet färsta jag med en skruv ovanpå en av säkringsboxarna och allt kablage rymdes fint under skyddskåpan för "elavdelningen" i motorrummet.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Tack för feedback, sätter tråden med prefix [LÖST]
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Styrsignal till relä på Saab 9-3 cab 2006
    Av steve67 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-01, 08:33
  2. Extraljus på taket på SAAB 9-5 Aero sportkombi -05
    Av Warulfven i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2007-11-22, 22:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •